Od 1 lipca 2025 r. przedsiębiorcy, którzy nie mają adresu do e-Doręczeń, składając wniosek o zmianę wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), mogą od razu utworzyć adres do doręczeń elektronicznych (ADE). Nowo założoną skrzynkę do e-Doręczeń należy aktywować. Tak poinformował resort cyfryzacji na stronie internetowej www.gov.pl/web/cyfryzacja.
Przypomnijmy, że e-Doręczenia to cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Umożliwiają one wysyłanie i odbieranie korespondencji urzędowej oraz biznesowej w pełni online. System zapewnia skuteczność prawną, bezpieczeństwo korespondencji i wygodę użytkowania.
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG przed 1 stycznia 2025 r., dokonujący jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie, będą zobowiązani do podania:
Dzięki temu przedsiębiorcy uzyskają adres do e-Doręczeń bez dodatkowych formalności.
Od 1 lipca br. wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń albo dopisanie istniejącego adresu do bazy adresów elektronicznych można złożyć m.in. przy okazji:
W systemie e-Doręczeń założono już ponad 1,4 mln skrzynek. Robi to coraz więcej firm.
Dodatkowe informacje i instrukcja krok po kroku, jak założyć adres do e-Doręczeń, znajdują się na stronie internetowej: biznes.gov.pl/edoreczenia.
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało (www.gov.pl/web/cyfryzacja), że zgubienie, zniszczenie lub kradzież dowodu osobistego można zgłosić przez aplikację mObywatel. Od 24 czerwca br. w aplikacji dostępne są usługi, dzięki którym użytkownicy mogą zawiesić dowód osobisty lub złożyć wniosek o jego unieważnienie. Dodatkowo w aplikacji można też sprawdzić ważność dokumentu swojego lub innej osoby np. przed podpisaniem umowy.
Resort wyjaśnia, że: "(...) Aby zgłosić zawieszenie lub unieważnienie dowodu osobistego, wystarczy wybrać Załatw sprawę na liście usług w aplikacji mObywatel, a następnie w zakładce Dowód osobisty wypełnić proste zgłoszenie i wysłać je w aplikacji.
Zawieszenie dokumentu zabezpiecza go przed użyciem przez niepowołane osoby. Warto skorzystać z tej możliwości, jeśli dokument się zagubił, ale właściciel liczy na jego odnalezienie. Jeśli dowód się znajdzie, w ciągu 14 dni takie zawieszenie można cofnąć i dalej korzystać z dokumentu. W przeciwnym razie zostanie on automatycznie unieważniony.
Osoby, które są pewne, że bezpowrotnie utraciły dowód osobisty lub ich dokument został zniszczony, mogą od razu zgłosić jego unieważnienie. Wypełnione w aplikacji zgłoszenie trafia do automatycznie przypisanego w systemie urzędu gminy. Unieważnienie dowodu jest natychmiastowe i nieodwracalne. Zarówno zawieszanie, cofanie zawieszenia, jak i unieważnianie dowodu osobistego wymagają posiadania skrzynki ePUAP. Są to pierwsze z formalności, które można załatwić za pośrednictwem katalogu usług Załatw sprawę w aplikacji mObywatel.
(...) Sprawdź dowód to kolejna z nowości w aplikacji mObywatel. W usłudze użytkownik może zweryfikować dowód osobisty zarówno własny, jak i innej osoby. Jest to szczególnie przydatne w momencie zawierania umów lub podejmowania formalnych zobowiązań, aby upewnić się, że okazywany przez każdą ze stron dokument jest ważny i nie został zawieszony.
Usługa jest także pomocna, jeśli po złożeniu któregoś z wniosków użytkownik chce się upewnić, że dokument został skutecznie zawieszony lub unieważniony. W przypadku cofnięcia zawieszenia dowodu można w niej natomiast zweryfikować, czy dokument jest znów gotowy do użytku. Aplikacja pozwala więc poznać status dowodu osobistego w dowolnej chwili, w tym zwłaszcza w ważnych momentach.
(...) Wraz z najnowszym wydaniem aplikacji mObywatel użytkownik otrzymuje praktyczne narzędzia do zarządzania swoim dowodem osobistym. Zarówno z poziomu usług, jak też za pośrednictwem elektronicznych wniosków w aplikacji, każdy może załatwiać formalności związane z dowodem osobistym przez Internet, z dowolnego miejsca i o dowolnej porze".
|