Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Czas pracy i urlopy  »   Zmiany w zakresie zatrudniania pracowników niepełnosprawnych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zmiany w zakresie zatrudniania pracowników niepełnosprawnych

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 35 (754) z dnia 10.12.2011

Z początkiem 2012 r. wejdą w życie kolejne zmiany w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych. Zmiany te wprowadza ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 226, poz. 1475).

Czas pracy osób niepełnosprawnych

Od 1 stycznia 2012 r. czas pracy osoby niepełnosprawnej będzie wynosił 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Jego obniżenie będzie możliwe wyłącznie w odniesieniu do pracowników legitymujących się orzeczeniem o zaliczeniu do znacznego bądź umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, jeżeli lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad osobą niepełnosprawną, wyda w odniesieniu do niej zaświadczenie o celowości stosowania skróconej normy czasu pracy. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych na stronie internetowej www.mpips.gov.pl w kwestii tych zmian wyjaśniło:

"(...) od 1 stycznia 2012 r. czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej zarówno do znacznego, umiarkowanego, jak i lekkiego stopnia niepełnosprawności będzie wynosił maksymalnie 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Nie oznacza to jednak, że osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie będą mogły korzystać ze skróconej normy czasu pracy.

Pracownik niepełnosprawny, zaliczony do znacznego bądź umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, aby po 1 stycznia 2012 r. mógł pracować w skróconych normach czasu pracy (tzn. maksymalnie 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo), powinien przedstawić pracodawcy zaświadczenie o celowości stosowania skróconej normy czasu pracy, wydane przez lekarza przeprowadzającego badania profilaktyczne pracowników lub też w razie jego braku lekarza sprawującego opiekę nad osobą niepełnosprawną.

Konstrukcja określona w art. 15 ust. 2 ww. ustawy jest analogiczna do funkcjonującej od kilkunastu lat konstrukcji określonej w art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy o rehabilitacji (...).

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o rehabilitacji (...), pracodawcy mają obowiązek wydania swoim niepełnosprawnym pracownikom o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, skierowań do lekarzy medycyny pracy celem przeprowadzenia badań koniecznych do uzyskania zaświadczenia, o którym mowa w tym przepisie.

Nie oznacza to jednak, że art. 15 ust. 2 ustawy o rehabilitacji (...) nakłada na pracodawców obowiązek kierowania wszystkich pracowników niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności na badania w celu uzyskania wspomnianego zaświadczenia. Na badania te, per analogiam do art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy o rehabilitacji (....), kierowani powinni być pracownicy niepełnosprawni, którzy wystąpią z takim wnioskiem (wyrażą pracodawcy chęć przebadania się). Pracodawca nie może natomiast żądać od pracownika skorzystania z uprawnienia do pracy w skróconym czasie pracy. Nie ma on również obowiązku, niejako z urzędu, wydawania skierowań na badania w celu uzyskania zaświadczenia o celowości stosowania skróconych norm czasu pracy wszystkim swoim niepełnosprawnym pracownikom zaliczonym do znacznego bądź też umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Powinien je wydać jednakże tym, którzy będą zainteresowani pozyskaniem takiego zaświadczenia.

Oprócz lekarza przeprowadzającego badania profilaktyczne pracowników, do wystawiania zaświadczeń, o których mowa w znowelizowanym art. 15 ust. 2 ustawy o rehabilitacji (...) uprawnieni są także lekarze sprawujący opiekę nad osobą niepełnosprawną. Przepis ten stanowi, że lekarze ci uprawnieni są do wydawania stosownych zaświadczeń tylko wówczas, gdy brak jest lekarza medycyny pracy.

Pracodawca powinien więc respektować zarówno zaświadczenia wystawione przez lekarza przeprowadzającego badania profilaktyczne pracowników, jak i przez lekarza sprawującego opiekę nad osobą niepełnosprawną - o ile istniał brak lekarza medycyny pracy.

Niezbędne wydaje się ponadto podkreślenie, że niezależnie od tego, przez którego lekarza wystawione zaświadczenie przedstawi pracownik niepełnosprawny, koszty badań zawsze ponosi pracodawca. W kosztach tych zawierają się także koszty dodatkowych badań, których wykonanie będzie niezbędne do uzyskania zaświadczenia o celowości stosowania skróconych norm czasu pracy.

Należy też zauważyć, że lekarz nie jest zobowiązany do wskazywania wymiaru czasu pracy, na jaki pracownik niepełnosprawny ma być zatrudniony. Istotne jest, aby lekarz, wystawiając zaświadczenie, wskazał, że stosowanie skróconych norm czasu wobec danego pracownika jest celowe.

Ustawa o rehabilitacji (...) nie wskazuje, na jaki czasookres wspomniane zaświadczenie powinno zostać wydane, zatem termin ważności zaświadczenia określa lekarz, który je wydaje.

Ustawodawca nie przewidział instancji odwoławczej od decyzji lekarza przeprowadzającego badania profilaktyczne pracowników o niewydaniu zaświadczenia o celowości stosowania skróconych norm czasu pracy (...).

Badania, o których mowa w art. 229 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (...), i badania na potrzeby uzyskania zaświadczenia, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o rehabilitacji (...), nie są tożsame - tzn. badanie w celu uzyskania zaświadczenia o celowości stosowania skróconej normy czasu pracy stanowi odrębną kategorię badań i nie jest ani badaniem wstępnym, ani też okresowym czy kontrolnym.

Ustawa o rehabilitacji (...) nie wprowadza obowiązku przedłożenia zaświadczenia, o którym mowa w art. 15 ust. 2, do 1 stycznia 2012 r., należy jednak pamiętać, że skrócona norma czasu pracy będzie obowiązywać dopiero od dnia jego przedstawienia."

