Z końcem 2019 r. zamierzam zlikwidować dotychczas prowadzoną działalność gospodarczą. Prowadzę ją na podstawie wpisu w CEIDG. Jak zgłosić ten fakt? W jakim terminie powinienem tego dokonać? Czy muszę osobiście stawić się w gminie?
Obowiązujące przepisy Prawa przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) nie regulują już kwestii terminu złożenia wniosku w zakresie zgłoszenia likwidacji prowadzonej działalności. Można to zrobić w dowolnym terminie, jednak informacje te powinny odpowiadać stanowi faktycznemu.
Wniosek o wykreślenie wpisu przedsiębiorcy z CEIDG składa się na formularzu CEIDG-1.
Aby poprawnie wypełnić wniosek, należy uzupełnić co najmniej następujące pola w druku:
Obecnie istnieje kilka sposobów złożenia formularza CEIDG-1. Czytelnik wcale nie musi osobiście zgłaszać się w urzędzie gminy. Najprostszym sposobem jest przekazanie go drogą elektroniczną. W tym celu należy zarejestrować się na stronie internetowej CEIDG, wypełnić formularz i podpisać go profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wniosek CEIDG-1 można wypełnić samodzielnie, uzupełniając pola formularza albo korzystając z pomocy tzw. kreatora. Firmę można również wyrejestrować przez telefon. Temu celowi służy infolinia Centrum Pomocy (tel.: 801 055 088 lub 22 765 67 32). W tym przypadku wspólnie z konsultantem można wypełnić wniosek. Następnie przedsiębiorca otrzymuje SMS z kodem (numerem wniosku), z którym musi udać się do dowolnie wybranego urzędu gminy bądź miasta, by na miejscu podpisać wniosek. Poza tym, wniosek w tym zakresie może złożyć pełnomocnik ustanowiony na zasadach ogólnych. Zgłoszenia w zakresie likwidacji można też dokonać, wysyłając wypełniony wniosek listem poleconym (wówczas wniosek musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza).
Wzór formularza CEIDG-1 dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale CEIDG.
W polu 16 formularza CEIDG-1 Informacja o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej zamieszcza się dane o:
|
|