Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Składki ZUS  »   Jak sporządzić informację ZUS IWA za 2024 r.?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak sporządzić informację ZUS IWA za 2024 r.?

Gazeta Podatkowa nr 4 (2192) z dnia 13.01.2025
Dorota Wyderska

Jeżeli płatnik zgłaszał do ubezpieczenia wypadkowego określoną liczbę osób w każdym miesiącu 2024 r., to ma on obowiązek sporządzenia i przekazania do ZUS informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe za 2024 r. Na podstawie danych wykazanych w tej informacji, przekazanej za trzy ostatnie kolejne lata kalendarzowe, ZUS ustali mu wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe obowiązującej go w nowym roku składkowym tego ubezpieczenia (nowy rok składkowy rozpocznie się 1 kwietnia br.). Składa się ją na formularzu ZUS IWA. Informację za 2024 r. należy przekazać do 31 stycznia 2025 r.

Kto musi złożyć ZUS IWA?

Obowiązek przekazania informacji ZUS IWA za 2024 r. spoczywa na płatnikach składek, którzy łącznie spełniają określone warunki, tj.:

  • byli zgłoszeni nieprzerwanie w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. i co najmniej 1 dzień w styczniu 2025 r. (nieprzerwane zgłoszenie oznacza, że w każdym miesiącu danego roku, za który jest składana informacja ZUS IWA, co najmniej jeden ubezpieczony był zgłoszony przez płatnika do ubezpieczenia wypadkowego),
  • w 2024 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych,
  • w dniu 31 grudnia 2024 r. byli wpisani do rejestru REGON.
]
Druk ZUS IWA dostępny w programie DRUKI Gofin w dziale Składki ZUS

Jeżeli płatnik składek miał obowiązek składać informację ZUS IWA przez 3 kolejne lata kalendarzowe (tj. za 2022 r., 2023 r. i 2024 r.), to wykazane w niej dane będą stanowiły podstawę do ustalenia przez ZUS obowiązującej tego płatnika stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na najbliższy rok składkowy, który rozpocznie się 1 kwietnia 2025 r.

Kto nie przekazuje ZUS IWA?

Informacji ZUS IWA za 2024 r. nie składa płatnik, który nie zgłaszał ani jednej osoby do ubezpieczenia wypadkowego w którymkolwiek z miesięcy 2024 r.

Również firma, która powstała w trakcie 2024 r. i która już od samego początku swojej działalności zgłosiła do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób, nie sporządza i nie składa w ZUS tej informacji za 2024 r., nawet jeśli taki stan zatrudnienia utrzymywał się w firmie do końca 2024 r.

Nie przekazuje jej też płatnik, który mimo że w 2024 r. zgłaszał do ubezpieczenia wypadkowego przynajmniej 10 osób, to:

  • chociaż w jednym miesiącu 2024 r. nie był płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe,
  • w każdym miesiącu 2024 r. był płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe, lecz nie jest tym płatnikiem w styczniu 2025 r.

Trzeba policzyć ubezpieczonych

Sposób ustalenia liczby ubezpieczonych - dla celów sporządzenia informacji ZUS IWA - określa art. 28 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zwanej ustawą wypadkową. Liczbę tę ustala się dzieląc sumę ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy roku, za który składana jest informacja ZUS IWA, przez liczbę miesięcy kalendarzowych roku, tj. 12. Ustalając tę liczbę, należy - zgodnie z ww. przepisem - uwzględnić wszystkie miesiące, w których płatnik zgłosił do ubezpieczenia wypadkowego przynajmniej jedną osobę. Otrzymany wynik zaokrągla się do jedności: w górę, jeżeli końcówka wynosi 0,5 lub więcej, albo w dół, jeśli wynosi mniej niż 0,5.


Informację ZUS IWA za 2024 r. należy złożyć do 31 stycznia 2025 r.


Aby ustalić liczbę ubezpieczonych w ciągu poszczególnych miesięcy kalendarzowych 2024 r., płatnik powinien uwzględnić wszystkie osoby, które w poszczególnych miesiącach 2024 r. podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu co najmniej jeden dzień (przykłady 1-3). Należy pamiętać, że jeśli w ciągu jednego miesiąca dana osoba podlegała ubezpieczeniu wypadkowemu z dwóch tytułów, wtedy w liczbie ubezpieczonych uwzględnia się ją jako jedną osobę (przykład 4). W przypadku pracowników wymiar czasu pracy, w którym są zatrudnieni, nie ma żadnego znaczenia podczas ustalania liczby ubezpieczonych.

