Prezes Rady Ministrów wprowadził na terenie całej Polski drugi stopień alarmowy BRAVO oraz drugi stopień alarmowy BRAVO-CRP. Zarządzenia obowiązują od 1 czerwca do 31 sierpnia 2024 r.
W przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP organy administracji publicznej oraz kierownicy służb i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego wykonują przedsięwzięcia, w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, we współpracy z właścicielami, posiadaczami samoistnymi i posiadaczami zależnymi obiektów infrastruktury krytycznej w zakresie ochrony tych obiektów.
Do zadań tych w przypadku stopnia BRAVO należą m.in.:
Stopnie alarmowe CRP dotyczą zagrożenia w cyberprzestrzeni. Oznacza to, że administracja publiczna jest zobowiązana do prowadzenia wzmożonego monitoringu stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.
W przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego BRAVO- CRP organy administracji publicznej oraz kierownicy służb i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego realizują m.in. takie zadania jak:
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) we współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i Inspekcją Handlową (IH) dba o to, aby do konsumentów trafiały tylko produkty spełniające określone wymagania. Z komunikatu zamieszczonego na stronie www.podatki.gov.pl wynika, że dzięki wspólnym działaniom KAS nie dopuściła do obrotu 463 pomp ciepła, w których stwierdzono nieprawidłowości.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wymogami Unii Europejskiej (UE) każdy produkt dostępny dla konsumentów powinien gwarantować im zdrowie i bezpieczeństwo.
Wymagania stawiane producentom, sprzedawcom i importerom mają na celu zagwarantowanie, że ich produkty spełniają określone prawem wymagania i nie stanowią zagrożenia dla konsumentów, którzy z nich korzystają. Szczególny nacisk w tym zakresie kładzie się m.in. na dokumentację oraz prawidłowe oznakowanie.
KAS wspólnie z UOKiK oraz IH prowadzi szerokie kontrole, których celem jest wyeliminowanie z rynku produktów niezgodnych z wymaganiami już na etapie ich importu do kraju. Tym razem od 20 lutego do 26 marca 2024 r. przeprowadziły kontrolę pomp ciepła. Celem wspólnych działań było niedopuszczenie do obrotu pomp ciepła niespełniających wymagań.
Kontroli zostały poddane pompy ciepła importowane do Polski transportem morskim, drogowym i lotniczym na terenie całego kraju. Łącznie zostały sprawdzone 564 urządzenia, z czego 463 sztuki nie zostały dopuszczone do obrotu. Tylko 101 sztuk zostało dopuszczonych do obrotu, lecz 62 sztuki po działaniach naprawczych przez przedsiębiorców.
Urzędnicy Inspekcji Handlowej podczas kontroli sprawdzali m.in. etykiety efektywności energetycznej, karty informacyjne produktu, dokumentację techniczną, oznakowanie CE oraz deklaracje zgodności. Po przebadaniu 36 modeli, w 34 z nich stwierdzono nieprawidłowości. Większość z nich dotyczyła:
Na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego www.gunb.gov.pl opublikowano interpretację z cyklu edukacyjnego: Ciekawe interpretacje GUNB. Urząd opisuje w niej wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który dotyczył decyzji Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Sprawa odnosiła się do przebudowy zjazdu w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej.
W rozpatrywanej sprawie starosta przyjął bez sprzeciwu zgłoszenie zamiaru wykonania przez gminę robót budowlanych. Polegały one na przebudowie drogi wojewódzkiej wraz z przebudową zjazdów z tej drogi. W zgłoszeniu nie oznaczono konkretnie zjazdów przeznaczonych do przebudowy.
Organy nadzoru budowlanego ustaliły, że jeden ze zjazdów, przebudowany w ramach przebudowy drogi, nie spełnia warunków. Chodzi o warunki, które wynikają z przepisów techniczno-budowlanych w zakresie maksymalnego pochylenia.
Z ekspertyzy technicznej przedłożonej przez inwestora wynikało jednak, że wyprofilowanie zjazdu tak, aby w pełni odpowiadał on przepisom techniczno-budowlanym, jest niewykonalne. Jest to wynikiem sytuacji zastanej, która istniała jeszcze przed przebudową.
Wobec powyższych ustaleń GINB utrzymał w mocy decyzję wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Nakazywała ona inwestorowi doprowadzenie zjazdu do stanu zgodnego z prawem w takim stopniu, w jakim jest to możliwe.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. akt VII SA/Wa 1993/23, oddalił skargę na decyzję GINB. W wyroku podzielił ustalenia organów nadzoru budowlanego.
Sąd wskazał, że przy zgłoszeniu przebudowy drogi i zjazdów inwestor nie oznaczył konkretnie zjazdów przeznaczonych do przebudowy. W takim przypadku należy przyjąć, że przebudową objęte są wszystkie zjazdy, które istnieją w rozumieniu ustawy o drogach publicznych (a więc zjazdy wykonane legalnie). Tylko prawidłowa przebudowa wszystkich zjazdów pozwala uznać, że roboty wykonano zgodnie ze zgłoszeniem.
Ponadto Sąd podzielił stanowisko organów, że w przypadku, gdy doprowadzenie zjazdu do pełnej zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi jest niemożliwe, należy doprowadzić zjazd do stanu jak najbliższego warunkom technicznym, który nie pogorszy warunków jego eksploatacji i bezpieczeństwa. W tej sprawie potwierdzała to ekspertyza techniczna oraz stanowisko zarządcy drogi.
|