Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne  »   Przejście na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne a prawo do odprawy ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przejście na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne a prawo do odprawy emerytalnej i do korzystania z ZFŚS

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 7 (625) z dnia 1.04.2025

Stosunek pracy nauczyciela mianowanego został rozwiązany 10 grudnia 2024 r. za porozumieniem stron w związku z planowanym przejściem na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Uprawnienie do tego świadczenia nauczyciel nabył 26 grudnia 2024 r. (ukończył 60 lat), a decyzję ZUS o jego przyznaniu otrzymał 20 stycznia 2025 r. Jak wynika z oświadczenia nauczyciela, od chwili ustania zatrudnienia nie podjął żadnej pracy zarobkowej. Czy należy mu się trzymiesięczna odprawa emerytalna?

Nauczyciel mianowany nie ma prawa do tzw. odprawy emerytalnej w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia ostatnio pobieranego w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy, skoro rozwiązał stosunek pracy przed nabyciem uprawnień do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Jest jednak do niej uprawniony, jeżeli między ustaniem stosunku pracy a przejściem na to świadczenie istniał związek funkcjonalny.

1.1. Warunki jakie musi spełnić nauczyciel, aby nabyć prawo do odprawy emerytalnej

Kluczowy dla odprawy emerytalnej nauczyciela jest art. 87 ustawy Karta Nauczyciela, dalej ustawy KN. Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę art. 22 ust. 3 w zw. z art. 91b ust. 1 tego aktu prawnego. W efekcie nabycie prawa do odprawy emerytalnej zależy od łącznego wystąpienia czterech przesłanek, tj.:

  • spełnienia przez nauczyciela warunków uprawniających do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego,
  • ustania jego stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne,
  • niepobrania przez nauczyciela mianowanego odprawy na podstawie art. 28 ustawy KN,
  • zatrudnienia w wymiarze minimum 1/2 pensum (obowiązkowy wymiar zajęć), a gdy dotyczy kilku szkół jednocześnie - w wymiarze co najmniej 1/2 pensum łącznie w kilku szkołach.

W dalszej części skupimy się na ich realizacji przez nauczyciela mianowanego w odniesieniu do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego z uwagi na zakres pytania Czytelnika.

Wysokość odprawy emerytalnej - przy spełnieniu wymienionych warunków - wynosi dwumiesięczne ostatnio pobierane wynagrodzenie w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy lub trzymiesięczne, gdy nauczyciel ma za sobą 20 lat pracy nauczycielskiej. W razie zbiegu prawa do obydwu odpraw, nauczycielowi przysługuje jedna z nich - korzystniejsza.

Warunki uprawniające do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego

Prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego przysługuje nauczycielom zatrudnionym w jednostkach, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 174), dalej ustawy o świadczeniach kompensacyjnych (art. 3 tej ustawy).

Przepis art. 4 tego aktu prawnego wskazuje warunki do przyznania prawa do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, wymagając ich łącznego spełnienia.

Decyzja o przyznaniu nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego nauczycielowi z pytania potwierdza spełnienie powyższych warunków w dacie wydania decyzji (art. 7 ustawy o świadczeniach kompensacyjnych i wyrok SA w Szczecinie z 1 lutego 2024 r., sygn. akt III AUa 346/23). Dla Czytelnika ma jednak znaczenie pogląd judykatury o konieczności ukończenia ustawowego wieku przed rozwiązaniem stosunku pracy, a nie po jego ustaniu. Sądy uważają, że wszystkie ustawowe warunki muszą być spełnione najpóźniej w dniu rozwiązania stosunku pracy (por. m.in. wyroki SN z 17 września 2019 r., sygn. akt III UK 236/18, z 14 listopada 2017 r., sygn. akt I UK 447/16 i z 26 lipca 2017 r., sygn. akt I UK 306/16 oraz wyrok SA w Białymstoku z 15 grudnia 2020 r., sygn. akt III AUa 710/20).

W świetle powyższej interpretacji, nauczyciel z pytania nie spełnił pierwszej przesłanki do uzyskania odprawy emerytalnej. Nie spełnił warunków do uzyskania nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, gdyż osiągnął ustawowy wiek już po rozwiązaniu stosunku pracy. Ponieważ art. 87 ustawy KN wymaga łącznej realizacji wskazanych w nim wymogów, Czytelnik nie musi wypłacać odprawy emerytalnej. Jednak trafność takiego wniosku należy ocenić w kontekście drugiego z warunków wskazanych w art. 87 ustawy KN. Charakter związku ustania zatrudnienia z przejściem na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne może bowiem prowadzić do utrzymania tej konkluzji albo do innego rozstrzygnięcia. Ponadto z racji braku wiążącego charakteru orzeczeń sądowych (odnoszą się jedynie do stron spraw, których dotyczą), Czytelnik może przyjąć odmienne stanowisko, pamiętając o dyscyplinie finansów publicznych. Oznaczałoby to spełnienie pierwszej z ustawowych przesłanek.