W liczbie ubezpieczonych powinno się również uwzględnić pracownika przebywającego na długotrwałym zwolnieniu lekarskim pobierającego za okres choroby np. wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy, a także pracownika korzystającego ze świadczenia rehabilitacyjnego (przykład 5). Pracownik pobierający świadczenie chorobowe bądź rehabilitacyjne nie ma wprawdzie naliczanych i opłacanych składek ubezpieczeniowych (jedynie od wynagrodzenia chorobowego jest naliczana składka na ubezpieczenie zdrowotne), jednak nadal podlega pracowniczym ubezpieczeniom, w tym również ubezpieczeniu wypadkowemu. To oznacza, że płatnik powinien go wliczyć do liczby ubezpieczonych ustalanej dla celów złożenia informacji ZUS IWA.

Podczas ustalania liczby ubezpieczonych płatnicy dość często mają też wątpliwości czy w liczbie osób zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego należy uwzględniać pracowników, którzy przepracowali wprawdzie cały miesiąc, ale nie otrzymali wynagrodzenia, przez co też nie mieli w danym miesiącu naliczonych składek ubezpieczeniowych, m.in. wypadkowej. Tak jest np. w firmie, w której zgodnie z obowiązującym terminem wypłat wynagrodzenia za dany miesiąc wypłacane są 10. dnia następnego miesiąca. W przypadku nowo zatrudnionego pracownika za pierwszy przepracowany miesiąc otrzyma on pensję dopiero w następnym miesiącu. Taką osobę należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu liczby ubezpieczonych. Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę podlega bowiem z tego tytułu obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym wszystkich ryzyk (m.in. wypadkowemu). Ubezpieczenia te powstają dla pracownika od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania. Za każdy więc miesiąc kalendarzowy, w którym trwało zatrudnienie, pracodawca ma obowiązek sporządzać i przekazywać do ZUS imienne raporty miesięczne. Nalicza w nich składki ubezpieczeniowe od wszystkich wypłat (podlegających oskładkowaniu) dokonanych lub postawionych do dyspozycji pracownika od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca, którego raport dotyczy. Jeżeli pracownik w danym miesiącu nie otrzyma żadnego wynagrodzenia, pracodawca sporządza za niego tzw. zerowy raport, ponieważ nie nalicza mu wtedy żadnych składek. Nie oznacza to jednak, że pracownik nie jest objęty w tym miesiącu ubezpieczeniem wypadkowym. Również w takim przypadku podczas ustalania liczby ubezpieczonych dla celów sporządzenia informacji ZUS IWA należy wziąć pod uwagę takiego pracownika.

Trzeba też pamiętać, że okresu trwania stosunku pracy, a tym samym również okresu ubezpieczenia w ZUS nie przerywa okres nieusprawiedliwionej nieobecności (przykład 6).

Osoby, których płatnik nie powinien uwzględniać przy ustalaniu liczby ubezpieczonych, wyszczególniono w ramce.

Dane do ustalenia kategorii ryzyka

W informacji ZUS IWA płatnik podaje m.in. dane niezbędne do ustalenia kategorii ryzyka dla płatnika składek, tj.:

  • rodzaj działalności,
  • liczbę osób, które zostały poszkodowane w wypadkach przy pracy (ogółem oraz śmiertelnych i ciężkich) oraz
  • liczbę osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia.

W informacji ZUS IWA za 2024 r. jako rodzaj działalności według PKD płatnik składek powinien wpisać rodzaj przeważającej działalności ujęty w rejestrze REGON w dniu 31 grudnia roku, za który składana jest informacja ZUS IWA, czyli w dniu 31 grudnia 2024 r. (jest to 5-znakowy kod z zaświadczenia o nadaniu numeru REGON).

Podczas wypełniania bloku IV. formularza ZUS IWA, płatnik powinien pamiętać, że liczba poszkodowanych wykazana w polu 03. - "Liczba poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich" nie może być wyższa od liczby poszkodowanych podanej w polu 02. tego bloku, w której płatnik wpisuje liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem.

Przy ustalaniu liczby osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem należy uwzględnić tylko te wypadki, które są wypadkami przy pracy w rozumieniu art. 3 ust. 1-5 ustawy wypadkowej (por. interpretację indywidualną Oddziału ZUS w Gdańsku z dnia 6 kwietnia 2017 r., znak DI/100000/451/1013/2015).

