Prowadzę sklep z wyposażeniem wnętrz. Zdarzają się reklamacje sprzedawanego przeze mnie towaru. Ile czasu mam na realizację reklamacji? Chodzi mi o czas, w jakim zobowiązana jestem naprawić, wymienić lub zwrócić pieniądze za wadliwy towar.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż wyraźnie trzeba rozróżnić dwa pojęcia, tj. czas na ustosunkowanie się do zgłoszonego przez klienta roszczenia reklamacyjnego i czas na realizację takiego zgłoszenia. Jak wynika z przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.) sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania konsumenta. Nie oznacza to, że sprzedawca powinien w ciągu 14 dni zrealizować takie roszczenie (np. dokonać naprawy). Powinien jedynie dać odpowiedź na reklamację. W ciągu tych 14 dni ma obowiązek powiadomić konsumenta, czy zgadza się z jego żądaniem, czy też nie. Dotrzymanie tego terminu jest niezwykle ważne, bowiem brak reakcji ze strony sprzedawcy na żądanie zgłoszone przez konsumenta skutkuje uznaniem roszczenia zgodnie z wnioskiem zawartym w zgłoszeniu reklamacyjnym (np. obowiązkiem wymiany towaru na nowy).
Przy określaniu odpowiedniego czasu realizacji reklamacji uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Natomiast przepisy wspomnianej ustawy nie określają, w jakim terminie powinna nastąpić realizacja roszczenia reklamacyjnego konsumenta. Czas reklamacji powinien być, jak to określają przepisy, odpowiedni i zależy on m.in. od rodzaju towaru i celu jego nabycia. Oczywiście reklamacja powinna zostać zrealizowana w jak najszybszym możliwym terminie, tak by nie narazić konsumenta na dodatkowe niedogodności. Przepisy wskazują jedynie, że jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość żądaniu kupującego w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby go na znaczne niedogodności, klient ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, tj. zwrócić towar i otrzymać zapłaconą za niego cenę. Od umowy nie można odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy czym trzeba pamiętać, że pojęcie znacznych niedogodności nie odnosi się do zbyt długiego okresu oczekiwania na naprawę lub wymianę. Niedogodnością będzie np. konieczność dojazdu klienta z odległej miejscowości po to, aby odebrać naprawiony towar. Każdy przypadek powinien więc być rozpatrywany w odniesieniu do konkretnej sytuacji.
|