Ministerstwo Finansów na stronie www.podatki.gov.pl zamieściło komunikat dotyczący zmiany kodów CN dla oleju napędowego oraz skutków podatkowych związanych z tymi zmianami m.in. w podatku VAT i podatku akcyzowym.
Zmiana kodów CN wynika z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2522 zmieniającego Nomenklaturę Scaloną (CN), które zostało opublikowane w dniu 31 października 2024 r. i stosuje się od 1 stycznia 2025 r.
Zmiana Nomenklatury Scalonej powoduje m.in., że oleje napędowe, o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001% masy, objęte dotychczas kodem CN 2710 19 43, są klasyfikowane do dwóch nowych kodów CN:
Powyższa zmiana w Nomenklaturze Scalonej nie spowodowała od 1 stycznia 2025 r. zmian w opodatkowaniu VAT towarów objętych kodem CN 2710 19 43, tj. olejów napędowych. W szczególności zmianie nie uległy zasady poboru podatku VAT uregulowane w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT.
Od 1 stycznia 2025 r. oleje napędowe, klasyfikowane do nowych kodów CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, są opodatkowane VAT na dotychczasowych zasadach, tj. tak jak towary klasyfikowane do 31 grudnia 2024 r. do kodu CN 2710 19 43. Oznacza to m.in. obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na zasadach określonych w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT.
Jednocześnie zmiana w Nomenklaturze Scalonej nie spowodowała od 1 stycznia 2025 r. zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów objętych kodem CN 2710 19 43, tj. olejów napędowych.
Od 1 stycznia 2025 r. oleje napędowe o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001% masy, klasyfikowane do nowych kodów CN 2710 19 42 i CN 2710 19 44, są opodatkowane akcyzą na dotychczasowych zasadach, tj. tak jak wyroby klasyfikowane do 31 grudnia 2024 r. do kodu CN 2710 19 43.
Oznacza to, że od 1 stycznia 2025 r. stawka podatku akcyzowego dla:
Do 21 stycznia 2025 r. organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego mogą wnioskować o środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy na zakup zeroemisyjnych autobusów regionalnych. Nabór ogłoszony w ramach inwestycji KPO "E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)" przewiduje wsparcie dla przedsięwzięć obejmujących nowy zeroemisyjny tabor autobusowy (elektryczny, wodorowy) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania lub tankowania. Dofinansowanie każdego z tych przedsięwzięć może wynieść od 80% do 95% wydatków kwalifikowalnych.
Z IV naboru będą mogli skorzystać wszyscy organizatorzy publicznego transportu zbiorowego: województwa, powiaty, związki powiatów, związki powiatowo-gminne, związki międzygminne, gminy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Wsparciem objęty jest zakup taboru dla linii komunikacyjnych w transporcie pozamiejskim, w tym przewozy łączące miasto, gminę sąsiadującą i co najmniej jedną gminę inną niż sąsiadująca. Nie są objęte wsparciem przewozy w ramach komunikacji miejskiej.
Wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem można składać tylko elektronicznie poprzez aplikację WOD2021.
Źródło: www.gov.pl/web/infrastruktura
|