Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Czas pracy i urlopy  »   Obowiązki wobec pracowników ze znaczną lub umiarkowaną niepełnosprawnością po zmianach ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Obowiązki wobec pracowników ze znaczną lub umiarkowaną niepełnosprawnością po zmianach w zakresie norm czasu pracy

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 17 (371) z dnia 1.09.2014

1) Pracownik niepełnosprawny w stopniu umiarkowanym przed nowelizacją ustawy o rehabilitacji wykonywał pracę w normach wynoszących 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień. Obecnie pracuje w normach skróconych. Jeszcze przed zmianą przepisów przedłożył pracodawcy zaświadczenie lekarza dopuszczające pracę w godzinach nadliczbowych. Czy jest ono aktualne, a jeśli tak, to od której godziny należy liczyć godziny nadliczbowe?

Orzeczenie zachowuje aktualność. Od 10 lipca 2014 r. godziny nadliczbowe wystąpią odpowiednio: dobowe - po 7 godzinie pracy w ciągu doby (ósma i kolejne godziny), tygodniowe - po 35 godzinie pracy na tydzień (trzydziesta szósta i kolejne).

Od 10 lipca br. pracownik legitymujący się umiarkowanym (lub znacznym) stopniem niepełnosprawności z mocy prawa jest objęty obniżonymi normami czasu pracy (7 godz. na dobę i 35 godz. tygodniowo). Nadal pracownik niepełnosprawny, bez względu na stopień tej niepełnosprawności, nie może pracować w porze nocnej oraz w godzinach nadliczbowych. Tak wynika z art. 15 ust. 2-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 z późn. zm.), dalej ustawy o rehabilitacji.

Powyższych regulacji, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o rehabilitacji, nie stosuje się:

  • do osób zatrudnionych przy pilnowaniu oraz
     
  • gdy, na wniosek osoby zatrudnionej, lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.

Z pytania wynika, że lekarz w stosunku do pracownika z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności wyraził zgodę tylko na pracę w godzinach nadliczbowych. Ponieważ obowiązujące tego pracownika normy od 10 lipca 2014 r. mają charakter skrócony, pracą nadliczbową są przekroczenia tych skróconych norm.


Zwracamy uwagę!
Artykuł 16 ustawy o rehabilitacji nie był na przestrzeni ostatnich lat zmieniany. Zaświadczenie, o którym mowa w pytaniu, wydane w oparciu o ten przepis zachowuje więc w pełni moc prawną, jeżeli nie upłynął termin na jaki zostało ono wydane (pisaliśmy na ten temat w UiPP nr 16/2014, str. 34).


2) Czy po zmianach w zakresie norm czasu pracy pracownikowi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności należy zaktualizować informację o warunkach zatrudnienia?

Tak, jeżeli obejmują go skrócone normy (7 godz. na dobę i 35 godz. na tydzień), a w informacji o warunkach zatrudnienia wskazano jako obowiązującą pracownika dobową i tygodniową normę czasu pracy odpowiednio 8 godzin i 40 godzin.

Obowiązujące danego pracownika normy czasu pracy są obligatoryjnym elementem informacji o warunkach zatrudnienia, tzw. informacji dodatkowej (art. 29 § 3 K.p.). W razie zmiany w zakresie tych norm powstaje konieczność jej aktualizacji (art. 29 § 32 K.p.). Powinno to nastąpić niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 1 miesiąca od wejścia w życie zmian. W przypadku, gdy przed tym terminem miałoby nastąpić ustanie zatrudnienia, aktualizacja informacji dodatkowej powinna nastąpić nie później niż do dnia rozwiązania stosunku pracy.

Aktualizację informacji o warunkach zatrudnienia należy sporządzić - podobnie jak dokument podstawowy - w formie pisemnej. Ustawodawca dopuszcza przy tym dwa sposoby informowania pracownika o jego warunkach zatrudnienia - opisowy lub poprzez odwołanie się do odpowiednich przepisów prawa pracy. Jeżeli w informacji odwołano się do przepisów art. 15 ust. 1-2 ustawy o rehabilitacji, to nie ma podstaw do jej aktualizacji, gdyż numeracja przepisu nie uległa zmianie, a jedynie treść ust. 2 otrzymała nowe brzmienie. Po zapoznaniu się z powołanym przepisem pracownik może samodzielnie ustalić swoje uprawnienia w tym przedmiocie. W przypadku wariantu opisowego konieczna jest informacja aktualizacyjna.

  Przykład  

Pracodawca od roku zatrudnia dwóch pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym. Jeden z nich od początku zatrudnienia pracuje w normach skróconych (do 9 lipca br. na podstawie zaświadczenia lekarza medycyny pracy o celowości ich stosowania), a drugi do 9 lipca 2014 r. w normach 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień, a od 10 lipca br. w skróconych. Obaj otrzymali opisową informację o warunkach zatrudnienia.

Pierwszemu z nich pracodawca nie aktualizował informacji, gdyż w zakresie norm czasu pracy nic się dla niego nie zmieniło, natomiast drugiemu przygotował informację o następującej treści:

Venix Sp. z o.o. 
ul. Dąbrowskiego 1
30-532 Kraków
Kraków, dnia 7 sierpnia 2014 r.
Pan Antoni Kowalik
magazynier
Informuję, że od 10 lipca 2014 r. obowiązuje Pana dobowa norma czasu pracy wynosząca 7 godzin oraz tygodniowa norma czasu pracy wynosząca 35 godzin.
7.08.2014 r. Antoni Kowalik 
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(data i podpis pracownika) 
Aniela Bryl
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(podpis pracodawcy)
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Czas pracy i urlopy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.