Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne dotyczące projektu rozporządzenia Omnibus IV, który przewiduje zmiany m.in. w RODO. Nowe przepisy mają ograniczyć obowiązki prawne dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz małych spółek o średniej kapitalizacji (SMC). Celem inicjatywy jest uproszczenie przepisów i ułatwienie rozwoju firm przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów ochrony danych w UE.
RODO nie zawiera definicji czynności przetwarzania. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w publikacji "Wskazówki i wyjaśnienia dotyczące obowiązku rejestrowania czynności i kategorii czynności przetwarzania określonego w art. 30 ust. 1 i 2 RODO", zamieszczonej na stronie www.uodo.gov.pl, stwierdził, że: "W kontekście obowiązku określonego w art. 30 ust. 1 RODO przyjąć należy, że czynności przetwarzania to zespół powiązanych ze sobą operacji na danych, wykonywanych przez jedną lub kilka osób, które można określić w sposób zbiorczy, w związku z celem, w jakim te czynności są podejmowane. Tytułem przykładu: w przypadku rekrutacji pracowników, jeden cel będzie obejmował wiele cząstkowych operacji niewymagających szczegółowego ich opisywania w rejestrze, takich jak: pozyskiwanie informacji o kandydatach z ofert nadesłanych w wyniku ogłoszenia, dokonywanie ich selekcji, uzyskiwanie dodatkowych informacji w ramach przeprowadzania wywiadów z wybranymi osobami, usunięcie danych osób, które nie zostały wskazane do zatrudnienia itp. Nie ma konieczności opisywania każdej poszczególnej operacji wykonywanej na danych w procesie określonym zbiorczo »rekrutacja pracowników«, bo nie jest to konieczne dla scharakteryzowania przetwarzania w świetle wskazanych w art. 30 ust. 1 RODO kryteriów".
Rejestr czynności przetwarzania oraz rejestr wszystkich kategorii czynności przetwarzania to dokumenty, do prowadzenia których mogą być zobowiązani administratorzy danych i podmioty przetwarzające. Każdą nową czynność przetwarzania należy ująć w odpowiednim rejestrze.
Obowiązek prowadzenia rejestru czynności przetwarzania wynika z art. 30 ust. 1 RODO, który stanowi, że każdy administrator oraz - gdy ma to zastosowanie - przedstawiciel administratora prowadzą rejestr czynności przetwarzania danych osobowych, za które odpowiadają. Motyw 82 RODO określa dwa podstawowe cele prowadzenia rejestru, tj.:
Rejestr prowadzony przez administratora danych powinien zawierać:
a) imię i nazwisko lub nazwę oraz dane kontaktowe administratora oraz wszelkich współadministratorów, a także gdy ma to zastosowanie - przedstawiciela administratora oraz inspektora ochrony danych,
b) cele przetwarzania,
c) opis kategorii osób, których dane dotyczą, oraz kategorii danych osobowych,
d) kategorie odbiorców, którym dane osobowe zostały lub zostaną ujawnione, w tym odbiorców w państwach trzecich lub w organizacjach międzynarodowych,
e) gdy ma to zastosowanie, informacje o przekazaniu danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, w tym nazwę tego państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, a w przypadku przekazań, o których mowa w art. 49 ust. 1 akapit drugi RODO, dokumentację odpowiednich zabezpieczeń,
f) jeżeli jest to możliwe, planowane terminy usunięcia poszczególnych kategorii danych,
g) jeśli jest to możliwe, ogólny opis technicznych i organizacyjnych środków bezpieczeństwa, o których mowa w art. 32 ust. 1 RODO.
Podmioty przetwarzające, tj. osoby fizyczne lub prawne, organy publiczne, jednostki lub inne podmioty, które przetwarzają dane osobowe w imieniu administratora, prowadzą rejestry wszystkich kategorii czynności przetwarzania wykonywanych w imieniu zlecających im je administratorów danych. Ich rejestry powinny zawierać:
a) imię i nazwisko lub nazwę oraz dane kontaktowe podmiotu przetwarzającego lub podmiotów przetwarzających oraz każdego administratora, w imieniu którego działa podmiot przetwarzający, a gdy ma to zastosowanie - przedstawiciela administratora lub podmiotu przetwarzającego oraz inspektora ochrony danych,
b) kategorie przetwarzań dokonywanych w imieniu każdego z administratorów,
c) gdy ma to zastosowanie - informacje o przekazaniu danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, w tym nazwę tego państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, a w przypadku przekazań, o których mowa w art. 49 ust. 1 akapit drugi RODO, dokumentację odpowiednich zabezpieczeń,
d) jeżeli jest to możliwe, ogólny opis technicznych i organizacyjnych środków bezpieczeństwa, o których mowa w art. 32 ust. 1 RODO.
To, co odróżnia rejestr wszystkich kategorii czynności przetwarzania dokonywanych w imieniu administratora prowadzony przez podmiot przetwarzający od rejestru prowadzonego przez administratora, to zakres zawartych w nim informacji. Podmiot przetwarzający nie określa w swoim rejestrze celu przetwarzania, nie podaje kategorii osób i danych oraz kategorii czynności przetwarzania, a także terminu usuwania danych, gdyż nie on, ale administrator tych danych decyduje o celu i zakresie ich przetwarzania. W odniesieniu do każdego z administratorów wskazane jest zatem nazwanie poszczególnych powierzeń (zleceń), a zatem rodzaju usług, jakie podmiot przetwarzający na podstawie zawartych umów wykonuje na rzecz poszczególnych administratorów. Uporządkowanie czynności wykonywanych w ramach powierzenia w kategorie, czyli ich pogrupowanie pod względem rodzaju usług świadczonych przez podmiot przetwarzający, umożliwia łatwy przegląd powierzeń.
