Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Czas pracy i urlopy  »   Czas pracy i wynagrodzenie kierowcy zatrudnionego przy przewozach regularnych ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Czas pracy i wynagrodzenie kierowcy zatrudnionego przy przewozach regularnych osób

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 24 (474) z dnia 10.12.2018

Jak rozliczyć przewóz okazjonalny wycieczki w dniu wolnym od pracy, jeśli kierowca prowadził autobus łącznie przez 2 godziny (dojazd/powrót), natomiast przez pozostałe 6 godzin oczekiwał na przewożoną grupę w miejscowości stanowiącej cel tego wyjazdu? Jak zrekompensować tę pracę? Jaki wpływ na obowiązki pracodawcy ma rodzaj przerwy w jeździe, którą kierowca oznaczy na tachografie?

Użyte w pytaniu Czytelnika określenie, że kierowca prowadził autobus sugeruje, iż jest on zatrudniony przy przewozach regularnych osób. Jeśli co do zasady obsługuje krótkie trasy do 50 km, musi pracować w oparciu o rozkład obejmujący co najmniej miesiąca, określający m.in. dni wolne. Tak wynika z art. 31e ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 z późn. zm.). Z kolei gdy obsługuje dłuższe trasy regularne powyżej 50 km, rozkłady muszą być ustalane na okresy nie krótsze niż 2 tygodnie (art. 11 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców), chyba że strony zdecydowały o stosowaniu systemu mieszanego, który wymusza układanie miesięcznych harmonogramów pracy (art. 19 ustawy o czasie pracy kierowców). W każdym z tych przypadków fakt polecenia pracy w dniu wolnym będzie łatwy do ustalenia, gdyż wystarczy porównać harmonogram pracy kierowcy z jego ewidencją czasu pracy. To istotna różnica w porównaniu do kierowców wykonujących wyłącznie przewozy okazjonalne osób, ponieważ dla nich pracodawca nie musi układać rozkładów (art. 11 ust. 2a ustawy o czasie pracy kierowców). Tym samym ewentualną pracę w dniu wolnym można stwierdzić dopiero po zamknięciu okresu rozliczeniowego, odnosząc faktyczną liczbę dni wolnych do sumy niedziel, świąt i dni wolnych z tytułu planowania pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu w badanym okresie rozliczeniowym (art. 147 K.p.).

Kierowcy zatrudnieni przy przewozach regularnych osób mają przeważnie w każdej dniówce zaplanowaną dłuższą lub krótszą przerwę, przypadającą pomiędzy porannym i popołudniowym szczytem komunikacyjnym. Z uwagi na tę specyfikę pracy popularność wobec przedstawicieli tej grupy kierowców zyskały systemy przerywany oraz mieszany, pozwalające na wyłączenie z czasu pracy jednej - najdłuższej z zaplanowanych w danym dniu przerw. Ta przerwa musi wynikać z rozkładu, czyli zostać przewidziana na etapie planowania pracy kierowcy w nadchodzącym okresie miesięcznym lub dwutygodniowym. W efekcie w przedstawionym przypadku jej odliczenie z czasu pracy miałoby miejsce, gdyby doszło do zmiany obowiązującego kierowcę harmonogramu czasu pracy, a nie - jak wynika z pytania - polecenia pracy w dniu wolnym.

Ważne: Możliwość zmiany harmonogramu pracy musi wynikać z treści przepisów wewnętrznych - np. układu zbiorowego lub regulaminu pracy. W mniejszych firmach zasady jej wprowadzania można określić w obwieszczeniu pracodawcy o czasie pracy.

Z istotnych elementów takiego postanowienia warto wymienić przypadki, w których zmiana jest dopuszczalna (np. absencje pracowników rodzące konieczność zapewnienia zastępstwa) oraz określić minimalne wyprzedzenie z jakim pracownik musi zostać powiadomiony o zmianie rozkładu. Informacja ta musi dotrzeć do pracownika przed końcem ostatniej dniówki roboczej poprzedzającej dzień, w którym ma świadczyć pracę zgodnie z nowym rozkładem. Zmiana harmonogramu ma jeszcze jedną zaletę, gdyż wyznaczając dodatkowy dzień pracy, pracodawca od razu ma możliwość wskazania w harmonogramie dnia, w ramach którego w zamian będzie korzystał z wolnego. Jeśli zakłada ona polecenie pracy w dniu wolnym wynikającym z planowania pracy w przeciętnie pięciodniowych tygodniach, to pozwala uniknąć uzgadniania z pracownikiem terminu odbioru innego dnia wolnego. Pracodawca może przesunąć termin jego wykorzystania w trybie zmiany harmonogramu bez prowadzenia uciążliwych konsultacji.

