Mieszkam na osiedlu, na którym znajdują się domy jednorodzinne o niskiej zabudowie. Dowiedziałem się, że jeden z domów na sąsiedniej nieruchomości ma zostać zamieniony na przedszkole. Czy jest to zgodne z prawem? Działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania i z tego co wiem, właściciel wystąpił już do wójta o wydanie decyzji pozwalającej na prowadzenie takiej działalności. Czy na obszarze o zabudowie jednorodzinnej może dojść do takiej zmiany sposobu użytkowania jednego z budynków?
Nie można wykluczyć, że będzie to możliwe. Zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca np. na budowie obiektu budowlanego, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy. Przy wydawaniu takiej decyzji należy pamiętać o zasadzie dobrego sąsiedztwa, która stawia przed inwestorem konieczność takiego ukształtowania nowej zabudowy, aby współgrała ona ze stanem wyznaczonym w obszarze najbliższego sąsiedztwa, pod względem wypełnianych funkcji, zagospodarowania oraz formy architektonicznej planowanej inwestycji.
Przed wydaniem wspomnianej decyzji organ musi zatem ustalić, czy w tzw. obszarze analizowanym są spełnione warunki pozwalające stwierdzić, że zasada dobrego sąsiedztwa będzie zachowana. Okoliczność, iż na danym obszarze występuje jedynie zabudowa jednorodzinna, a brak jest np. innych obiektów pełniących funkcje oświatowe, nie zawsze musi oznaczać, że dochodzi do naruszenia zasady dobrego sąsiedztwa.
W orzecznictwie wskazuje się, że w danych okolicznościach prowadzenie przedszkola nie będzie mieć charakteru uciążliwego dla pozostałych nieruchomości, na których znajduje się zabudowa jednorodzinna (czy ogólnie, mieszkaniowa). Wręcz przeciwnie - funkcjonowanie w istniejącym budynku mieszkalnym przedszkola może stanowić niezbędne dopełnienie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na danym obszarze, dla której prawidłowego istnienia konieczna jest działalność placówek o przeznaczeniu oświatowym (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 6 października 2020 r., sygn. akt II SA/Rz 596/20). Nie jest do zaakceptowania sytuacja, w której na zwartym obszarze zabudowy budynkom mieszkalnym nie miałyby towarzyszyć usługi uzupełniające dominującą funkcję mieszkaniową.
Usługi oświatowe w postaci przedszkola czy też żłobka są typowymi usługami uzupełniającymi zabudowę mieszkaniową.
|