Samorządowy zakład budżetowy zajmujący się głównie sprzedażą wody i oczyszczaniem ścieków, wykonuje dodatkowo na rzecz gminy zadania własne (koszenie trawy, akcja zima itp.). Na wykonanie tych prac otrzymuje dotację podmiotową. Po zakończeniu roku i rozliczeniu prac okazało się, że koszty wykonanych prac przekraczają kwotę otrzymanej z gminy dotacji podmiotowej. Czy koszty przekraczające kwotę dotacji można zaksięgować w pozostałe koszty operacyjne?
Koszty wykonanych przez zakład budżetowy prac, przekraczające kwotę otrzymanej z gminy dotacji podmiotowej, powinny zostać zarachowane do kosztów działalności operacyjnej zakładu poprzez ujęcie ich odpowiednio na kontach zespołu 4 lub 5, a nie na koncie pozostałych kosztów operacyjnych. |
Przepisy art. 131 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) stanowią, iż dotacjami podmiotowymi są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej, przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej.
W przypadku dotacji podmiotowych dofinansowaniu nie podlega więc zadanie (przedsięwzięcie, cel), jak to ma miejsce w przypadku dotacji celowej, ani określony rodzaj wyrobów lub usług, jak w przypadku dotacji przedmiotowych. Ze środków otrzymywanych w ramach dotacji podmiotowej wspierana jest działalność bieżąca.
Środki otrzymane w ramach dotacji podmiotowej ujmowane są w księgach samorządowego zakładu budżetowego na koncie 740 "Dotacje i środki na inwestycje", zapisem:
1) dotacje rzeczywiście otrzymane: |
– Wn konto 131 "Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych", – Ma konto 740 "Dotacje i środki na inwestycje", |
2) dotacje należne (na koniec roku budżetowego): |
– Wn konto 225 "Rozrachunki z budżetami", – Ma konto 740 "Dotacje i środki na inwestycje". |
Tak jak w przypadku innych rodzajów dotacji, również w przypadku dotacji podmiotowej, jednostka otrzymująca tę dotację zobowiązana jest do rozliczenia się z otrzymanych środków publicznych dowodami poniesienia kosztów właściwych jej przeznaczeniu.
Co istotne, wydatki (tutaj: dotyczące prac na rzecz gminy) – na sfinansowanie których otrzymano dotację – powinny być ujmowane w księgach rachunkowych pytającego zakładu budżetowego na zasadach ogólnych, czyli odpowiednio na kontach zespołu 0, 4, 5 lub 7, w zależności od przyjętych zasad ewidencji i rodzaju poniesionych kosztów.
Według zasad ogólnych księgowane są również poniesione przez jednostkę koszty dotyczące zleconych prac przekraczające kwotę otrzymanej dotacji. Koszty te – jako koszty bieżącej działalności zakładu – powinny obciążyć koszty działalności operacyjnej, a nie pozostałe koszty operacyjne.
|