Ustanie stosunku pracy w związku z przejściem na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne

Przepis art. 87 ustawy KN wymaga, żeby stosunek pracy ustał w związku z przejściem na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, które zrównuje z przejściem na emeryturę i rentę. Ponieważ nie określa, jak należy rozumieć ten związek, na podstawie art. 91c ust. 1 ustawy KN, można skorzystać z orzecznictwa wydanego do art. 921 K.p. dotyczącego odprawy emerytalno-rentowej, mimo że nie obowiązuje on wobec nauczycieli.

Judykatura konsekwentnie interpretuje "związek z przejściem na rentę lub emeryturę" szeroko. Nadaje mu charakter:

  • przyczynowy - gdy do rozwiązania stosunku pracy dochodzi wyłącznie dlatego, że pracownikowi przysługuje prawo do renty lub emerytury,
  • czasowy - jeżeli rozwiązanie stosunku pracy zbiega się w czasie z nabyciem prawa do renty lub emerytury,
  • czasowo-przyczynowy - w sytuacji rozwiązania stosunku pracy z powodu nabycia prawa do renty lub emerytury, lecz samo rozwiązanie następuje w chwili przyznania świadczenia,
  • funkcjonalny - w razie rozwiązania stosunku pracy przed spełnieniem warunków uprawniających do renty lub emerytury, przy czym nabycie do nich prawa i ich przyznanie po ustaniu zatrudnienia było efektem sytuacji bezpośrednio poprzedzającej rozwiązanie stosunku pracy.

Tak wynika ze stanowiska Sądu Najwyższego wyrażonego m.in. w wyrokach z 27 września 2023 r. (sygn. akt I PSKP 53/22), z 29 listopada 2022 r. (sygn. akt I PSKP 83/21), z 16 września 2021 r. (sygn. akt II PSKP 43/21, OSNP 2022/4/36) i z 1 kwietnia 2015 r. (sygn. akt II PK 136/14).

W sytuacji z pytania jedynie związek funkcjonalny mógłby uzasadniać spełnienie przesłanki związku ustania zatrudnienia z przejściem na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Nie można ocenić jego faktycznego wystąpienia, ponieważ Czytelnik nie ujawnił wszystkich okoliczności zawarcia porozumienia rozwiązującego stosunek pracy.

Zwracamy uwagę! Prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego rekompensuje konieczność wcześniejszego odejścia z zawodu, a nie z rynku pracy. Dlatego nie jest tożsame z prawem do emerytury. Stanowi pomost między zakończeniem pracy nauczycielskiej a definitywnym przejściem na emeryturę (por. m.in. wyroki SN z 18 maja 2022 r., sygn. akt II USKP 205/21 i z 10 kwietnia 2013 r., sygn. akt II UK 205/12, OSNP 2014/7/102). Na gruncie art. 87 ustawy KN ma jednak takie samo znaczenie.

Brak odprawy na podstawie art. 28 ustawy KN

Odprawy emerytalnej nie otrzyma nauczyciel mianowany, który odebrał odprawę w razie rozwiązania stosunku pracy z uwagi na:

  • orzeczenie lekarskie o niezdolności do wykonywania dotychczasowej pracy (art. 28 ust. 1 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy KN),
  • upływ 2 lat urlopu bezpłatnego udzielonego w związku z odrzuceniem wniosku o przeniesienie do miejscowości zamieszkania małżonka (art. 28 ust. 2 w zw. z art. 70 ust. 2 ustawy KN),
  • cofnięcie skierowania do nauczania religii (art. 28 ust. 1 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy KN).

Ponieważ Czytelnik nie wspomniał o zaistnieniu takiej okoliczności, przyjmujemy, że ten warunek nauczyciel z pytania spełnił.

Zatrudnienie w wymiarze minimum 1/2 wymiaru zajęć

`
Na temat zasady obniżania wymiaru zajęć, tzw. pensum nauczyciela mianowanego pisaliśmy w  UiPP nr 4/2025, str. 37.

Odprawa emerytalna nie przysługuje nauczycielom zatrudnionym w niższym wymiarze niż 1/2 pensum. To efekt wyłączenia na podstawie art. 91b ust. 1 ustawy KN. Z kolei ten przepis nie ma zastosowania do nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, który w żadnej z tych szkół nie jest zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, lecz łącznie stanowi co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć dla danego stanowiska (art. 22 ust. 3 ustawy KN). Zakładamy, że nauczyciel z pytania spełnił warunek minimalnego wymiaru zajęć.