Przykładem podmiotu, który musi prowadzić oba wspomniane rejestry, jest np. biuro rachunkowe. Biura rachunkowe z racji świadczonych usług posiadają status podmiotów przetwarzających, na które RODO nakłada szczególne obowiązki.
Art. 30 ust. 5 RODO stwierdza, że obowiązek rejestrowania czynności przetwarzania (zarówno przez administratorów, jak i podmioty przetwarzające) nie ma zastosowania do przedsiębiorcy lub podmiotu zatrudniającego mniej niż 250 osób. Jednocześnie jednak wskazuje przesłanki, których zaistnienie przywraca obowiązek prowadzenia takiego rejestru. Wskazane w tym przepisie wyłączenia powodują, że również przedsiębiorcy i pracodawcy zatrudniający mniej niż 250 osób są obecnie zobowiązani prowadzić taki rejestr, jeżeli przetwarzanie:
Najwięcej wątpliwości budzi sformułowanie "sporadyczność przetwarzania danych osobowych". Sporadyczny oznacza występujący rzadko. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania innej funkcji przez podmiot np. zatrudniający pracowników, trudno mówić o sporadycznym przetwarzaniu danych osobowych. Większość procesów przetwarzania danych osobowych, np. pracowników czy klientów, odbywa się bowiem w sposób ciągły. Podobny pogląd wyznaje Grupa Robocza Art. 29 (patrz ramka).
Stanowisko Grupy Roboczej Art. 29, w którym wskazano, kiedy przedsiębiorcy zatrudniający mniej niż 250 osób nie są zwolnieni z obowiązku prowadzenia rejestru czynności przetwarzania "Grupa Robocza Art. 29, skupiająca unijnych rzeczników ochrony danych osobowych (...) przyjęła stanowisko, w którym wskazuje, w jakich przypadkach administratorzy lub podmioty przetwarzające zatrudniające mniej niż 250 pracowników, muszą prowadzić rejestr czynności przetwarzania. Obowiązek ten trzeba realizować, gdy przetwarzanie:
Przy czym dla jego powstania wystarczy, że zachodzi którakolwiek z tych sytuacji samodzielnie. Wskazane podmioty muszą prowadzić rejestr czynności przetwarzania jedynie dla tych rodzajów przetwarzania, które spełniają powołane przesłanki, np. obejmują szczególne kategorie danych osobowych. Jako przykład Grupa Robocza Art. 29 podaje przypadek małej organizacji, która najprawdopodobniej systematycznie przetwarza dane dotyczące swoich pracowników. Jak wskazuje, w rezultacie takie przetwarzanie nie może być uznane za sporadyczne i musi w związku z tym być zawarte w rejestrze czynności przetwarzania. Jednak inne czynności przetwarzania, które w rzeczywistości mają charakter sporadyczny, nie muszą być zawarte w rejestrze czynności przetwarzania, pod warunkiem że jest mało prawdopodobne, by powodowały ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, i nie obejmują szczególnych kategorii danych lub danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i czynów zabronionych". źródło: www.uodo.gov.pl |
Komisja Europejska dokonała przeglądu szeregu przepisów unijnych w celu zidentyfikowania nakładających się, uciążliwych lub nieproporcjonalnych wymogów, w szczególności w odniesieniu do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców oraz małych spółek o średniej kapitalizacji. Przegląd ujawnił szereg możliwości zapewnienia większej proporcjonalności małym przedsiębiorstwom o średniej kapitalizacji, a ponadto szeroko zakrojone konsultacje z zainteresowanymi stronami z branży i przedsiębiorstw przyczyniły się do opracowania wniosków dotyczących zmian.
Komisja Europejska chce, aby przepisy RODO były prostsze i bardziej dostosowane do możliwości mniejszych przedsiębiorstw. Projekt rozporządzenia Omnibus IV zawiera m.in. następujące propozycje:
Celem proponowanych zmian jest stworzenie przepisów, które będą łatwiejsze do zrozumienia i stosowania. Dzięki temu małe i średnie firmy będą mogły lepiej rozwijać się, a jednocześnie nadal dobrze chronić dane osobowe w Unii Europejskiej.
Pomysł uproszczenia obowiązku prowadzenia rejestrów jest odpowiedzią na potrzeby i wyzwania małych i średnich przedsiębiorstw i organizacji, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony praw osób fizycznych. Dlatego proponuje się zwolnienie, oprócz MŚP, małych i średnich przedsiębiorstw oraz organizacji zatrudniających mniej niż 750 pracowników.
MŚP, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz organizacje zatrudniające mniej niż 750 pracowników będą zobowiązane do prowadzenia rejestrów tylko wtedy, gdy przetwarzanie danych osobowych będzie wiązało się z "wysokim ryzykiem" na podstawie RODO. Koncentrując wymogi dotyczące prowadzenia rejestrów na działaniach wysokiego ryzyka, organizacje będą mogły przeznaczyć swoje zasoby na obszary, w których ochrona danych ma największe znaczenie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów ochrony danych.
Gdy MŚP zatrudniają więcej niż 250 pracowników, stają się dużymi przedsiębiorstwami zgodnie z obowiązującymi przepisami i stoją w obliczu wzrostu obowiązków. W związku z tym Komisja Europejska planuje wprowadzić nową kategorię przedsiębiorstw - małe spółki o średniej kapitalizacji, tj. przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 750 pracowników oraz do 150 mln euro obrotu lub do 129 mln euro aktywów ogółem. Te małe spółki o średniej kapitalizacji - prawie 38.000 spółek w UE - po raz pierwszy uzyskają dostęp do niektórych istniejących korzyści dla MŚP, takich jak właśnie szczególne odstępstwa na mocy RODO.
|