Resort finansów opublikował projekt rozporządzenia w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (druk nr 965 z wykazu RCL). Zawiera on uregulowania dostosowujące zarówno ewidencję, jak i wykaz do nowych obowiązków podatników pdof będących tzw. ryczałtowcami. Ma to związek z wchodzącymi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. przepisami nakładającymi na tych podatników obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłania ich właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Projekt przewiduje, że podstawowym sposobem prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przez ryczałtowców będzie prowadzenie ich przy użyciu programów komputerowych. Uregulowane zostały także przypadki prowadzenia tych urządzeń księgowych bez użycia programów komputerowych. Minister Finansów upoważniony został w tym zakresie do określenia w drodze rozporządzenia grupy podmiotów zwolnionych z tego obowiązku.
W stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia zakłada się wyłączenie z katalogu dowodów księgowych dziennych zestawień dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzanych do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem. W jego treści określono, że podatnik będzie dokonywał zapisów bezpośrednio w ewidencji na podstawie poszczególnych faktur. Podobnie projekt przewiduje rezygnację z możliwości ewidencjonowania przychodów w oparciu o ewidencje sprzedaży prowadzone dla potrzeb podatku VAT. Te modyfikacje - jak wynika z uzasadnienia do projektu - podyktowane są efektywnością wykorzystania struktur JPK_EWP.
Kolejną zmianą zawartą w projekcie jest wyłączenie obowiązku wykazywania w ewidencji przychodów, przy obliczaniu ryczałtu miesięcznego, dokonanych odliczeń od przychodów.
Wzór ewidencji przychodów zostanie uzupełniony o dwie dodatkowe kolumny, w tym kolumnę, w której podatnik będzie wpisywał nr identyfikujący fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), oraz kolumnę "Identyfikator podatkowy kontrahenta". Obowiązek identyfikacji kontrahenta nie będzie jednak obejmował zapisów dotyczących przychodów dokonywanych na podstawie dowodów wewnętrznych i raportów fiskalnych.
Rozbudowany ma być także zakres danych zawartych w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ma on zostać uzupełniony o datę wytworzenia, numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, numer dowodu, na podstawie którego przyjęto do używania środek trwały lub wartość niematerialną lub prawną, oraz rodzaj dowodu stwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z wykazu.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.
|