Przypominamy, że nauczyciel mianowany powinien być zatrudniony w pełnym wymiarze zajęć (art. 10 ust. 5 pkt 6 ustawy KN). Ograniczenie pensum jest możliwe wyłącznie w trybie art. 22 ust. 2 ustawy KN.

Zatrudnienie przed/po nabyciu prawa do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego

W uzasadnieniu wyroku z 8 września 2015 r. (sygn. akt I UK 468/14, OSNP 2017/7/89) Sąd Najwyższy stwierdził, że: "(...) Wyklucza możliwość nabycia świadczenia kompensacyjnego podjęcie przez nauczyciela, po rozwiązaniu stosunku pracy, innego zatrudnienia, gdy w dacie rozwiązania stosunku pracy nie osiągnął on wymaganego ustawą wieku. Traci on wówczas wymagany ustawą kompensacyjną status nauczyciela, a tylko spełnienie się łącznie wszystkich przesłanek koniecznych do nabycia świadczenia kompensacyjnego powoduje powstanie prawa do tego świadczenia. (...)". Nauczyciel z pytania nie podjął żadnego zatrudnienia (nauczycielskiego lub innego) po rozwiązaniu stosunku pracy a przed nabyciem prawa do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, lecz z racji braku pozostawania w nauczycielskim stosunku pracy trudno uznać, że przysługiwał mu status nauczyciela w wymienionym okresie. Nie zmienia to także faktu, że w chwili rozwiązywania stosunku pracy nie spełniał wszystkich kryteriów zapisanych w art. 87 ustawy KN.

Ustawa o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych nie zawiera negatywnej przesłanki wyłączającej prawo do tego świadczenia w przypadku podjęcia zatrudnienia po nabyciu uprawnień do niego, a jedynie określa w art. 9 jego konsekwencje (zawieszenie lub zmniejszenie świadczenia). To stanowisko judykatury wyrażone m.in. w postanowieniach SN z 14 grudnia 2022 r. (sygn. akt II USK 141/22) i z 14 listopada 2019 r. (sygn. akt I UK 1/19) oraz w wyroku SA w Poznaniu z 15 lutego 2023 r. (sygn. akt III AUa 704/21). Nie dotyczy ono nauczyciela z pytania.


1.2. Korzystanie z ZFŚS przez osobę pobierającą nauczycielskie świadczenie kompensacyjne

Czy nauczyciel z poprzedniego pytania jest uprawniony do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?

Tak, ponieważ placówka z poprzedniego pytania była ostatnim pracodawcą nauczyciela przed uzyskaniem prawa do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Do nauczycieli nieaktywnych zawodowo, na których pracodawca ma obowiązek odprowadzać odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej Fundusz), art. 53 ust. 2 ustawy KN zalicza nauczycieli będących emerytami lub rencistami oraz pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Przepis ten nie rozstrzyga, który pracodawca jest do tego zobowiązany. Z tego powodu na podstawie art. 53 ust. 5 ustawy KN należy sięgnąć do interpretacji sądowych dotyczących ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 288), dalej ustawy o Funduszu, która w art. 2 pkt 5 do osób uprawnionych do świadczeń z Funduszu zalicza emerytów i rencistów - byłych pracowników.

W uzasadnieniu wyroku z 21 lutego 2024 r. (sygn. akt III PZP 3/23) Sąd Najwyższy stwierdził, że: "(...) uprawnionym do korzystania z funduszu jest również osoba, która uzyskała świadczenia z ubezpieczenia społecznego po zakończeniu zatrudnienia pracowniczego, pod warunkiem jednak, że w międzyczasie nie połączyła się umową o pracę z innym podmiotem. W rezultacie »były pracownik« to ten, kto po zakończeniu pracy nie nawiązał nowego stosunku pracy (...)". Dotyczy to nauczyciela z pytania, ponieważ ustawa o Funduszu nie stawia żadnych warunków nabycia statusu osoby uprawnionej do korzystania ze świadczeń z Funduszu.

Jeżeli nauczyciel przestaje pracować i nabywa prawo do emerytury, renty albo nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, to staje się emerytem - byłym pracownikiem tego pracodawcy, u którego był bezpośrednio (ostatnio) zatrudniony przed nabyciem prawa do jednego z wymienionych świadczeń (por. uchwała SN z 15 listopada 1991 r., sygn. akt I PZP 56/91, OSNC 1992/4/63). Nie traci tego uprawnienia w sytuacji podjęcia zatrudnienia u innego pracodawcy, nie zawieszając pobierania emerytury (por. uzasadnienie powołanego wcześniej wyroku SN z 21 lutego 2024 r.). Czytelnik jest takim pracodawcą dla nauczyciela z pytania.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Emerytury, renty, świadczenia przedemerytalne - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.