Jeżeli w 2024 r. w wypadku przy pracy nie został poszkodowany ani jeden ubezpieczony podlegający ubezpieczeniu wypadkowemu, to wówczas w informacji ZUS IWA za 2024 r. w polach 02. i 03. należy wpisać cyfrę "0". Z kolei gdy u płatnika składek miały miejsce np. 2 wypadki, w wyniku których został poszkodowany ten sam pracownik, to w polu 02. w bloku IV. formularza ZUS IWA należy wykazać 2 poszkodowanych, ponieważ nie ma tutaj znaczenia, że w obu tych wypadkach poszkodowana została ta sama osoba.

W polu 04. płatnik podaje liczbę zatrudnionych w warunkach, w których występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. W liczbie tej płatnik składek powinien uwzględniać tylko osoby zatrudnione w warunkach zagrożenia spowodowanego czynnikami związanymi ze środowiskiem pracy. Także w tym przypadku przyjmuje się stan na dzień 31 grudnia roku, za który jest składana informacja ZUS IWA (czyli w ZUS IWA za 2024 r. należy podać dane z 31 grudnia 2024 r.).

Podając w informacji ZUS IWA liczbę osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia, trzeba uwzględniać wszystkich pracowników zatrudnianych na stanowiskach pracy, na których występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia (NDS, NDN) w środowisku pracy - bez względu na to, czy stosowali oni środki ochrony indywidualnej (np. odzież ochronną, środki ochrony oczu, sprzęt ochrony słuchu).

Przy ustalaniu liczby osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia, danego pracownika uwzględnia się tylko jeden raz. Ponadto bierze się tutaj pod uwagę wyłącznie pracowników, tj. osoby pozostające w stosunku pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

Liczba poszkodowanych w wypadkach podawana w ZUS IWA

W druku ZUS IWA w bloku IV. w polu 02. podaje się liczbę poszkodowanych w wypadkach ogółem. W 2024 r. w naszym zakładzie miały miejsce 3 wypadki, w wyniku których zostały poszkodowane 2 osoby (jedna z tych osób miała 2 wypadki). Czy w informacji ZUS IWA za 2024 r. powinniśmy wpisać, że ogółem w wypadkach zostały poszkodowane 2 osoby?

W informacji ZUS IWA, a konkretnie w bloku IV. tego formularza, płatnik podaje dane niezbędne do ustalenia kategorii ryzyka dla płatnika składek. Należy w nim podać rodzaj działalności oraz wskazać liczbę osób, które zostały poszkodowane w wypadkach przy pracy (ogółem oraz śmiertelnych i ciężkich) i liczbę osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia.

W polu 02. w bloku IV. podaje się liczbę wszystkich osób, które uległy wypadkowi w pracy w roku, za który składana jest informacja ZUS IWA. W informacji sporządzonej za 2024 r. należy zatem podać liczbę poszkodowanych w wypadkach ogółem, które miały miejsce w 2024 r. Płatnik składek powinien pamiętać, że przy ustalaniu tej liczby inaczej uwzględnia się poszkodowanych będących pracownikami, a inaczej, gdy poszkodowanymi są np. zleceniobiorcy (patrz tabela). W przypadku gdy - tak jak w sytuacji opisanej w pytaniu - w zakładzie miały miejsce np. 3 wypadki, w wyniku których zostały poszkodowane dwie osoby (jedna z nich miała 2 wypadki), wówczas w polu 02. w bloku IV. formularza ZUS IWA należy wykazać 3 poszkodowanych, ponieważ nie ma tutaj znaczenia, że w dwóch wypadkach poszkodowana została ta sama osoba.

Przy ustalaniu liczby osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem uwzględnia się tylko te wypadki, które są wypadkami przy pracy w rozumieniu art. 3 ust. 1-5 ustawy wypadkowej.

Skutki błędnej ZUS IWA

Dane, które płatnik poda w informacji ZUS IWA, będą miały wpływ na ustalenie dla niego przez ZUS wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe.

W przypadku gdy płatnik składek nieprawidłowo sporządzi informację ZUS IWA i jako błędną przekaże ją do ZUS, nastąpi zawyżenie bądź zaniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe.

