Wystąpię niedługo z wnioskiem o pozwolenie na budowę sporego budynku gospodarczego. Posiadam już komplet wymaganej dokumentacji. Czy starostwo ograniczone jest jakimś terminem, w którym powinno wydać decyzję w omawianej sprawie?
TAK. Przede wszystkim zgodnie z ogólnymi regułami prowadzenia postępowania administracyjnego, również postępowanie dotyczące wydania decyzji o pozwoleniu na budowę powinno być prowadzone wnikliwie i szybko, bez zbędnej zwłoki, tj. takiej, która wynika np. z nieuzasadnionych odstępów czasu pomiędzy poszczególnymi czynnościami dokonywanymi przez organ czy błędnymi jego działaniami powodującymi przewlekłość postępowania.
W przypadku gdy organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w terminie - zasadniczo - 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi, w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Możliwość taką przewiduje art. 35 ust. 6 pkt 1 Prawa budowlanego (Dz. U. z 2025 r. poz. 418).
Należy pamiętać, że do powyższego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu. Jednak, o ile organ nie ma możliwości wydania decyzji w przedmiocie pozwolenia na budowę w oparciu o niepełny materiał dowodowy, o tyle jego powinnością jest dokonanie kompleksowej oceny przedłożonego materiału w możliwie szybkim czasie i wezwanie inwestora do jego uzupełnienia. W tym przedziale czasowym bieg terminu zostaje niejako przerzucony na inwestora, który tym samym ponosi negatywne skutki własnej opieszałości. Po skompletowaniu podania wcześniej rozpoczęty termin biegnący w stosunku do organu jest kontynuowany. Zbyt późne dokonanie weryfikacji złożonego podania przez organ powoduje, że organ ten ma mniej czasu na wydanie decyzji kiedy materiał dowodowy jest już zupełny (por. wyrok NSA z dnia 21 kwietnia 2020 r., sygn. akt II OSK 1776/19). Przyjmuje się tym samym, że powołany przepis nie stanowi podstawy do niewliczania terminów wszelkich tych czynności organu administracji publicznej, które jakkolwiek wynikają z przepisów prawa, to jednak stanowią zwykłe elementy składające się na to postępowanie, niewymagające dodatkowych, nadzwyczajnych działań.
|