W firmie zatrudniam coraz więcej osób z ościennych miejscowości. W związku z tym zamierzam zorganizować transport pracowników do firmy i z powrotem. Czy muszę uzyskać jakieś zezwolenie? Czy pracowników mogę odbierać tylko z przystanków publicznych i w ściśle określonych godzinach?
Z opisywanego stanu faktycznego wynika, że Czytelnik zamierza świadczyć przewozy regularne specjalne. Przewóz regularny specjalny to niepubliczny przewóz regularny określonej grupy osób, z wyłączeniem innych osób. Tak stanowi art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58 ze zm.). Zgodnie z powyższą definicją przewóz regularny specjalny kierowany jest do określonej grupy osób. Nie jest to przewóz ogólnodostępny, bowiem nie mogą z niego skorzystać osoby, które nie należą do uprzednio określonej przez przewoźnika grupy. Wykonywanie tego rodzaju przewozów wymaga uzyskania zezwolenia.
Czytelnik, chcąc dokonywać przewozów pracowników do zakładu pracy i z powrotem, musi wystąpić o wydanie zezwolenia na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na wskazanej linii komunikacyjnej. Aby wykonywać takie przewozy, trzeba posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencję wspólnotową (kopię należy dołączyć do wniosku).
Zezwolenie takie określa m.in. warunki wykonywania przewozów, przebieg trasy przewozów, w tym miejscowości, w których znajdują się miejsca początkowe i docelowe przewozów, a także miejscowości, w których znajdują się przystanki. Zatem określenie w zezwoleniu miejscowości, w których znajdują się przystanki, oznacza, że przewoźnik uprawniony będzie do zabierania i wysadzania pasażerów wyłącznie na oznaczonych i wyposażonych we wskazany sposób przystankach i tym samym będzie obowiązywał go zakaz zabierania i wysadzania pasażerów w innych miejscach.
Z przewozu regularnego specjalnego nie może skorzystać każdy chętny pasażer, co oznacza, że przewóz taki nie musi odbywać się na trasie z klasycznym oznaczeniem przystanków, jak również na takich przystankach nie musi być zamieszczony rozkład jazdy kursującego środka transportu. Wystarczy, że przewóz ten będzie odbywał się zgodnie z rozkładem jazdy znanym pasażerom.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 16 stycznia 2019 r., sygn. akt III SA/Wr 473/18, orzekł, iż przy ustalaniu, czy zachodzi regularność przewozów, należy mieć na względzie pewną cykliczność, powtarzalność kursów, z i do określonych miejsc, wprowadzone stałe zasady przewozu w zakresie jego częstotliwości, podane do wiadomości pasażerów - chodzi o przyjętą przez przewoźnika określoną w danym czasie systematyczność, według ustalonego i znanego pasażerom schematu. Zatem w opinii Sądu wymóg regularności wykonywania przewozu regularnego specjalnego nie wyklucza możliwości zmiany czasu i trasy przewozu z uwagi na potrzeby pracowników związane z funkcjonowaniem ich zakładu pracy. Niekiedy konieczność dostosowania godzin odjazdów i przyjazdów, a także trasy do czasu pracy w danym dniu może wynikać z okoliczności związanych ze specyfiką usytuowania przedsiębiorstwa, którego pracownicy są dowożeni.
|