W sytuacji zawyżenia stopy procentowej składki wypadkowej, ZUS ustali płatnikowi stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe na cały rok składkowy w wysokości stopy procentowej ustalonej na podstawie prawidłowych danych. W takim przypadku płatnik zobowiązany będzie jedynie do skorygowania dokumentów rozliczeniowych, w których naliczył tę składkę według zawyżonej stopy procentowej.

Jeśli natomiast w przekazanej informacji ZUS IWA płatnik wykaże nieprawdziwe dane, które w rezultacie spowodują zaniżenie stopy procentowej składki wypadkowej, to organ rentowy podwyższy mu wtedy stopę procentową składki wypadkowej. Wówczas na cały rok składkowy (obejmujący okres od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku) organ rentowy ustali mu ją w wysokości 150% stopy procentowej ustalonej na podstawie prawidłowych danych, o czym poinformuje płatnika w drodze decyzji (chyba że płatnik przekaże korektę informacji ZUS IWA w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania z ZUS). W razie podwyższenia stopy procentowej składki wypadkowej płatnik ma obowiązek sporządzenia korekty tych dokumentów ZUS, w których rozliczył składkę na ubezpieczenie wypadkowe w niższej wysokości. Ponadto zobowiązany jest opłacić powstałą w wyniku korekty różnicę składek wraz z odsetkami za zwłokę. Jeśli płatnik skoryguje dokumenty niezwłocznie, tj. przed ewentualnym wezwaniem ZUS, uniknie sankcji w postaci podwyższenia stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe do wysokości 150% prawidłowej stawki. Organ rentowy podwyższa ją tylko wtedy, gdy płatnik nie złoży informacji/korekty ZUS IWA lub korygujących dokumentów rozliczeniowych z wykazaną prawidłową wysokością tej stopy w terminie 14 dni od otrzymania wezwania z ZUS.

Korekta błędów w ZUS IWA

Jeśli płatnik przekaże do ZUS nieprawidłowo wypełnione dokumenty ubezpieczeniowe, wówczas konieczna jest ich korekta. Ta zasada dotyczy również przekazanej do organu rentowego błędnie sporządzonej informacji ZUS IWA. Termin na przekazanie do ZUS korekty informacji ZUS IWA jest uzależniony od tego, kto i w jakich okolicznościach zauważył w niej błąd - ZUS czy płatnik składek. Terminy te zostały określone w art. 31 ust. 10-11 ustawy wypadkowej. Generalnie jednak korektę informacji ZUS IWA należy przekazać do ZUS w ciągu 7 dni od:

  • stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie - jeśli płatnik sam zauważył błędy,
  • otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez ZUS - jeśli błędy spostrzegł ZUS i zawiadomił o tym płatnika.

Jeżeli natomiast konieczność korekty danych podanych w informacji ZUS IWA wynika ze stwierdzenia nieprawidłowości przez ZUS:

1) w decyzji - wtedy płatnik powinien złożyć korektę informacji nie później niż w terminie 7 dni od uprawomocnienia się decyzji,

2) podczas kontroli - wówczas płatnik powinien złożyć korektę informacji nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

ZUS może też sam sporządzać, z urzędu, informację ZUS IWA lub korygować z urzędu błędy w niej stwierdzone.

Kopię informacji ZUS IWA oraz jej korektę płatnik składek ma obowiązek przechowywać przez okres 10 lat od dnia przekazania jej do ZUS, w formie dokumentu pisemnego lub elektronicznego.

W liczbie ubezpieczonych dla celów sporządzenia informacji ZUS IWA płatnik składek nie powinien uwzględniać osób:

- podlegających ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ale niepodlegających ubezpieczeniu wypadkowemu (np. pracownika przebywającego na urlopie wychowawczym i podlegającego obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z racji korzystania z tego urlopu),
- pobierających przez cały miesiąc zasiłek macierzyński (przykład 7),
- przebywających przez cały miesiąc na urlopie bezpłatnym,
- za które płatnik rozliczył składki ubezpieczeniowe (m.in. składkę wypadkową) lub wykazał świadczenia po ustaniu tytułu do ubezpieczeń społecznych, tj. w miesiącu, w którym rozliczył składki w dokumentach ZUS i w którym osoby te nie podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu ani jednego dnia (przykład 8).
Osoby wliczane do liczby osób poszkodowanych w wypadkach dla celów ZUS IWA za 2024 r.
Pracownicy Inne osoby podlegające ubezpieczeniu wypadkowemu (np. zleceniobiorcy)
Wszystkie osoby poszkodowane w wypadkach przy pracy ogółem, które zostały zarejestrowane w rejestrze wypadków nie wcześniej niż 1 stycznia 2024 r. i nie później niż 31 grudnia 2024 r. (przykład 9). Wszystkie osoby poszkodowane w wypadkach przy pracy, dla których karta wypadku została sporządzona nie wcześniej niż 1 stycznia 2024 r. i nie później niż 31 grudnia 2024 r. (przykład 10).

