Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Nowy Portal Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Nowy Portal Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych

Gazeta Podatkowa nr 43 (1814) z dnia 31.05.2021
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Działa już nowy Portal Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, za pomocą którego można przesłać m.in. zgłoszenia INTRASTAT. PUESC jest skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców oraz osób fizycznych prowadzących obrót towarowy z zagranicą. Zapewnia dostęp do e-usług publicznych Krajowej Administracji Skarbowej, w szczególności w takich obszarach, jak: import, eksport i tranzyt towarów, obrót wyrobami podlegającymi akcyzie, przewóz towarów objętych systemem monitorowania oraz statystyka obrotu handlowego towarami pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

Oba portale działają jednocześnie

Osoba fizyczna, która ma przesyłać zgłoszenia INTRASTAT w imieniu osoby zobowiązanej, musi najpierw założyć konto na PUESC oraz zarejestrować swoje dane w SISC (rejestracja osoby fizycznej), a także posiadać podpis elektroniczny. Zgłoszenia INTRASTAT podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym lub zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego. Osoba zobowiązana do dokonywania zgłoszeń INTRASTAT również musi być zarejestrowana w SISC (rejestracja podmiotu). Rejestracji dokonuje się przez PUESC (Portal Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Stanowi ona pojedynczy punkt dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej w obszarze obsługi i kontroli obrotu towarowego z państwami trzecimi i obrotu wyrobami akcyzowymi. Z dniem 1 lutego br. uruchomiona została nowa platforma PUESC. Obecnie oba portale (nowy i dotychczasowy) działają równolegle do czasu, aż wszystkie usługi elektroniczne świadczone na dotychczasowym PUESC zostaną przeniesione na nową platformę.

Przesyłanie zgłoszeń INTRASTAT

Usługa e-Intrastat umożliwia podmiotom objętym obowiązkiem sprawozdawczym przekazywanie organom celnym drogą elektroniczną informacji o zrealizowanych wywozach lub przywozach towarów w obrocie z krajami członkowskimi Unii Europejskiej. W ramach tej usługi do Systemu AIS/INTRASTAT przekazywane są elektroniczne zgłoszenia INTRASTAT. Informacje przekazywane są przez osoby zobowiązane do dokonywania zgłoszeń INTRASTAT, tj. takie, u których wartość nabyć wewnątrzunijnych lub dostaw wewnątrzunijnych przekroczyła w danym roku (lub w roku poprzednim) ustalony i ogłoszony na dany rok sprawozdawczy tzw. statystyczny próg podstawowy.

Zgłoszenia INTRASTAT można dokonywać poprzez:

  • wczytanie na koncie klienta pliku utworzonego poza PUESC (np. z pomocą programu ist@t lub innej dedykowanej aplikacji) i następnie po podpisaniu przesłanie do Systemu AIS/INTRASTAT,
  • wypełnienie formularza udostępnionego na PUESC (Zgłoszenie_INTRASTAT),
  • wysłanie pliku utworzonego poza PUESC jako załącznika do wiadomości pocztą elektroniczną na adres puesc@mf.gov.pl, przed wysłaniem wiadomości zgłoszenie INTRASTAT należy podpisać elektronicznie oraz obowiązkowo uzupełnić pole "temat",
  • przesłanie za pomocą interfejsu niewizualnego zgodnie z dokumentacją opublikowaną na stronie puesc.gov.pl/web/puesc/ecip/seap.

Wnioski w starym PUESC

Osoby, które przed dniem 1 lutego 2021 r. nie posiadały konta na PUESC lub chcą zmienić zarejestrowane przed tym dniem dane: swoje, firmy lub powiązania osoby (prawnej lub fizycznej) z firmą, zostają przekierowane już na nowy portal. Osoby, które nie posiadają konta na PUESC, po wybraniu polecenia "Utwórz konto" również zostaną przekierowane na nowy portal i będą musiały na nim założyć konto. Osoby, które były zarejestrowane przed 1 lutego 2021 r. i chcą korzystać z usług dostępnych na starym PUESC, nie muszą dopełniać żadnych formalności. Na portalu www.puesc.gov.pl nadal można:

  • wysyłać zgłoszenia INTRASTAT,
  • wysyłać wnioski o wydanie eWIT,
  • komunikować się z systemem OSOZ2,
  • wysyłać deklaracje do systemu eZefir,
  • pobrać taryfę celną,
  • odbierać komunikaty z systemu EMCS PL2, e-BT, AIS, AES, INTRASTAT, SENT.

Zakładanie konta na nowym PUESC

Nowy portal PUESC dostępny jest pod adresem www-2.puesc.gov.pl. Aby założyć na nim konto, należy wybrać przycisk "Załóż konto" na nowym portalu lub "Utwórz konto" na portalu dotychczasowym (nastąpi wówczas przekierowanie do strony zakładania konta na nowym portalu). Następnie należy wybrać rodzaj rejestracji:

  • poziom podstawowy - dla osób, które chcą wysłać deklarację akcyzową lub zarejestrować piec dla celów potwierdzania odbioru oleju opałowego w SENT,
  • poziom rozszerzony - dla wszystkich osób, które chcą reprezentować firmę na PUESC, chcą zarejestrować się jako osoba fizyczna zużywająca gaz zwolniony od akcyzy lub uzyskać numer specjalny w celu złożenia wniosku o naruszenie własności intelektualnej.

Wypełniony wniosek należy podpisać podpisem zaufanym lub kwalifikowanym i wysłać. Osoby, które zakładają konto z podstawowym zakresem uprawnień, mogą wysłać wniosek niepodpisany, ale wtedy muszą potwierdzić swoje dane w organie celnym. Osoby, które zakładają konto z rozszerzonym zakresem uprawnień, muszą podpisać wniosek podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, lub potwierdzić swoje dane osobiście w najbliższym organie celnym.

Na nowym PUESC można:

- założyć konto i zarejestrować swoje dane,
- zarejestrować firmę na PUESC i/lub w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych oraz otrzymać numer EORI i uzyskać numer REX,
- powiązać się z firmą, aby wysyłać zgłoszenia, deklaracje i inne dokumenty do systemów informatycznych, które nadal będą świadczyły usługi elektroniczne na dotychczasowym PUESC,
- złożyć upoważnienie w formie e-Dokumentu,
- przeglądać wysłane i odebrane wnioski i dokumenty dotyczące rejestracji lub aktualizacji danych.

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.