Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Czas pracy i urlopy  »   Dane podlegające rejestracji w nowej ewidencji czasu pracy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Dane podlegające rejestracji w nowej ewidencji czasu pracy

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 2 (476) z dnia 10.01.2019

Jakie dane powinna zawierać ewidencja czasu pracy po zmianach przepisów w zakresie dokumentacji pracowniczej?

Nowe prawo W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. ewidencja czasu pracy (wcześniej karta ewidencji czasu pracy), dalej ewidencja, stanowi element dokumentów dotyczących ewidencjonowania czasu pracy, które z kolei są zaliczane do dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, stanowiącej część dokumentacji pracowniczej. Tak wynika z art. 94 pkt 9a K.p. i § 6 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej.

W stosunku do danych dotychczas umieszczanych w karcie ewidencji czasu pracy, w nowej ewidencji ich zakres został rozszerzony. Jak uzasadniał projektodawca rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej: "(...) Szczegółowe uregulowanie zakresu tworzonej przez pracodawcę ewidencji czasu pracy jest uzasadnione celem jej prowadzenia, określonym w art. 149 § 1 Kodeksu pracy (...)" (www.gov.pl). Ma więc zapewniać prawidłowe ustalenie wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Niektóre z nowych wymagań informacyjnych realizują ponadto wieloletnie postulaty organów kontrolnych. Dla wyraźniejszego podkreślenia różnic zestawiamy je z dotychczasowymi w tabeli poniżej.

Lp. Rodzaj informacji podlegających rejestrowaniu w ewidencji czasu pracy
do 31 grudnia 2018 r. od 1 stycznia 2019 r.
1.
- praca w poszczególnych dobach, w tym:
  w niedziele i święta,
  w porze nocnej,
  w godzinach nadliczbowych,
  w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy
- liczba przepracowanych godzin oraz godzina rozpoczęcia i zakończenia pracy,
- liczba godzin przepracowanych w porze nocnej,
- liczba godzin nadliczbowych
2. _____________ dni wolne od pracy, z oznaczeniem tytułu ich udzielenia
3. dyżury liczba godzin dyżuru oraz godzina rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem miejsca jego pełnienia
4. urlopy _____________
5. zwolnienia od pracy rodzaj i wymiar zwolnień od pracy
6. inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy
- rodzaj i wymiar innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy,
- wymiar nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy
7. czas pracy młodocianych przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego czas pracy pracownika młodocianego przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego

W stosunku do poprzednio obowiązujących przepisów nie zmienił się zakres danych dotyczący czasu pracy młodocianych, przy pracach im wzbronionych (wiersz 7). Wszystkie pozostałe informacje wykazują pewne różnice. Przykładowo w aktualnym rozporządzeniu w sprawie dokumentacji pracowniczej nie wyszczególniono urlopu wypoczynkowego. Jest on jednak rodzajem usprawiedliwionej nieobecności w pracy, dlatego wymaga odnotowania w ewidencji. Obecne przepisy wyraźnie przy tym wskazują, iż rejestracji podlegają dwie dane z tego zakresu - rodzaj oraz wymiar absencji w pracy.

Więcej przeczytasz w Na temat prowadzenia i przechowywania
dokumentacji pracowniczej
pisaliśmy w UiPP nr 1/2019, str. 56-63.

Nowością jest obowiązek wyraźnego zaznaczenia w ewidencji tytułu poszczególnych dni wolnych. Wydaje się, że do tego celu można użyć symboli, przykładowo: W5 - wolne z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, WW5 - wolne za pracę w dniu wolnym z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, WH - "zwykły" harmonogramowy dzień wolny od pracy, N/Ś - niedziela/święto oraz WN/WŚ - dzień wolny za pracę w niedzielę/święto.

Duże zmiany przewidziano w zakresie rejestracji dyżuru. Obecnie należy wskazać nie tylko liczbę godzin dyżuru, ale także godzinę rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsca jego pełnienia, które zasadniczo wpływają na ewentualną rekompensatę.

Całkowitą nowością jest obowiązek rejestrowania godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy. Dotychczas nie było to uregulowane, co według opinii urzędowych, m.in. zamieszczonej na stronie Państwowej Inspekcji Pracy, pozwalało na pomijanie tej informacji. 

Państwowa Inspekcja PracyZmiana ta wypełnia wieloletni postulat PIP o: "(...) rozszerzenie zakresu prowadzonej ewidencji czasu pracy o godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy w danej dobie pracowniczej (...) (por. m.in. "Sprawozdanie z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2017 r.", dostępne na stronie internetowej www.sejm.gov.pl).

Czas pracy i urlopy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.