W sierpniu br. otrzymałem przesyłkę z ZUS zawierającą informację o stanie mojego konta w ZUS. Na jakie dane powinienem zwrócić uwagę?
Przypominamy, że w terminie do 31 sierpnia 2019 r. ZUS był zobowiązany przesłać ubezpieczonemu urodzonemu po 31 grudnia 1948 r. informację o stanie konta, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r. (art. 50 ust. 1 ustawy o sus). Szczegółowy zakres danych w niej zawartych określa art. 50 ust. 1a ustawy o sus. Są to m.in. informacje o:
za okres ostatnich 12 miesięcy kalendarzowych, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r., w wysokości nominalnej w podziale na miesiące,
Osoba ubezpieczona niebędąca płatnikiem składek, która otrzymała informację o stanie konta, powinna sprawdzić, czy zewidencjonowano na nim wszystkie należne składki na ubezpieczenie emerytalne za 2018 r. oraz w prawidłowej wysokości. W tym celu może posłużyć się otrzymaną od płatnika składek informacją roczną zawierającą dane wykazane w raportach rozliczeniowych przesłanych do ZUS za rok 2018 bądź informacjami miesięcznymi przekazywanymi przez płatnika za 2018 r. (pisaliśmy na ten temat w UiPP nr 4/2019, str. 10-11).
Zwracamy uwagę! Podstawę obliczenia emerytury stanowi kwota składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem waloryzacji składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury, zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz kwot środków zewidencjonowanych na subkoncie (art. 25 ust. 1 ustawy emerytalnej). Tym samym w interesie osoby ubezpieczonej jest sprawdzenie prawidłowości składek na ubezpieczenie emerytalne zewidencjonowanych na jej koncie w ZUS. Od ich wysokości będzie w przyszłości uzależniona kwota świadczenia emerytalnego.
Jeśli ubezpieczony stwierdzi, że nie wszystkie składki na ubezpieczenie emerytalne zostały zewidencjonowane na jego koncie bądź też zostały zaewidencjonowane, ale w niewłaściwej wysokości, powinien zgłosić do płatnika tych składek, na piśmie lub do protokołu, wniosek o sprostowanie danych przekazanych do ZUS. O sposobie rozpatrzenia tego wniosku, płatnik składek jest zobowiązany poinformować ubezpieczonego na piśmie w terminie 60 dni od dnia jego otrzymania. W razie gdy płatnik składek nie uwzględni wniosku ubezpieczonego o sprostowanie informacji o stanie konta, a także w sytuacji, gdy płatnik już nie istnieje, ubezpieczony powinien złożyć stosowny wniosek w ZUS. Szczegółowo na ten temat pisaliśmy w UiPP nr 15/2018, str. 23-25.
|