Obniżenie stawek VAT i ewentualne plany Ministerstwa Finansów z tym związane od zawsze były przedmiotem zainteresowań autorów interpelacji poselskich kierowanych do resortu.
Jak informowaliśmy w GP nr 42 z 2024 r., autorów interpelacji poselskich nr 2163, nr 2209, nr 2217, nr 2425 interesowała kwestia wprowadzenia 0% stawki VAT na transport publiczny.
Tym samym zagadnieniem, tj. planami wprowadzenia 0% stawki VAT na transport publiczny, zainteresowali się autorzy interpelacji poselskich nr 8502 i nr 8643, którzy zapytali m.in. o to, czy Ministerstwo Finansów podjęło już konkretne kroki w celu wprowadzenia 0% stawki VAT na transport publiczny oraz jaki jest przewidywany harmonogram prac legislacyjnych związanych z obniżeniem stawki VAT na transport publiczny do 0%.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedziach na interpelacje poselskie nr 8502 i nr 8643 poinformował, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w zakresie VAT, obniżoną 8% stawką VAT objęte są usługi transportu pasażerskiego wymienione w poz. 38-43 oraz 45 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
Z pisma Podsekretarza Stanu wynika, że na przełomie 2023 r. i 2024 r. w MF rozpoczęto analizy możliwości wprowadzenia obniżenia - z 8% do 0% - stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego.
Wprowadzenie takiego rozwiązania mającego bezpośredni wpływ na finanse państwa, zdaniem Podsekretarza Stanu, musi zostać szczegółowo zbadane pod kątem m.in. zakresu zmian, korzyści dla poszczególnych uczestników rynku oraz potencjalnych skutków finansowych dla strony dochodowej i wydatkowej budżetu państwa. W szczególności ta ostatnia kwestia ma istotne znaczenie wobec dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i społecznej, która realnie przekłada się na stan budżetu państwa i możliwości finansowania kluczowych obszarów działania państwa. W ostatnim okresie szczególnego znaczenia - wobec obecnej sytuacji międzynarodowej - nabrały także kwestie związane z zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i obrony narodowej, z czym wiąże się konieczność systematycznego zwiększania wydatków na wzmocnienie obronności kraju.
W kontekście potencjalnych skutków finansowych dla budżetu państwa należy również mieć na uwadze okoliczność objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu.
Powyższe, zdaniem Podsekretarza Stanu, oznacza, że zmiany w zakresie obniżenia stawki VAT na transport pasażerski będą mogły zostać wdrożone, jak tylko znajdzie się przestrzeń w budżecie do ich sfinansowania. Sprawa ta będzie analizowana przy konstrukcji założeń budżetowych na 2026 r.
|