Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Komunikaty i wyjaśnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Komunikaty i wyjaśnienia

Gazeta Podatkowa nr 10 (2093) z dnia 1.02.2024

PRAWIDŁOWE PODAWANIE DANYCH W FORMULARZACH PODATKOWYCH

Ministerstwo Finansów w komunikacie zamieszczonym na stronie www.gov.pl/web/finanse przypomina o wpisaniu prawidłowych danych rejestracyjnych (NIP, PESEL, adres zamieszkania podatnika) w przesyłanych do urzędów skarbowych formularzach PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A.

Resort wyjaśnia, że od stycznia 2022 r. nie ma możliwości przesłania informacji PIT-11 z nieprawidłowym identyfikatorem podatkowym PESEL albo NIP, tj. z wpisanym ciągiem tych samych cyfr (np. 1111111111 czy 9999999999). Dokumenty należy wysłać drogą elektroniczną na aktualnych wersjach formularzy.

Dzięki przekazaniu prawidłowych danych do urzędu skarbowego podatnik będzie mógł zalogować się do usługi Twój e-PIT z wykorzystaniem danych autoryzujących, na które składają się m.in. PESEL lub NIP.

W przypadku przekazania błędnych danych, system nie będzie mógł wygenerować i udostępnić osobie, dla której jest wysyłana informacja, zeznania podatkowego w usłudze Twój e-PIT. Tym samym osoba ta nie będzie mogła skorzystać z ulg i rozliczeń, które mogą wpłynąć na wysokość zwrotu nadpłaty podatku.

Wpisanie prawidłowych danych rejestracyjnych w informacji o przychodach pracownika jest obowiązkiem wynikającym z ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nieprawidłowy numer PESEL/NIP lub wpisanie ciągiem tych samych cyfr (np. 1111111111 czy 9999999999) utrudni, a często nawet uniemożliwi podatnikowi rozliczenie się z podatku za 2023 r. w usłudze Twój e-PIT.

CYFROWA KSIĄŻKA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH OBOWIĄZKOWA

W 2023 r. właściciele i zarządcy nieruchomości korzystali z Cyfrowej Książki Obiektu Budowlanego (c-KOB) dobrowolnie.

Na podstawie art. 6 ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw od 2024 r. dla nowych obiektów budowlanych muszą być prowadzone wyłącznie cyfrowe książki obiektu budowlanego. Do jej prowadzenia została stworzona bezpłatna aplikacja c-KOB.

Książka obiektu budowlanego - w wersji cyfrowej lub papierowej - jest prowadzona m.in. dla budynków wielorodzinnych, przemysłowych, hal, sklepów i budynków fabrycznych.

Obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego nie obejmuje:

  • domów jednorodzinnych, garaży, wiat innych budynków w zabudowie jednorodzinnej,
  • dróg i mostów,
  • oraz obiektów na zgłoszenie, dla których nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę (wymienionych w art. 29 ust. 1 i ust. 2 Prawa budowlanego), z wyłączeniem sieci gazowych.

Książki papierowe założone do 31 grudnia 2023 r. mogą być prowadzone w tej formie do końca 2026 r. Natomiast od 1 stycznia 2027 r. wszystkie książki będą prowadzone cyfrowo.

Książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca nieruchomości 30 dni od otrzymania decyzji organu nadzoru budowlanego o pozwoleniu na użytkowanie. Zakłada się ją także w sytuacji zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.

Po utworzeniu książki właściciel lub zarządca nieruchomości wyznacza w c-KOB osobę upoważnioną do jej prowadzenia. Dodaje też m.in. osoby przeprowadzające kontrole okresowe, o których mowa w art. 62 ust. 1 Prawa budowlanego.

Na przejściu na Cyfrową Książkę Obiektu Budowlanego skorzystają przede wszystkim właściciele i zarządcy nieruchomości.

Podstawowe zalety c-KOB to:

  • pełna kontrola nad aktualnością przeglądów,
  • szybki i bezpośredni dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca,
  • automatyczne przekazywanie wymaganych dokumentów organom,
  • zmniejszenie ryzyka pracy w obiektach bez aktualnych przeglądów,
  • niwelowanie kosztów związanych z karami za użytkowanie obiektów bez aktualnych przeglądów,
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia katastrofy budowlanej.

Aplikacja c-KOB w wersji na komputer jest dostępna na https://c-kob.gunb.gov.pl.

UWAGA NA FAŁSZYWE DOMENY

Ministerstwo Cyfryzacji zwraca uwagę na podejrzane domeny podszywające się np. pod znane sklepy internetowe. Celem oszustów jest wyłudzenie danych osobowych, a w konsekwencji - kradzież pieniędzy z kont bankowych. Klikając w reklamę np. jakiegoś sklepu lub przechodząc do stron, które wyskoczyły w wynikach wyszukiwania, należy zwrócić szczególną uwagę, dokąd ten link przekierowuje. To popularna metoda oszustów działających w sieci.

Należy mieć świadomość, że płatne reklamy może wykupić w sieci każdy. Dlatego podejmując decyzję o zakupach on-line, warto wyszukać maksymalnie dużo informacji o sklepie oraz zwracać uwagę na adres strony "na pasku" - szukać literówek czy innych błędów. Trzeba też uważać na pliki pobierane z internetu, które mogą zawierać szkodliwe oprogramowanie. Lepiej korzystać z oficjalnych i autoryzowanych sklepów (np. Sklep Googla, AppStore), a na komputerach - ze stron producenta albo dostawcy oprogramowania. Przed zakupami warto sprawdzić, jakie opinie sklep ma w sieci, liczbę opinii i czas, w jakim zostały dodane. Każdy sklep internetowy powinien też mieć na stronie udostępniony telefon kontaktowy oraz adres siedziby. Uwagę powinien też zwrócić fakt, czy na stronie są dostępne popularne metody płatności - jeśli nie ma tych opcji i możliwości płatności przy odbiorze, to znak, że mogliśmy trafić na fałszywy panel sprzedażowy.

Fałszywą domenę warto zgłosić na stronie incydent.cert.pl. Specjaliści z CERT przygotowali listę domen, które wprowadzają użytkowników w błąd i wyłudzają od nich dane. Jest ona na bieżąco aktualizowana. Lista ostrzeżeń jest wykorzystywana przez operatorów telekomunikacyjnych, firmy, organizacje i samych użytkowników do automatycznego blokowania dostępu do złośliwych stron. To ogranicza skutki ataków phishingowych i innych kampanii wymierzonych w użytkowników.

Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja

WYSYŁANIE OŚWIADCZENIA O NIEOTRZYMYWANIU POMOCY PUBLICZNEJ DE MINIMIS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych na swojej stronie www.zus.pl poinformował, że od 20 stycznia 2024 r. Oświadczenie przedsiębiorcy o nieotrzymaniu pomocy publicznej de minimis/pomocy publicznej de minimis w rolnictwie/pomocy publicznej de minimis w rybołówstwie (formularz RD-2) nie jest dostępne na portalu PUE ZUS. Jego aktualną wersję można pobrać ze strony ZUS.

Formularz został zaktualizowany w związku ze zmianą przepisów rozporządzeń Komisji (UE) dotyczących pomocy publicznej de minimis. Aby złożyć w ZUS formularz RD-2 przez PUE ZUS, trzeba go pobrać ze strony zus.pl, wypełnić, podpisać i dołączyć do pisma ogólnego POG.

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.