Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   O czym pamiętać zmieniając siedzibę firmy?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

O czym pamiętać zmieniając siedzibę firmy?

Gazeta Podatkowa nr 18 (850) z dnia 1.03.2012
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Zmiana siedziby firmy dla każdego przedsiębiorcy wiąże się z szeregiem obowiązków, których musi dopełnić. Obecnie o zmianach adresowych jednoosobowy przedsiębiorca informuje za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Adres zamieszkania przedsiębiorcy ujawniany jest na stronie systemu CEIDG tylko wtedy, gdy jednocześnie jest miejscem wykonywania działalności.


Zmiany adresowe w CEIDG

Obecnie przedsiębiorcy wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej mają ułatwione zadanie w przypadku zmiany siedziby swojej firmy. Wystarczy bowiem, iż dokonają zgłoszenia tej zmiany w CEIDG elektronicznie bądź w wybranym urzędzie gminy. W czasie funkcjonowania gminnych ewidencji działalności gospodarczej, gdy przedsiębiorca zmieniał siedzibę firmy lub miejsce swojego zamieszkania, musiał powiadamiać ten organ ewidencyjny, który dokonał jego pierwotnego wpisu do EDG.

Należy pamiętać, iż przedsiębiorca jest zobowiązany zgłosić zmianę miejsca swojego zamieszkania, zarówno gdy jest to jednocześnie miejsce, w którym prowadzi swoją działalność, jak i wtedy, gdy siedzibą jego firmy nie jest mieszkanie bądź dom. Podobnie musi złożyć stosowny wniosek w CEIDG, gdy zmienia się sama siedziba firmy, a nie jego miejsce zamieszkania.

Wspomniane zmiany należy zgłosić do CEIDG za pomocą formularza CEIDG-1, który składa się jako "Wniosek dotyczący zgłoszenia zmian wpisu w ewidencji działalności gospodarczej". W celu zgłoszenia zmian we wpisie w CEIDG w rubryce 01 (Rodzaj wniosku) należy wybrać pozycję 2. Wskazanie rubryki lub pola, których zmiana dotyczy, następuje poprzez wstawienie znaku "x" w kwadracie po lewej stronie nazwy rubryki/pola. Zmiany danych zawierających dane adresowe dokonuje się poprzez zaznaczenie znakiem "x" kwadratu przy nazwie rubryki/pola i podanie nowego brzmienia całej rubryki/pola.


Siedziba i miejsca wykonywania działalności

Podając w formularzu CEIDG-1 adres zamieszkania wnioskodawcy, należy wskazać adres faktycznego zamieszkania (w Polsce albo za granicą). O ile to w danym przypadku możliwe, należy podawać dane adresowe zgodnie z oznaczeniem zawartym w bazie adresów TERYT - dostępnej elektronicznie na stronie http://www.stat.gov.pl/broker/access/index.jspa. Adres zamieszkania przedsiębiorcy publikowany jest na stronie internetowej CEIDG, a tym samym staje się dostępny dla wszystkich wyłącznie wtedy, kiedy jest jednocześnie miejscem wykonywania działalności gospodarczej. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność w innym miejscu niż jego adres zamieszkania, wtedy na stronach systemu CEIDG publikowany jest adres, pod którym funkcjonuje firma, a prywatny adres zamieszkania przedsiębiorcy nie jest ujawniany.

W rubryce 10 podaje się tzw. główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej. To miejsce, w którym prowadzona jest firma, nawet w przypadku gdy posiada oddziały. Jeżeli przedsiębiorca nie wskaże takiego adresu, wtedy przyjmuje się, że głównym miejscem prowadzenia działalności jest adres zamieszkania, który w takim przypadku będzie uwidoczniony na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl. Przedsiębiorca może wskazać również adres do doręczeń. Podaje się go wtedy, gdy jest on inny niż adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Wskazanie adresu do doręczeń ma charakter informacyjny, nie narusza bowiem odrębnych przepisów w zakresie doręczeń dokumentów urzędowych w poszczególnych procedurach.

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność również poza główną siedzibą firmy, wtedy konieczne może okazać się wskazanie dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Przy czym chodzi tu o wszystkie miejsca stałego prowadzenia działalności, takie jak oddziały, punkty sprzedaży, przyjmowania zleceń, świadczenia usług. Jeżeli takich miejsc jest więcej niż jedno, pozostałe należy podać za pomocą części CEIDG-MW. Warto zwrócić uwagę, iż przedsiębiorca w każdej chwili może zgłosić nowe miejsca wykonywania działalności, przekazując informacje o tym do CEIDG. W przypadku gdy działalność prowadzona jest w nietypowym miejscu, wypełnia się rubrykę 10 pole 10. Takie miejsce należy określić z największą możliwą dokładnością. Ma to miejsce w przypadku np. handlu na ulicy, w przejściach podziemnych itp.


Przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w terminie 7 dni od dnia zmiany danych.


Zgłoszenia w urzędach

Obecnie zarówno osoby dopiero zakładające własną działalność, jak i aktywni przedsiębiorcy, większość formalności dopełniają za pośrednictwem systemu CEIDG. Przy czym mogą składać niezbędne wnioski elektronicznie z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego, jak i zakładając profil zaufany na portalu ePUAP, który w kontaktach z CEIDG taki podpis zastępuje. Można również wybrać tradycyjną drogę kontaktu i wszelkich formalności w CEIDG dokonywać poprzez wybrany urząd gminy lub miasta. Niezbędne sprawy można załatwić w nim osobiście bądź przez pełnomocnika lub listownie (przy czym niezbędne jest w takim przypadku notarialne poświadczenie podpisu).

Wpis lub zmiana wpisu w rejestrze REGON przedsiębiorców będących osobami fizycznymi następuje na podstawie danych z wniosku o wpis do CEIDG. Przykładowo, zmieniając adres zamieszkania bądź siedziby firmy, przedsiębiorca nie musi bezpośrednio informować o tym urzędu statystycznego. Informację o zmianach zgłoszonych na formularzu CEIDG-1 Centralna Ewidencja przekazuje do właściwego dla przedsiębiorcy urzędu statystycznego. Również kontakty przedsiębiorców z urzędem skarbowym oraz ZUS następują za pośrednictwem CEIDG.

Wniosek o wpis do CEIDG stanowi jednocześnie zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP oraz zgłoszenie płatnika składek albo jego zmianę w ZUS. Dlatego też w ten sam sposób przedsiębiorcy dokonują zgłoszeń aktualizacji swoich danych.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.