Schludny i estetyczny wygląd świadczy o kulturze osobistej i nie jest zależny od samego faktu prowadzenia działalności gospodarczej ani od jej rodzaju. Co prawda zasady współżycia społecznego wymagają, aby osoby prowadzące działalność gospodarczą posiadały wygląd adekwatny do wykonywanego zawodu, jednak te same zasady obowiązują również osoby zatrudnione w innych zawodach, nieprowadzące własnych firm. Tym samym, bez względu na zakres prowadzonej działalności gospodarczej, każda osoba musi nabywać i używać dostosowaną do własnych wymagań odzież. To z kolei powoduje, że odzież spełnia codzienne naturalne potrzeby danej osoby fizycznej. W konsekwencji wydatki na jej nabycie nie spełniają kryteriów pozwalających na obciążanie ich wartością firmowych kosztów podatkowych. Przypomniał o tym Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 9 czerwca 2025 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.450.2025.3.MW.
Podatnik występujący o wydanie interpretacji prowadzi działalność gospodarczą w branży eventowej. Jej przedmiotem jest obsługa muzyczna imprez okolicznościowych i firmowych - jako DJ i wodzirej podatnik specjalizuje się w prowadzeniu wesel oraz imprez firmowych. Ponadto wykonuje prace dekoratorskie, współpracując głównie z firmami z sektora B2B - podatnik obsługuje otwarcia lokali, eventy promocyjne, konferencje, targi, jubileusze oraz inne wydarzenia komercyjne.
W swoim wniosku o wydanie interpretacji podatnik podkreślił, że prowadzenie działalności gospodarczej we wskazanym przez niego obszarze wymaga od niego odpowiedniego, profesjonalnego ubioru - zarówno podczas pracy z klientem indywidualnym (np. przy organizacji wesela), jak i z firmami (np. w galeriach handlowych, hotelach, biurach itp.). W jego opinii w pracy DJ-a elegancki ubiór, na który składa się garnitur, biała koszula, krawat oraz eleganckie buty, jest absolutnie nieodzowny. Z kolei w działalności dekoratorskiej przy obsłudze eventów firmowych klienci często oczekują od niego schludnego, spójnego z charakterem wydarzenia wyglądu, najczęściej w stylu tzw. smart casual. Zdjęcia, jakie podatnik wykonuje przy realizacji powierzonych mu zleceń, stanowią istotny element jego działań marketingowych - publikuje je bowiem w mediach społecznościowych, na stronie internetowej oraz w portfolio dla potencjalnych klientów. Dlatego w jego opinii profesjonalny i spójny wizualnie wizerunek ma bezpośredni wpływ na postrzeganie jego marki, a co za tym idzie - zdobywanie nowych kontraktów. W zaprezentowanej sytuacji podatnik miał jednak wątpliwości, czy może uznać za firmowe koszty podatkowe wydatki na zakup nieoznaczonej logo odzieży eleganckiej (garnitury, białe koszule, krawaty, eleganckie buty) oraz w stylu smart casual (marynarki, schludne koszule, t-shirty, chinosy, obuwie w stylu casual).
Dyrektor KIS w wydanej interpretacji przyznał, że w wykonywanej przez podatnika działalności dbałość o wizerunek jest kwestią istotną, niemniej w jego opinii nie można tu mówić o sytuacji znacząco odbiegającej od ogólnie przyjętych norm społecznych. Z tych względów należy uznać, że wydatki związane z zakupem eleganckiej odzieży czy smart casual mają charakter wydatków osobistych dotyczących poprawy wizerunku i w konsekwencji nie można ich uznać za ściśle związane z działalnością gospodarczą.
Dyrektor KIS przyznał także, że co prawda wydatków tych ustawodawca nie ujął w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, jednak nie stanowi to wystarczającej przesłanki do obciążenia nimi firmowych kosztów podatkowych. W konsekwencji nie mogą one - jako wydatki osobiste - stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
|