Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Komunikaty i wyjaśnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Komunikaty i wyjaśnienia

Gazeta Podatkowa nr 53 (2241) z dnia 3.07.2025

UPOWSZECHNIENIE e-DORĘCZEŃ

Od 1 lipca 2025 r. przedsiębiorcy, którzy nie mają adresu do e-Doręczeń, składając wniosek o zmianę wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), mogą od razu utworzyć adres do doręczeń elektronicznych (ADE). Nowo założoną skrzynkę do e-Doręczeń należy aktywować. Tak poinformował resort cyfryzacji na stronie internetowej www.gov.pl/web/cyfryzacja.

Przypomnijmy, że e-Doręczenia to cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Umożliwiają one wysyłanie i odbieranie korespondencji urzędowej oraz biznesowej w pełni online. System zapewnia skuteczność prawną, bezpieczeństwo korespondencji i wygodę użytkowania.

Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG przed 1 stycznia 2025 r., dokonujący jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie, będą zobowiązani do podania:

  • danych do utworzenia adresu do e-Doręczeń - w takiej sytuacji zostanie utworzony adres do doręczeń elektronicznych u Operatora Wyznaczonego albo
  • adresu założonej wcześniej - na potrzeby prowadzonej działalności - skrzynki do e-Doręczeń - taki adres zostanie dopisany do bazy adresów elektronicznych.

Dzięki temu przedsiębiorcy uzyskają adres do e-Doręczeń bez dodatkowych formalności.

Od 1 lipca br. wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń albo dopisanie istniejącego adresu do bazy adresów elektronicznych można złożyć m.in. przy okazji:

  • zmiany adresu działalności,
  • aktualizacji danych kontaktowych,
  • rozszerzenia PKD,
  • zawieszenia lub wznowienia działalności.

W systemie e-Doręczeń założono już ponad 1,4 mln skrzynek. Robi to coraz więcej firm.

Dodatkowe informacje i instrukcja krok po kroku, jak założyć adres do e-Doręczeń, znajdują się na stronie internetowej: biznes.gov.pl/edoreczenia.

ZGŁOSZENIE UTRATY DOWODU OSOBISTEGO PRZEZ mOBYWATEL

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało (www.gov.pl/web/cyfryzacja), że zgubienie, zniszczenie lub kradzież dowodu osobistego można zgłosić przez aplikację mObywatel. Od 24 czerwca br. w aplikacji dostępne są usługi, dzięki którym użytkownicy mogą zawiesić dowód osobisty lub złożyć wniosek o jego unieważnienie. Dodatkowo w aplikacji można też sprawdzić ważność dokumentu swojego lub innej osoby np. przed podpisaniem umowy.

Resort wyjaśnia, że: "(...) Aby zgłosić zawieszenie lub unieważnienie dowodu osobistego, wystarczy wybrać Załatw sprawę na liście usług w aplikacji mObywatel, a następnie w zakładce Dowód osobisty wypełnić proste zgłoszenie i wysłać je w aplikacji.

Zawieszenie dokumentu zabezpiecza go przed użyciem przez niepowołane osoby. Warto skorzystać z tej możliwości, jeśli dokument się zagubił, ale właściciel liczy na jego odnalezienie. Jeśli dowód się znajdzie, w ciągu 14 dni takie zawieszenie można cofnąć i dalej korzystać z dokumentu. W przeciwnym razie zostanie on automatycznie unieważniony.

Osoby, które są pewne, że bezpowrotnie utraciły dowód osobisty lub ich dokument został zniszczony, mogą od razu zgłosić jego unieważnienie. Wypełnione w aplikacji zgłoszenie trafia do automatycznie przypisanego w systemie urzędu gminy. Unieważnienie dowodu jest natychmiastowe i nieodwracalne. Zarówno zawieszanie, cofanie zawieszenia, jak i unieważnianie dowodu osobistego wymagają posiadania skrzynki ePUAP. Są to pierwsze z formalności, które można załatwić za pośrednictwem katalogu usług Załatw sprawę w aplikacji mObywatel.

(...) Sprawdź dowód to kolejna z nowości w aplikacji mObywatel. W usłudze użytkownik może zweryfikować dowód osobisty zarówno własny, jak i innej osoby. Jest to szczególnie przydatne w momencie zawierania umów lub podejmowania formalnych zobowiązań, aby upewnić się, że okazywany przez każdą ze stron dokument jest ważny i nie został zawieszony.

Usługa jest także pomocna, jeśli po złożeniu któregoś z wniosków użytkownik chce się upewnić, że dokument został skutecznie zawieszony lub unieważniony. W przypadku cofnięcia zawieszenia dowodu można w niej natomiast zweryfikować, czy dokument jest znów gotowy do użytku. Aplikacja pozwala więc poznać status dowodu osobistego w dowolnej chwili, w tym zwłaszcza w ważnych momentach.

(...) Wraz z najnowszym wydaniem aplikacji mObywatel użytkownik otrzymuje praktyczne narzędzia do zarządzania swoim dowodem osobistym. Zarówno z poziomu usług, jak też za pośrednictwem elektronicznych wniosków w aplikacji, każdy może załatwiać formalności związane z dowodem osobistym przez Internet, z dowolnego miejsca i o dowolnej porze".

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.