Czy można przesunąć termin urlopu wypoczynkowego, który jest już ustalony w planie urlopów? Jeżeli tak, to z jakich powodów można przesunąć termin urlopu? Czy pracodawca ma obowiązek wyrażenia zgody na przesunięcie urlopu?
Zgodnie z art. 164 § 1 Kodeksu pracy, przesunięcie ustalonego w planie urlopów lub uzgodnionego z pracownikiem terminu wykorzystania urlopu może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.
W art. 165 K.p. określono przyczyny, których zaistnienie skutkuje powstaniem obowiązku przesunięcia urlopu. Są to przyczyny usprawiedliwiające nieobecność pracownika w pracy. Jeżeli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym terminie, w szczególności z powodu:
- pracodawca jest obowiązany przesunąć urlop na termin późniejszy.
Należy zaznaczyć, że każda usprawiedliwiona nieobecność pracownika w pracy, również inna niż wymieniona w tym artykule, obliguje pracodawcę do przesunięcia terminu urlopu. Przyczyny podane w powołanej normie mają charakter tylko przykładowy. Mogą zaistnieć ponadto takie sytuacje, jak np. konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, tymczasowe aresztowanie pracownika lub odbywanie przez niego kary pozbawienia wolności. Dodajmy, że przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika w pracy są zdarzenia i okoliczności określone przepisami prawa pracy, które uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy i jej świadczenie, a także inne przypadki niemożności wykonywania pracy wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy (§ 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy - Dz. U. nr 60, poz. 281 ze zm.).
Jeśli są to przyczyny jednocześnie usprawiedliwiające nieobecność pracownika w pracy, o których mowa w art. 165 K.p., to pracodawca ma obowiązek zgodzić się na zmianę terminu wykorzystania urlopu.
W sytuacji wystąpienia innych przyczyn niż określone powyżej, stosuje się przepisy art. 164 § 1 K.p. Wówczas przyczyny takie mogą dotyczyć pracownika, jego sytuacji osobistej lub rodzinnej, mogą mieć charakter obiektywny niezwiązany z pracownikiem, np. stan klęski żywiołowej uniemożliwiający wyjazd na wypoczynek. W takim przypadku prawo urlopowe nie obliguje pracodawcy do wyrażenia zgody na przesunięcie terminu wykorzystania urlopu.
WAŻNE: Przesunięcie terminu urlopu na wniosek pracownika może nastąpić tylko za zgodą pracodawcy. Zmiana terminu wykorzystania przez pracownika urlopu na inny niż ustalony w planie urlopów albo uzgodniony z pracownikiem może nastąpić wyjątkowo i powinna być uzasadniona.
Jak stanowi art. 164 § 2 K.p., przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika w zakładzie pracy spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. W tym przypadku zgoda pracownika nie jest wymagana. Pracodawca może przesunąć termin udzielenia urlopu pracownikowi w razie otrzymania pilnego zamówienia, także w przypadku konieczności usuwania awarii lub prowadzenia akcji ratowniczej.
Jak wynika z powyższego, inicjatywę w zakresie przesunięcia terminu urlopu może zgłosić zarówno pracodawca, jak i pracownik. Jednak decyzję w sprawie przesunięcia terminu urlopu zawsze podejmuje pracodawca. Jeśli występują okoliczności uzasadniające przesunięcie urlopu wypoczynkowego na inny termin, pracodawca udziela pracownikowi niewykorzystanego urlopu w innym terminie z nim uzgodnionym.
|