Sprawy urzędowe można szybko załatwić bez konieczności udawania się do urzędu, ponieważ wiele z nich można zrealizować przez internet. Wystarczy mieć założony profil zaufany. Dzięki niemu urzędowe formalności można dopełniać nawet w nocy i w weekendy.
Osoba, która posiada PESEL oraz dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport lub kartę pobytu), może mieć też profil zaufany. Usługa jest bezpłatna. Aby założyć profil zaufany, należy wejść na stronę https://pz.gov.pl/pz/index wybrać pole "Zarejestruj się" i wskazać sposób jego uzyskania.
Można to zrobić na cztery sposoby:
Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ znajdują się na portalu GOV.pl.
Profil zaufany (PZ) to narzędzie, za pomocą którego można np. złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą. Podpis zaufany ma wobec podmiotów publicznych taką samą wagę jak podpis odręczny.
Profil przyda się też przy instalacji aplikacji mObywatel, potwierdza się nim swoją tożsamość przy pierwszym uruchomieniu. Posługując się profilem zaufanym, można zalogować się również do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak: portal GOV.pl, PUE ZUS, Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy, portal Emp@tia, Biznes.gov.pl, Praca.gov.pl i wiele innych.
Sprawy urzędowe, które można załatwić przez internet, to e-usługi. Przykładowo można zgłosić urodzenie dziecka, zgłosić zbycie/nabycie pojazdu, uzyskać odpis aktu stanu cywilnego, sprawdzić swoje punkty karne, wymeldować się z pobytu stałego, zameldować się na pobyt stały lub czasowy.
Ponadto, posiadając profil zaufany, można: rozliczyć e-PIT, zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, złożyć wniosek o 800+, zapisać dziecko do żłobka lub przedszkola, założyć działalność gospodarczą, zastrzec nr PESEL lub odwołać takie zastrzeżenie.
Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie AI (Artificial Intelligence Act). Nowe regulacje pozwalają na zbudowanie środowiska prawnego, które z jednej strony zapewnią możliwość rozwoju sztucznej inteligencji, a z drugiej gwarantują poszanowanie praw człowieka i minimalizują zjawisko dyskryminacji.
Rozporządzenie ma chronić prawa podstawowe, demokrację, praworządność i środowisko przed systemem sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka. Jednocześnie ma wspierać innowacje i sprawić, że Europa będzie liderem w dziedzinie AI. Rozporządzenie określa obowiązki w stosunku do sztucznej inteligencji w oparciu o ewentualne ryzyko z nią związane i jej potencjalne skutki.
Nowe przepisy przewidują wprowadzenie kategorii zakazanych praktyk w zakresie sztucznej inteligencji. Do tych zaliczono m.in.: stosowanie rozwiązań opartych na technikach podprogowych czy takich, które dyskryminują określone grupy osób. Niedozwolone będzie także stosowanie systemów AI do tzw. oceny osób obywatelskich (social scoring). To znaczy, że nie będzie można wykorzystywać sztucznej inteligencji do śledzenia stylu życia obywateli.
Ponadto będzie zakazane stosowanie sztucznej inteligencji w sytuacjach zagrażających prawom obywateli. Są to między innymi systemy kategoryzacji biometrycznej, które wykorzystują cechy wrażliwe i nieukierunkowane pobieranie wizerunków twarzy z internetu lub nagrań z telewizji przemysłowej, aby stworzyć bazy danych służące rozpoznawaniu twarzy. Nie będzie też dozwolona sztuczna inteligencja, która manipuluje zachowaniem ludzi lub wykorzystuje ich słabości.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja, www.europarl.europa.eu
Organ rentowy jako płatnik podatku od osób fizycznych poinformował na swojej stronie internetowej www.zus.pl, o zakończeniu wysyłki informacji podatkowych PIT za 2023 rok. Informacje podatkowe:
Przy czym, jak wskazał organ rentowy, PIT-11A i PIT-11 za 2023 r. wystawiała ta jednostka ZUS, która w 2023 r. wypłacała danej osobie zasiłki: chorobowe, macierzyńskie, opiekuńcze, świadczenie rehabilitacyjne. Co ważne, jednostka ta nie musi być zgodna z miejscem zamieszkania świadczeniobiorcy.
Emeryci, renciści oraz osoby, które otrzymały zasiłki z ZUS, mają także formularz PIT na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Wystarczy zalogować się na PUE ZUS i wybrać zakładkę:
PIT jest dostępny w formie pdf, można go w każdej chwili wydrukować lub zapisać na dysku komputera.
Organ wyjaśnia, dla kogo przygotowane zostały poszczególne deklaracje (patrz tabela).
PIT-40A otrzymali emeryci i renciści, którzy pobierali świadczenie z ZUS przez cały rok, a w wyniku rozliczenia podatku uzyskają niedopłatę podatku lub rozliczenie wyniesie zero złotych. Deklaracja ta trafiła także do osób, które korzystały ze świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego czy renty socjalnej. |
||||||||||
PIT-11A to informacja o dochodach dla osób, które pobierały inne świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego, m.in. zasiłki: chorobowe, macierzyńskie, opiekuńcze, świadczenia rehabilitacyjne. PIT-11A otrzymali również świadczeniobiorcy, którzy:
|
||||||||||
PIT-11 otrzymały osoby, które pobrały w ubiegłym roku:
|
|