Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Wady i uszkodzenia samochodu w leasingu
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wady i uszkodzenia samochodu w leasingu

Gazeta Podatkowa nr 86 (918) z dnia 25.10.2012
Andrzej Janowski

Samochód w leasingu nie jest własnością leasingobiorcy. To, że ujawnią się w nim wady lub zostanie uszkodzony w wypadku i trzeba go będzie naprawić, nie zwalnia z obowiązku płacenia rat. Jeśli pojazd zostanie skradziony lub wystąpi szkoda całkowita, umowa leasingu wygaśnie. Leasingobiorca będzie musiał wtedy zapłacić wszystkie raty leasingowe.


Wady auta a płacenie rat

Właścicielem leasingowanego samochodu jest firma leasingowa. Leasingobiorca jest jedynie uprawniony do korzystania z niego w zamian za płacone raty leasingowe. Leasingodawca, co do zasady, nie ponosi odpowiedzialności wobec leasingobiorcy za wady rzeczy (art. 7098 Kodeksu cywilnego). Co więcej, to, że samochód jest wadliwy i nie można z niego korzystać nie zwalnia leasingobiorcy z obowiązku płacenia rat leasingowych. Wynika to z art. 7098 § 3 K.c.

Za wady przedmiotu leasingu odpowiada sprzedawca rzeczy, a więc podmiot, od którego leasingodawca ją kupił. Większość uprawnień z rękojmi może samodzielnie wykonywać leasingobiorca, mimo że nie jest właścicielem auta.


Co może leasingobiorca?

Leasingobiorca, mimo że nie jest właścicielem rzeczy i nie on kupował od sprzedającego samochód, może korzystać z prawie wszystkich uprawnień z rękojmi za wady sprzedanej rzeczy. Pozwala mu na to art. 7098 § 2 K.c. Przewiduje on, że z chwilą zawarcia przez firmę leasingową umowy ze zbywcą, z mocy ustawy przechodzą na leasingobiorcę uprawnienia z tytułu wad rzeczy. Leasingobiorca może domagać się od sprzedającego nieodpłatnej naprawy albo wymiany wadliwego pojazdu. Nie może natomiast samodzielnie korzystać z najdalej idącego uprawnienia z rękojmi - z odstąpienia od umowy sprzedaży.

Należy przy tym pamiętać o obowiązku niezwłocznego powiadomienia sprzedającego o wadzie auta. W przeciwnym razie uprawnienia z rękojmi wygasną.


Wyjątek - odstąpienie o umowy

Prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży z powodu wad sprzedanej rzeczy wywołuje daleko idące konsekwencje. Dlatego leasingobiorca nie ma prawa samodzielnie złożyć sprzedającemu oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży. Zdarza się jednak, że od umowy sprzedaży trzeba odstąpić, bo np. sprzedawca nie jest w stanie albo nie chce wadliwego auta naprawić ani wymienić. Wówczas leasingobiorca może żądać od leasingodawcy, by ten odstąpił od umowy ze sprzedającym z powodu wad rzeczy. Leasingodawca nie może odstąpić od umowy, jeśli takiego żądania nie skieruje do niego leasingobiorca.

Na wykonanie prawa do odstąpienia od umowy (złożenie oświadczenia przez firmę leasingową sprzedającemu) jest rok od wydania rzeczy. Od umowy sprzedaży nie można odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.


Skutki odstąpienia

W wyniku odstąpienia od umowy sprzedaży, sprzedający powinien zwrócić kupującemu (czyli firmie leasingowej) całą otrzymaną cenę. Z kolei kupujący powinien zwrócić sprzedającemu samochód - w takim stanie, w jakim się on znajduje w chwili odstąpienia od umowy jego sprzedaży.

Odstąpienie od tej umowy powoduje wygaśnięcie umowy leasingu. Leasingodawca może żądać od leasingobiorcy natychmiastowego zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie a niezapłaconych rat, pomniejszonych o korzyści, jakie uzyskał wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i wygaśnięcia umowy leasingu oraz umowy ze sprzedawcą. Korzyścią, którą w tych rozliczeniach należy uwzględnić, jest np. zwrócona leasingodawcy przez sprzedającego cena.

