Cudzoziemiec, którego zamierzamy zatrudnić na podstawie umowy o pracę, przy ubieganiu się o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę ma obowiązek dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia wypełniony przez nas załącznik, w którym należy określić warunki jego zatrudnienia. Nie wiemy ile dokładnie godzin będzie pracowała ta osoba (będzie to zależało od zapotrzebowania na jej pracę). Czy możemy ograniczyć się do wskazania przewidywanej liczby godzin pracy cudzoziemca (z podaniem wynagrodzenia za godzinę pracy)?
Z przepisów nie wynika taka możliwość. W sytuacji, gdy cudzoziemiec ma zostać zatrudniony na podstawie umowy o pracę, konieczne jest określenie wielkości jego etatu. Należy także zwrócić uwagę, że przepisy dotyczące tzw. jednolitego zezwolenia na pracę odnoszą się do miesięcznego wynagrodzenia cudzoziemca.
Zgodnie z art. 106 ust. 1a ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769 z późn. zm.), cudzoziemiec ubiegający się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę (tzw. zezwolenie jednolite), składając wniosek o udzielenie zezwolenia, dołącza do niego wypełniony przez podmiot powierzający mu wykonywanie pracy załącznik, w którym podaje się m.in. informacje na temat pracy, która ma być powierzona cudzoziemcowi. Informacje te obejmują m.in. podstawę prawną wykonywania pracy, wymiar czasu pracy oraz wysokość wynagrodzenia. Wzór załącznika, o którym mowa powyżej, określony został w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wniosku o udzielenie cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy (Dz. U. poz. 779).
Zgodnie z tym wzorem, należy wskazać w nim m.in. wymiar czasu pracy cudzoziemca (etat), przy czym nie dotyczy to osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych (w ich przypadku podawana jest liczba godzin pracy w tygodniu). Takie rozwiązanie jest zgodne m.in. z przepisami Kodeksu pracy. W art. 29 § 1 pkt 4 K.p. przyjęto, że w umowie o pracę określa się wymiar czasu pracy pracownika. Przez "wymiar czasu pracy" należy rozumieć pełny wymiar, ustalony zgodnie z art. 129 K.p., lub tzw. niepełny, określony np. ułamkowo. Należy pamiętać, że nie jest dozwolone powierzanie pracy cudzoziemcowi w wymiarze czasu pracy niższym niż określony w zezwoleniu. Natomiast ewentualne polecenie cudzoziemcowi pracy w godzinach nadliczbowych nie wymaga zmiany zezwolenia (por. np. wyjaśnienie dostępne na stronie internetowej https://www.pip.gov.pl/ua/dla-sluzb-bhp/yurydychni-porady/wymiar-czasu-pracy-i-godziny-nadliczbowe-cudzoziemcow?tmpl=print).
Zgodnie ze wskazanym wzorem zawartym w powołanym wcześniej rozporządzeniu, informacje na temat pracy, która ma być powierzona cudzoziemcowi, obejmują także proponowaną wysokość miesięcznego lub rocznego wynagrodzenia brutto lub stawki godzinowej brutto (wyrażoną w złotych polskich). Należy jednak zwrócić uwagę, że zezwolenie na pobyt czasowy i pracę jest udzielane po spełnieniu warunków określonych w art. 114 ustawy o cudzoziemcach. Przepis ten przewiduje m.in., że wynagrodzenie - podawane przez podmiot powierzający wykonywanie pracy w załączniku do wniosku o udzielenie zezwolenia - nie może być niższe niż wynagrodzenie pracowników wykonujących w tym samym wymiarze czasu pracy pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku, przy czym wysokość miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa powyżej, nie może być niższa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę - niezależnie od wymiaru czasu pracy i rodzaju stosunku prawnego stanowiącego podstawę wykonywania pracy przez cudzoziemca (służy to zabezpieczeniu socjalnemu cudzoziemca).
Ważne: Wymóg osiągania co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę przez cudzoziemca uważa się za spełniony także wtedy, gdy celem pobytu cudzoziemca na terytorium Polski jest wykonywanie pracy na rzecz więcej niż jednego podmiotu powierzającego wykonywanie pracy i suma wynagrodzeń - wskazanych w załącznikach do wniosku o udzielenie zezwolenia - nie jest niższa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia (art. 114 ust. 4b ustawy o cudzoziemcach). |
Przepisy te odnoszą się zatem do wysokości miesięcznego wynagrodzenia cudzoziemca.
W uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 lipca 2023 r. (sygn. akt III OSK 2409/21) dotyczącego zezwolenia na pracę przyjęto, że skoro zgodnie z art. 88a ust. 1aa pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 214) dopuszczalne jest złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, wskazującego wysokość wynagrodzenia określonego stawką godzinową lub miesięczną, to dopuszczalne jest wydanie zezwolenia z miesięcznym określeniem wynagrodzenia określonego w analogiczny sposób. Oznacza to, że za prawidłowe należy uznać zezwolenie na pracę cudzoziemca, które wskazywać będzie wynagrodzenie w stawce godzinowej, kwotowo lub w stawce godzinowej i kwotowo. Zgodnie z ww. wyrokiem: "(...) Kwestia wysokości wynagrodzenia cudzoziemca pozostaje poza zakresem władczej oceny organu, jeśli deklarowane we wniosku wynagrodzenia odpowiada przepisom art. 88c ust. 1 pkt 1 i 1a ustawy (o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - przyp. red.). Musi być ono jednak sformułowane przez wnioskodawcę w sposób niepozostawiający najmniejszych wątpliwości co do proponowanej wysokości. Brak precyzji w tym zakresie wymaga usunięcia rodzących się wątpliwości na etapie poprzedzającym merytoryczne rozpoznanie sprawy. (...)".
Sygnalizujemy, że na dzień oddania niniejszego numeru UiPP do druku nie zakończył się proces legislacyjny ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która uchyla ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a także ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Generalnie mają one wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Nowe przepisy nie wpłyną na treść artykułu w zakresie, w jakim odnosi się ona do ustawy o cudzoziemcach i rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy. Zgodnie z art. 114 pkt 6 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane m.in. na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach zachowają moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych (nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). W artykule jest także odniesienie do wyroku dotyczącego zezwolenia na pracę. Przepisy dotyczące zezwoleń na pracę ulegną zmianie, ale - zasadniczo - nie w zakresie określenia wynagrodzenia cudzoziemca stawką godzinową lub miesięczną. W omawianej nowej ustawie (art. 9 ust. 1 pkt 4) przewidziano, że we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, składanym przez podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi, trzeba będzie podać m.in.: podstawę prawną wykonywania pracy, wymiar czasu pracy w przypadku umowy o pracę albo liczbę godzin pracy w miesiącu lub tygodniu w przypadku umowy cywilnoprawnej oraz najniższe wynagrodzenie, jakie będzie otrzymywać cudzoziemiec, określone stawką godzinową lub miesięczną.
Zgodnie z art. 30 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zezwolenie na pracę cudzoziemca na rzecz polskiego podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi zostanie wydane, jeżeli:
W przypadku złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca w niepełnym wymiarze czasu pracy zostanie uwzględniona wysokość wynagrodzenia, która będzie określona w umowie z cudzoziemcem, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.
|