Organ rentowy na swojej stronie internetowej www.zus.pl poinformował, że od 5 stycznia 2024 r. rozpoczął przekazywanie płatnikom składek informacji o stanie rozliczeń na ich kontach za 2023 r. Zostanie ona zamieszczona na profilach płatnika składek na PUE ZUS. Otrzyma ją płatnik, który rozliczał i wpłacał składki w 2023 r. Będą w niej uwzględnione wyłącznie deklaracje rozliczeniowe albo opłacone składki ubezpieczeniowe, które zostały zapisane na koncie płatnika do dnia 31 grudnia 2023 r. W przypadku gdy płatnik korygował dokumenty rozliczeniowe albo wpłacał składki po tej dacie, wówczas aktualne saldo swojego konta w ZUS może sprawdzić na profilu na PUE ZUS.
Z otrzymanej informacji płatnik dowie się:
Jeżeli z przedmiotowej informacji wynika, że na koncie płatnika figuruje niedopłata składek i nie może on jednorazowo jej uregulować, to ma możliwość złożenia wniosku o rozłożenie tych należności na raty. Wszelkie informacje na ten temat uzyska u każdego doradcy do spraw ulg i umorzeń. Jak wyjaśnia ZUS, taka osoba przedstawi mu nie tylko najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, ale także pomoże wypełnić wniosek i skompletować wymagane dokumenty dla celów rozpatrzenia jego wniosku. Płatnik może się z nią skontaktować telefonicznie lub umówić na e-wizytę.
Natomiast gdy z informacji płatnik dowie się, że na jego koncie w ZUS widnieją niewielkie zaległości składkowe, to może je spłacić zwiększając bieżącą wpłatę składek wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę (gdy będą one należne).
Jeśli z otrzymanej informacji będzie wynikała nadpłata składek na koncie płatnika w ZUS, może on pomniejszyć o nią kwotę bieżącej wpłaty (w najbliższym terminie płatności składek). Ma także prawo wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS-P). Organ rentowy zwróci mu nadpłacone składki wyłącznie na rachunek bankowy, który jest zapisany na koncie płatnika.
|