W razie odstąpienia przez finansującego (czyli leasingodawcę) od umowy ze zbywcą przedmiotu leasingu z powodu wad rzeczy i wygaśnięcia umowy leasingu, przysługująca finansującemu wierzytelność o zwrot ceny pomniejsza dług korzystającego (czyli leasigobiorcy) z tytułu niezapłaconych rat (art. 7098 § 5 K.c.). Tak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 12 kwietnia 2006 r., sygn. akt III CSK 20/06.


Zamiast rękojmi - gwarancja jakości

Z reguły producenci samochodów udzielają na nie gwarancji jakości. To do uprawnionego należy podjęcie decyzji, czy korzystać z rękojmi, czy z gwarancji.

Leasingodawca obowiązany jest wydać leasingobiorcy razem z rzeczą odpis umowy ze zbywcą lub odpisy innych posiadanych dokumentów dotyczących tej umowy, w szczególności odpis dokumentu gwarancyjnego co do jakości rzeczy, otrzymanego od zbywcy lub producenta (art. 7094 § 3 K.c.). Na podstawie tego przepisu leasingobiorca ma prawo domagać się od leasingodawcy wydania dokumentów niezbędnych do dochodzenia roszczeń z gwarancji jakości. Jeśli gwarancja jest na okaziciela, roszczenia z gwarancji może realizować samodzielnie leasingobiorca. Jeżeli gwarancja jest imienna (wystawiona na leasingodawcę), to do przejścia uprawnień z gwarancji na leasingobiorcę potrzebne jest zawarcie umowy cesji.


Szkody a polisa OC i AC

Jeśli leasingowany samochód zostanie uszkodzony, można skorzystać z polisy OC sprawcy lub z polisy autocasco.

Jeśli uszkodzone auto nadaje się do naprawy, to umowa leasingu trwa nadal, a leasingobiorca powinien płacić w dalszym ciągu raty, mimo iż autem nie może jeździć, bo jest ono naprawiane. Niezależnie od tego, czy szkoda jest likwidowana z polisy OC sprawcy, czy z ubezpieczenia autocasco, leasingobiorca i leasingodawca powinni współdziałać ze sobą w procesie jej likwidacji.


W przypadku szkody całkowitej umowa leasingu wygasa i leasingobiorca musi zapłacić wszystkie raty leasingowe przewidziane umową.


Kradzież albo szkoda całkowita

W gorszej sytuacji znajdzie się leasingobiorca, gdy samochód zostanie skradziony lub uszkodzony do tego stopnia, że będzie miała miejsce tzw. szkoda całkowita (gdy koszty naprawy są wyższe niż wartość pojazdu). Taką sytuację reguluje art. 7095 K.c. Wynika z niego, że jeżeli po wydaniu leasingobiorcy rzecz została utracona z powodu okoliczności, za które leasingodawca nie ponosi odpowiedzialności, to umowa leasingu wygasa. Leasingodawca może wówczas żądać od leasingobiorcy natychmiastowego zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie a niezapłaconych rat. Kwotę tę należy pomniejszyć o korzyści, jakie finansujący uzyskał wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i wygaśnięcia umowy leasingu oraz z tytułu ubezpieczenia rzeczy, a także naprawienia szkody. Problem w tym, że leasingobiorca w takiej sytuacji musi z reguły zapłacić leasingodawcy wyższą kwotę, niż wynosi wypłacone odszkodowanie. Odszkodowanie uwzględnia bowiem tylko wartość pojazdu, ewentualnie również koszty wynajęcia pojazdu zastępczego. Natomiast w ratach leasingowych, które leasingobiorca musi zapłacić leasingodawcy, jest jeszcze uwzględniony zysk leasingodawcy (suma rat jest wyższa niż wartość samochodu). Tej różnicy polisa już jednak nie pokrywa. Jak stwierdził Sąd Apelacyjny w Warszawie (wyrok z dnia 18 stycznia 2006 r., sygn. akt I ACa 756/2005) zakład ubezpieczeń sprawcy szkody nie odpowiada w takiej sytuacji za dodatkowe szkody wynikające z rozliczeń z umowy leasingu. Zdaniem Sądu obowiązek ostatecznego rozliczenia się stron umowy leasingu (w szczególności spłaty pozostałych do zapłaty rat leasingowych) wynika z samej umowy oraz przepisów ją regulujących i nie jest normalnym następstwem wypadku komunikacyjnego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.