Przykład 1

Pan Wojciech od kilku lat prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. Jako przedsiębiorca podlega w ZUS obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, w tym ubezpieczeniu wypadkowemu. Przez cały 2024 r. pan Wojciech zatrudniał w swojej firmie 8 pracowników i jednego zleceniobiorcę podlegającego z tytułu wykonywanej umowy zlecenia obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (w tym wypadkowemu). W liczbie ubezpieczonych przedsiębiorca powinien uwzględnić pracowników, zleceniobiorcę oraz siebie, ponieważ w liczbie ubezpieczonych dla celów ZUS IWA należy brać pod uwagę wszystkie osoby, które w poszczególnych miesiącach płatnik składek zgłosił do ubezpieczenia wypadkowego (tu: zarówno osoby zatrudnione na etacie, zleceniobiorca, jak i przedsiębiorca). Przedsiębiorca (jako płatnik składek) w każdym z miesięcy 2024 r. zgłaszał do ubezpieczenia wypadkowego 8 pracowników, jednego zleceniobiorcę oraz siebie, czyli w sumie zgłaszał do niego 10 ubezpieczonych.


Przykład 2

Dwóch wspólników, będących osobami fizycznymi, prowadzi spółkę jawną. Każdy ze wspólników jest zgłoszony w ZUS jako płatnik składek na własne ubezpieczenia. Obaj wspólnicy podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (czyli m.in. również ubezpieczeniu wypadkowemu). Przez cały 2024 r. spółka zatrudniała 9 pracowników. Spółka nie ma obowiązku przekazania ZUS IWA za 2024 r., ponieważ w 2024 r. nie zgłaszała do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych. W liczbie ubezpieczonych spółka nie powinna bowiem uwzględniać wspólników, ponieważ to nie ona - jako płatnik składek - zgłosiła ich do ubezpieczenia wypadkowego. Osoby te zgłosiły się same w ZUS jako płatnicy składek na własne ubezpieczenia, w tym ubezpieczenie wypadkowe.


Przykład 3

W 2024 r. przez kilka miesięcy spółka z o.o. zatrudniała więźniów na podstawie skierowania do pracy. Spółka powinna uwzględnić te osoby w liczbie ubezpieczonych ustalanej dla celów sporządzenia informacji ZUS IWA za 2024 r. Osoby wykonujące odpłatnie pracę na podstawie skierowania do pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania podlegają bowiem obowiązkowo m.in. ubezpieczeniu wypadkowemu (od dnia rozpoczęcia wykonywania pracy do dnia zakończenia jej wykonywania). Płatnikiem składek ubezpieczeniowych za skazanego jest podmiot, na rzecz którego wykonuje on odpłatnie pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania (tu: spółka z o.o.). To na nim spoczywa obowiązek zgłoszenia takiej osoby do ubezpieczeń w ZUS.


Przykład 4

Spółka z o.o. miała zawartą umowę zlecenia ze zleceniobiorcą od 2 stycznia do 17 kwietnia 2024 r. Od 18 kwietnia 2024 r. zatrudniła ją na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Z tytułu wykonywanej umowy zlecenia zleceniobiorca podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym (w tym również wypadkowemu). Ustalając liczbę ubezpieczonych w kwietniu 2024 r., spółka powinna uwzględnić tę osobę jako jednego ubezpieczonego.


Przykład 5

Przedsiębiorstwo usługowe wypłaciło pracownicy w wieku 58 lat wynagrodzenie chorobowe za okres od 5 do 18 stycznia 2024 r. Następnie w okresie od 19 stycznia do 18 lipca 2024 r. pobierała z ZUS zasiłek chorobowy, a od 19 lipca do 31 grudnia 2024 r. - świadczenie rehabilitacyjne. Przy ustalaniu liczby ubezpieczonych dla celów sporządzenia informacji ZUS IWA za 2024 r. przedsiębiorstwo powinno uwzględnić pracownicę w każdym miesiącu 2024 r.