Skoro jednak doszło do polecenia pracy w dniu wolnym, a nie zmiany harmonogramu pracy, 6-godzinna przerwa występująca w trakcie dnia pracy nie może zostać odliczona od czasu pracy jako przerwa wynikająca ze stosowanego systemu przerywanego lub mieszanego. Taką możliwość przewidziano u kierowców wykonujących przewozy regularne, pod warunkiem, że czas pracy w dobie nie przekroczy 7 godzin. Gwarantuje to bowiem pracownikowi możliwość skorzystania z minimalnego, 11-godzinnego odpoczynku dobowego. Zasadniczo taka przerwa może jednak trwać do 5 godzin, aby licząc z 8-godzinnym dniem pracy zapewnić 11 godzin na odpoczynek dobowy. Kluczowe znaczenie ma przy tym fakt, iż musi ona zostać zaplanowana w rozkładzie, co jest niemożliwe w przypadku wezwania do pracy w dniu wolnym.

W takich okolicznościach kierowcę trzeba rozliczać tak, jak gdyby był zatrudniony w systemie podstawowym. W praktyce oznacza to, że czas oczekiwania na pasażerów przypadający pomiędzy okresami jazdy należy traktować jak okres pozostawania w dyspozycji (art. 10 ustawy o czasie pracy kierowców). Kierowca nie ma bowiem obowiązku pozostawać w tym okresie na stanowisku pracy (czyli w pojeździe lub w innym miejscu, w którym realizuje czynności związane z wykonywanym przewozem), pozostając jednak w gotowości do kontynuowania prowadzenia pojazdu w drodze powrotnej z wycieczką. Taki okres dyspozycji przypada poza rozkładem czasu pracy kierowcy - skoro przypadek dotyczy pracy w dniu wolnym - co daje podstawy by zaliczyć okres oczekiwania na pasażerów do czasu dyżuru. Tym sposobem nadgodzinami będą skutkowały wyłącznie 2 godziny jazdy w tej dobie, skoro czasu dyżuru nie wlicza się do czasu pracy (art. 7 pkt 1 ustawy o czasie pracy kierowców).

Zwracamy uwagę! Wyjątek wystąpi w przypadku, gdy kierowca zasadnie zarejestrował postój na tachografie jako inną pracę, np. usunięcie awarii, usterki. W takich okolicznościach okres faktycznej pracy w trakcie postoju musi zostać zaliczony do czasu pracy, jako inna praca podjęta w celu wykonania zadania służbowego, zwiększając liczbę nadgodzin w dniu wolnym.

Do wyjaśnienia pozostaje jeszcze kwestia rekompensaty pracy, gdyż wobec wezwania kierowcy do pracy w dniu wolnym, o możliwych sposobach decyduje rodzaj tego wolnego dnia. Inaczej rekompensuje się pracę w niedziele i święta, w dniach wolnych w związku z planowaniem pracy w przeciętnie pięciodniowych tygodniach, a jeszcze inaczej pracę w pozostałych dniach harmonogramowo wolnych, które mogą wystąpić, jeśli strony stosują system mieszany (lub równoważny) i planują częste przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy.

Przykład

Przyjmując założenia z pytania kierowca autobusu w dniu wolnym od pracy prowadził autobus przez 2 godziny (do miejscowości docelowej i z powrotem) oraz przez 6 godzin oczekiwał na przewożoną grupę, a więc łącznie był do dyspozycji pracodawcy przez 8 godzin.

Wariant 1 - praca wystąpiła w zwykłym dniu harmonogramowo wolnym od pracy.

Pracodawca nie musi podejmować działań, aby w pierwszej kolejności oddać pracownikowi inny dzień wolny. Za dodatkową pracę w dniu harmonogramowo wolnym może wypłacić 100% dodatki do normalnego wynagrodzenia za przekroczenia średniotygodniowe, którymi skutkuje praca w takim dniu w wymiarze do 8 godzin.

Wariant 2 - praca wystąpiła w dniu wolnym za niedzielę.

Pracodawca powinien podjąć działania celem oddania kierowcy innego dnia wolnego do końca okresu rozliczeniowego, a jeśli okaże się to niemożliwe, wypłacić 100% dodatki.

Wariant 3 - praca wystąpiła w dniu wolnym za święto.

Dzień wolny należy zaplanować w skali okresu rozliczeniowego. W przypadku braku możliwości udzielenia innego dnia wolnego, rodzi to po stronie pracownika roszczenie o 100% dodatki do normalnego wynagrodzenia za wszystkie godziny pracy w takim dniu, wypłacane po zamknięciu okresu rozliczeniowego.

Wariant 4 - praca wystąpiła w dniu wolnym z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy.

Pracodawca powinien podjąć kroki w celu uzgodnienia terminu udzielenia pracownikowi dnia wolnego przed końcem okresu rozliczeniowego. Jeżeli nie udowodni braku winy w nieudzieleniu dnia wolnego lub nie wykaże uniemożliwiających to przyczyn obiektywnych, musi liczyć się z tym, że płacąc za te nadgodziny wynagrodzenie ze 100% dodatkiem adekwatnie rekompensuje pracę, ale ryzykuje mandatem w razie kontroli PIP za naruszenie przepisów z zakresu czasu pracy.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Czas pracy i urlopy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.