Ustawa nowelizująca nie objęła swoim zakresem art. 16 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.), który dotyczy osób zatrudnionych przy pilnowaniu. Oznacza to, że ci pracownicy nadal będą mogli być zatrudniani w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych.

Dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników

Kolejna zmiana dotyczy wysokości dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników (należne po spełnieniu określonych wymagań).

Obecnie, tj. do końca 2011 r., pracodawcom prowadzącym zakłady pracy chronionej przysługuje miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego w kwocie wynoszącej:

  • 160% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,

  • 140% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

  • 60% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.

Kwoty te ulegają zwiększeniu o 40% najniższego wynagrodzenia w przypadku osób niepełnosprawnych, w odniesieniu do których orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz w przypadku osób niewidomych.

Pracodawcy z tzw. otwartego rynku pracy dofinansowanie przysługuje w wysokości 70% wskazanych kwot bądź na poziomie 90% kwot przysługujących ZPChr w przypadku pracowników ze schorzeniem specjalnym.

Z dniem 1 stycznia 2012 r. rozpocznie się proces stopniowego zmniejszania poziomu dofinansowania w odniesieniu do pracowników z orzeczonym umiarkowanym i lekkim stopniem niepełnosprawności. Zwiększeniu natomiast będzie ulegała kwota dofinansowania przysługująca w odniesieniu do pracowników zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności. Poziom dofinansowania od stycznia 2012 r. będzie obowiązywał na następującym poziomie:

  • 170% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,

  • 125% najniższego wynagrodzenia - osoby niepełnosprawne zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

  • 50% najniższego wynagrodzenia - osoby niepełnosprawne zaliczone do lekkiego stopnia niepełnosprawności.

Etap drugi ma mieć miejsce od 1 lipca 2012 r. i począwszy od tego miesiąca dofinansowanie będzie przysługiwało na poziomie:

  • 180% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,

  • 115% najniższego wynagrodzenia - osoby niepełnosprawne zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

  • 45% najniższego wynagrodzenia - osoby niepełnosprawne zaliczone do lekkiego stopnia niepełnosprawności.

W 2012 r., tak samo jak w latach ubiegłych, będzie obowiązywał zróżnicowany poziom dofinansowania dla pracodawców z otwartego rynku pracy i dla prowadzących zakłady pracy chronionej (ZPChr).

Zarówno w 2011 r. i 2012 r. jako najniższe wynagrodzenie traktować należy minimalne wynagrodzenie za pracę obowiązujące w grudniu 2009 r., tj. 1.276 zł (art. 10 ww. ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej...).

Etap trzeci, równocześnie ostatni, ma wejść w życie z początkiem 2013 r. Od tej daty ma też nastąpić zrównanie poziomu dofinansowania dla pracodawców z otwartego rynku pracy z poziomem przysługującym podmiotom prowadzącym ZPChr. Dofinansowanie ma przysługiwać w wysokości:

  • 180% najniższego wynagrodzenia - niepełnosprawni zaliczeni do znacznego stopnia niepełnosprawności,

  • 100% najniższego wynagrodzenia - niepełnosprawni zaliczeni do stopnia umiarkowanego,

  • 40% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.

Wysokość dofinansowań do wynagrodzeń pracowników w latach 2011-2012*:
 

Zakłady pracy chronionej
Otwarty rynek
Stopnie niepełnosprawności
rok 2011
od I do VI 2012
od VII do XII 2012
rok 2011
od I do VI 2012
od VII do XII 2012
Znaczny
2.041,60 zł
2.169,20 zł
2.296,80 zł
1.429,12 zł
1.518,44 zł
1.607,76 zł
Umiarkowany
1.786,40 zł
1.595,00 zł
1.467,40 zł
1.250,48 zł
1.116,50 zł
1.027,18 zł
Lekki
765,60 zł
638,00 zł
574,20 zł
535,92 zł
446,60 zł
401,94 zł
Znaczny oraz schorzenie specjalne
2.552,00 zł
2.679,60 zł
2.807,20 zł
2.296,80 zł
2.411,64 zł
2.526,48 zł
Umiarkowany oraz schorzenie specjalne
2.296,80 zł
2.105,40 zł
1.977,80 zł
2.067,12 zł
1.894,86 zł
1.780,02 zł
Lekki oraz schorzenie specjalne
1.276,00 zł
1.148,40 zł
1.084,60 zł
1.148,40 zł
1.033,56 zł
976,14 zł

* Do wyliczeń zastosowano minimalne wynagrodzenie za pracę obowiązujące w grudniu 2009 r., czyli 1.276 zł.

Zatrudnienie w ZPChr

Obecnie pracodawca, który dla swojej firmy chce uzyskać status zakładu pracy chronionej, musi m.in. prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy oraz wykazać, że zatrudnia nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiąga wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 6 miesięcy na poziomie:

  • co najmniej 40%, a w tym co najmniej 10% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, albo

  • co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

Z dniem 1 stycznia 2012 r. wejdzie w życie nowy przepis, zgodnie z którym będzie konieczne, aby pracodawca prowadzący ZPChr wykazywał zatrudnienie na poziomie:

  • co najmniej 50% jego załogi pracowniczej, a w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, albo

  • co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

Natomiast wszyscy ci, którzy status ZPChr uzyskali do dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej... (weszła w życie 1 stycznia 2011 r.), są zobowiązani do zwiększenia wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych z co najmniej 40% do co najmniej 50% (w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności) w terminie do 30 czerwca 2012 r.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Czas pracy i urlopy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.