W dniu 2 maja 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną nr PT1.8101.1.2023 w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez JST polegających na instalacji systemów OZE oraz usuwaniu azbestu. Interpretacja ta dotyczy traktowania na gruncie przepisów VAT realizowanych przez JST czynności polegających na:
Interpretacja uwzględnia tezy wyroków TSUE z dnia 30 marca 2023 r. wydanych sprawach C-612/21 oraz C-616/21. W pierwszym z tych wyroków TSUE uznał, że nie podlega opodatkowaniu VAT dostarczenie i zainstalowanie przez gminę, za pośrednictwem przedsiębiorstwa, systemów OZE na rzecz jej mieszkańców będących właścicielami nieruchomości, którzy wyrazili wolę wyposażenia tych nieruchomości w takie systemy, jeżeli taka działalność nie ma na celu osiągania stałego dochodu i skutkuje jedynie zapłatą przez tych mieszkańców kwot pokrywających najwyżej jedną czwartą poniesionych kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych. Natomiast w drugim z wyroków TSUE uznał, że zlecanie przez gminę przedsiębiorstwu czynności usuwania azbestu i odbierania wyrobów i odpadów zawierających azbest na rzecz jej mieszkańców będących właścicielami nieruchomości, którzy wyrazili taką wolę, nie stanowi świadczenia usług podlegającego VAT, jeżeli taka działalność nie ma na celu osiągania stałego dochodu i nie prowadzi do żadnej płatności ze strony tych mieszkańców, zaś czynności te są finansowane ze środków publicznych.
Jak wyjaśnił MF, w przypadku, gdy czynności w zakresie dostawy i instalacji systemów OZE albo usuwania wyrobów i odpadów zawierających azbest wykonane przez JST, w okolicznościach analogicznych jak w sprawach będących przedmiotem postępowania przed TSUE i które w świetle wskazówek zawartych w nich powinny być uznane za nieobjęte zakresem VAT, zostały przez JST opodatkowane, a VAT należny z tego tytułu został rozliczony, JST może dokonać korekty tego rozliczenia. Jednak JST, dokonując tej korekty jest jednocześnie zobowiązana do skorygowania VAT naliczonego odliczonego od wydatków związanych z realizacją tych programów. Korekta VAT powinna dotyczyć zarówno wydatków bezpośrednio związanych z tymi czynnościami (np. zakup od podmiotu zewnętrznego instalacji OZE czy usług usuwania azbestu), jak też wydatków związanych z nimi pośrednio (np. związanymi z kosztami obsługi tych programów) - w całości lub w części, w jakiej dotyczyły realizacji przedmiotowych czynności.
W sytuacji bowiem uznania wykonywanych czynności za nieopodatkowane, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT. Dokonanie korekt VAT należnego oraz naliczonego w związku z uznaniem czynności w zakresie dostawy i instalacji OZE albo usuwania wyrobów i odpadów zawierających azbest powoduje również konieczność weryfikacji tzw. prewspółczynnika, na podstawie którego, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczany jest VAT naliczony związany z działalnością gospodarczą, gdy podatnik nabywa towary i usługi wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność.
Przy czym MF zaznaczył, że JST, które spełniają warunki dla dokonania stosownej korekty w związku z wyrokami TSUE, mogą, lecz nie muszą jej dokonać.
|