Przykład 6

Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę miał w okresie od 1 do 10 października 2024 r. nieusprawiedliwioną nieobecność. Umowę o pracę miał zawartą na czas określony do 10 października 2024 r. Od 11 października 2024 r. już nie pracował. W październiku 2024 r. pracownik nie przepracował ani jednego dnia i nie otrzymał żadnej wypłaty podlegającej składkom ZUS. Ustalając liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego w październiku 2024 r. - dla celów sporządzenia ZUS IWA za 2024 r. - należy uwzględnić tego pracownika. Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym wszystkich ryzyk, czyli również ubezpieczeniu wypadkowemu - od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania. Okres nieusprawiedliwionej nieobecności nie przerywa okresu trwania stosunku pracy, a tym samym nie przerywa również okresu ubezpieczenia w ZUS. W tym przypadku ubezpieczenia w ZUS (w tym również ubezpieczenie wypadkowe) ustały z dniem 10 października 2024 r.


Przykład 7

Pracownica w okresie od 5 lutego do 8 marca 2024 r. pobierała wynagrodzenie chorobowe, następnie za okres od 9 marca do 22 maja 2024 r. otrzymała z ZUS zasiłek chorobowy. W dniu 23 maja 2024 r. pracownica urodziła dziecko i od tego dnia pobiera zasiłek macierzyński (najpierw za okres urlopu macierzyńskiego, a następnie urlopu rodzicielskiego trwającego do 20 maja 2025 r.). Przy ustalaniu liczby ubezpieczonych dla celów sporządzenia ZUS IWA za 2024 r. pracodawca nie uwzględni tej pracownicy w miesiącach od czerwca do grudnia 2024 r. Uwzględni ją w tej liczbie we wszystkich pozostałych miesiącach 2024 r., czyli od stycznia do maja.


Przykład 8

Przedsiębiorstwo rozwiązało z pracownikiem umowę o pracę z dniem 31 grudnia 2023 r. Zgodnie z obowiązującym w przedsiębiorstwie regulaminem pracy wynagrodzenia za dany miesiąc są wypłacane 10. dnia następnego miesiąca. Wobec tego wynagrodzenie za grudzień 2023 r. firma wypłaciła byłemu już pracownikowi 10 stycznia 2024 r., naliczając od tej wypłaty składki ubezpieczeniowe do ZUS (m.in. składkę wypadkową) w dokumentach rozliczeniowych sporządzonych za styczeń 2024 r. W tym przypadku dla celów ZUS IWA za 2024 r. nie należy uwzględniać tej osoby w liczbie osób ubezpieczonych w styczniu 2024 r., ponieważ osoba ta w styczniu nie podlegała już ubezpieczeniu wypadkowemu ani przez jeden dzień - miała jedynie naliczone w tym miesiącu składki ubezpieczeniowe po ustaniu ubezpieczenia.


Przykład 9

Pracownik zakładu produkcyjnego uległ wypadkowi 27 grudnia 2024 r. Jednak wypadek został wpisany do rejestru wypadków dopiero na początku stycznia 2025 r. W takiej sytuacji pracownika, który uległ temu wypadkowi, nie należy ujmować w liczbie poszkodowanych w informacji ZUS IWA sporządzonej za 2024 r. W przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w liczbie poszkodowanych w wypadkach przy pracy w informacji ZUS IWA sporządzanej za 2024 r. należy bowiem uwzględnić pracowników poszkodowanych w wypadkach przy pracy, które zostały zarejestrowane w rejestrze wypadków nie wcześniej niż 1 stycznia 2024 r. i nie później niż 31 grudnia 2024 r. Osoba poszkodowana w tym wypadku zostanie uwzględniona dopiero w informacji ZUS IWA składanej za 2025 r.


Przykład 10

W spółce z o.o. miał miejsce wypadek przy pracy w dniu 20 grudnia 2024 r. W wyniku tego wypadku została poszkodowana osoba zatrudniona w spółce na podstawie umowy zlecenia. Sporządzenie karty wypadku nastąpiło w dniu 8 stycznia 2025 r. Poszkodowana osoba nie powinna być uwzględniona w informacji ZUS IWA składanej za 2024 r. (zostanie uwzględniona dopiero w informacji ZUS IWA składanej za 2025 r.).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2189 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Składki ZUS - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.