Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Umowy i płace  »   Wypełnianie informacji o warunkach zatrudnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wypełnianie informacji o warunkach zatrudnienia

Gazeta Podatkowa nr 82 (2165) z dnia 10.10.2024
Agata Barczewska

Zatrudnienie w ramach stosunku pracy jest związane z licznymi obowiązkami dokumentacyjnymi po stronie pracodawcy. Dotyczy to wszystkich etapów zatrudnienia, w tym nawiązania stosunku pracy. Z tym etapem wiąże się m.in. wymóg przekazania pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia.

Wiele danych w informacji dodatkowej

Zawarcie umowy o pracę w większości przypadków wiąże się z koniecznością przekazania pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia, o której mowa w art. 29 § 3 K.p. Od 26 kwietnia 2023 r. informacja ta, zwana niekiedy informacją dodatkową, ma bardzo szeroki zakres danych (w porównaniu do poprzedniego stanu prawnego). Pracodawca musi bowiem wykazywać w niej dane dotyczące m.in.:

  • obowiązującego pracownika dobowego i tygodniowego wymiaru czasu pracy,
  • innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składników wynagrodzenia oraz świadczeń pieniężnych lub rzeczowych,
  • wymiaru przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, m.in. urlopu wypoczynkowego lub - jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania informacji - zasad jego ustalania i przyznawania.

Informacja o warunkach zatrudnienia powinna być przekazana pracownikowi w ciągu 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy. Ponadto pracownikowi należy przekazać - w terminie do 30 dni od dopuszczenia pracownika do pracy - informację o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których spływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym. Informacje te można przekazać w drodze odrębnego pisma. Zdarza się jednak w praktyce, że są one częścią informacji dodatkowej.

Zmiana każdej z danych zawartych w informacji dodatkowej wymaga jej aktualizacji - niezwłocznie, nie później jednak niż do dnia, w którym taka zmiana będzie miała zastosowanie do pracownika. Powyższy obowiązek nie dotyczy przypadków, gdy zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych, o ile zostały one wskazane w informacji dodatkowej.

Problematyczne punkty informacji

Jeden z punktów informacji dodatkowej dotyczy innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składników wynagrodzenia oraz świadczeń pieniężnych i rzeczowych. W odniesieniu do tego punktu sygnalizowano wiele wątpliwości, np. co do tego, czy wskazywać w nim te uprawnienia czy świadczenia płacowe, do których pracownik potencjalnie może nabyć prawo, np. odprawę emerytalną czy dodatek za nadgodziny.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w odpowiedzi z dnia 6 czerwca 2023 r. udzielonej na pytanie naszego Wydawnictwa uznało, że wypełniając ww. punkt informacji dodatkowej, pracodawca powinien uwzględnić przysługujące pracownikowi świadczenia i składniki płacowe wynikające z przepisów ustawowych i zakładowych, w tym te, do których pracownik potencjalnie może nabyć prawo w przyszłości, jak m.in. odprawę emerytalną, wynagrodzenie przestojowe czy dodatki za pracę w nocy.

Kolejna wątpliwość dotyczyła wykazywania w informacji dodatkowej płatnych urlopów przysługujących pracownikowi. Zdaniem Głównego Inspektoratu Pracy wyrażonym w odpowiedzi z dnia 7 lipca 2023 r., udzielonej na pytanie naszego Wydawnictwa, w tym punkcie należy podać informację o przysługującym pracownikowi urlopie wypoczynkowym, a także o innych urlopach wynikających ze stosunku pracy i płatnych przez pracodawcę, takich jak np. dodatkowy urlop wypoczynkowy dla pracownika niepełnosprawnego (patrz ramka).

Przykładowe wypełnienie punktów informacji o warunkach zatrudnienia w zakresie wymiaru czasu pracy i urlopów

Obowiązujący pracownika dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy

Przy założeniu, że pracownik na pełny etat zatrudniony jest w równoważnym systemie czasu pracy:
  do 12 godzin na dobę, zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Przy założeniu, że pracownik zatrudniony na pół etatu ma zmienny grafik czasu pracy, przy dniówkach roboczych od 4 do 8 godzin:
  od 4 do 8 godzin na dobę, zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy i przeciętnie 20 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Wymiar przysługującego pracownikowi płatnego urlopu (przy założeniu, że pracownik od kilku lat ma umiarkowany stopień niepełnosprawności, podjął zatrudnienie w trakcie roku na pełny etat i podnosi kwalifikacje zawodowe na studiach):

- urlop wypoczynkowy za cały rok kalendarzowy: 26 dni; w 2024 r. wymiar urlopu proporcjonalnego do okresu zatrudnienia 7 dni,
- dodatkowy urlop wypoczynkowy z tytułu niepełnosprawności za cały rok kalendarzowy: 10 dni; w 2024 r. wymiar urlopu proporcjonalnego do okresu zatrudnienia 3 dni,
- urlop szkoleniowy - 21 dni w ostatnim roku studiów, na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu zawodowego.

Dużo trudności w praktyce przysparza też wykazanie we wspomnianej informacji danych o dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy (którego nie należy mylić z dobową i tygodniową normą czasu pracy). Zdaniem redakcji, w tym przypadku pracodawca może - przy rozkładach czasu pracy przewidujących różną liczbę godzin pracy w poszczególnych dniach roboczych lub/i przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy powyżej 8 godzin - podać w informacji o warunkach zatrudnienia dane o wymiarze dobowym i tygodniowym w ten sposób, że wskazany zostanie przedział godzin, w którym będą się mieścić te wymiary.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Umowy i płace - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.