Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Obowiązki pracodawców osób niepełnosprawnych na przełomie roku
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Obowiązki pracodawców osób niepełnosprawnych na przełomie roku

Gazeta Podatkowa nr 97 (2076) z dnia 4.12.2023
Kinga Romas

Koniec roku i początek nowego nieodzownie łączą się z koniecznością dokonania różnego rodzaju rozliczeń, złożeniem raportów czy sprawozdań. Dodatkowe obowiązki ciążą na pracodawcach osób niepełnosprawnych, w tym w szczególności na posiadających status zakładu pracy chronionej. O czym trzeba pamiętać w grudniu 2023 r. i styczniu 2024 r.?

Wydatkowanie środków ZFRON

Podmioty posiadające status zakładu pracy chronionej do końca grudnia 2023 r. muszą wydatkować część środków zgromadzonych na rachunku zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON). Zgodnie z art. 33 ust. 4c ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych uzyskane w danym roku kalendarzowym środki zasilające ZFRON pochodzące ze zwolnień, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, oraz kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, które nie zostały wykorzystane w terminie do dnia 31 grudnia następnego roku, podlegają wpłacie do PFRON. Chodzi tu o środki:

  • ze zwolnień z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego,
  • ze zwolnień z podatku od czynności cywilnoprawnych,
  • ze zwolnień z opłat (z wyjątkiem opłaty skarbowej i opłat o charakterze sankcyjnym),
  • z nieodprowadzonych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Dotyczy to też środków, o których mowa w art. 33b ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zatem do końca 2023 r. trzeba spożytkować środki uzyskane w 2022 r. Regulacje te mają też zastosowanie w odniesieniu do tych pracodawców, którzy utracili status ZPChr, ale zachowali ZFRON.

W sytuacji gdy pracodawca nie wykorzysta środków, wówczas w terminie do 20 stycznia musi dokonać do PFRON ich zwrotu. Z uwagi na fakt, że 20 stycznia w 2024 r. wypada w sobotę, to termin zwrotu ulega przesunięciu na 22 stycznia 2024 r. Z tym że zwrot ten nie dotyczy wyłącznie środków znajdujących się na rachunku bankowym ZFRON, lecz wszystkich środków zewidencjonowanych jako środki ZFRON, a więc także np. środków przekazanych do kasy ZFRON.

Potwierdzenie statusu ZPChr

Do 20 stycznia (w 2024 r. do 22 stycznia) pracodawcy prowadzący zakłady pracy chronionej albo zakłady aktywności zawodowej mają obowiązek potwierdzić, że prowadzona działalność spełnia kryteria określone w art. 28art. 33 ust. 1 i ust. 3 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Chodzi o potwierdzenie, że wymogi te były spełnione w II półroczu 2023 r.

]
Formularz INF-W dostępny w dziale PFRON w Programie DRUKI Gofin

W tym celu trzeba wypełnić i złożyć informację INF-W. Należy ją złożyć wojewodzie właściwemu ze względu na siedzibę pracodawcy. Można to zrobić w formie pisemnej bądź elektronicznie. Wzór informacji INF-W zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia MPiPS w sprawie określenia wzorów informacji przedstawianych przez prowadzącego zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej oraz sposobu ich przedstawiania (Dz. U. z 2011 r. nr 44, poz. 232).

Wystawianie informacji o obniżeniu wpłat

Podmioty, które na mocy art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych uprawnione są do udzielania informacji o obniżeniu wpłat na PFRON z tytułu nabycia u nich produkcji lub usługi, zobowiązane są do przekazania nabywcy wraz z fakturą za zakupione usługi, jednokrotnie w danym roku informacji o:

  • zasadach nabywania i korzystania z obniżenia wpłat na PFRON,
  • możliwości złożenia oświadczenia o rezygnacji z zamiaru korzystania z prawa do obniżenia wpłat,
  • możliwości odwołania oświadczenia dotyczącego rezygnacji.

Zatem podmioty te z początkiem 2024 r. będą musiały przekazać nabywcom stosowne informacje i uzyskać ewentualne oświadczenia o rezygnacji. Co ważne, tylko otrzymanie przez sprzedającego rezygnacji ze strony klienta daje mu możliwość niewystawiania informacji o obniżeniu wpłaty na PFRON. W związku z tym, do czasu otrzymania nowego oświadczenia o rezygnacji z ulg należy wystawiać nabywcy informacje o kwocie obniżenia wpłat na PFRON na druku INF-U.

Zmiany dotyczące zachowania ZFRON

Podmiot, który traci status zakładu pracy chronionej, niewykorzystane (na dzień likwidacji) środki zgromadzone na koncie ZFRON musi wpłacić na konto PFRON. Istnieje jednak możliwość zachowania ZFRON. Możliwe jest to w przypadku osiągania stanu zatrudnienia ogółem w wysokości co najmniej 15 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 25%.

W związku z pandemią COVID-19 ustawodawca zdecydował się na obniżenie wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych do 18% przy stanie zatrudnienia na poziomie minimum 15 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Regulacja ta obowiązuje do końca 2023 r. Jeżeli po upływie tego okresu wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych nie wzrośnie do 25%, konieczny będzie zwrot niewykorzystanych środków funduszu rehabilitacji.

Złożenie deklaracji DEK-R

Pracodawcy, którzy chociaż jeden raz w 2023 r. zobowiązani byli do wnoszenia wpłat na PFRON z tytułu zbyt niskiego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, muszą złożyć do 22 stycznia 2024 r. deklarację DEK-R. Dokonać tego należy poprzez system e-PFRON2: https://pracodawca.e-pfron.pl. Wzór deklaracji stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi PFRON przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz (Dz. U. z 2023 r. poz. 995).

Pracodawca w informacji INF-W musi potwierdzić, że w II półroczu 2023 r. m.in.:

- spełnił warunki dotyczące zatrudnienia w zakresie prowadzenia zakładu pracy chronionej,
- zapewniał, aby obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy uwzględniały potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniały wymagania dostępności do nich,
- zapewnił doraźną i specjalistyczną opiekę, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne,
- utworzył ZFRON,
- prowadził rozliczeniowy rachunek bankowy ZFRON,
- prowadził ewidencję środków funduszu rehabilitacji,
- wydatkował środki funduszu rehabilitacji wyłącznie z rozliczeniowego rachunku bankowego lub z kasy funduszu w celu ich wypłaty osobom niepełnosprawnym oraz osobom uprawnionym do pomocy indywidualnej ze środków funduszu.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.