Facebook
Bilans 2023

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Podział funduszu socjalnego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Podział funduszu socjalnego

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 6 (312) z dnia 10.03.2012

Przed laty z zakładu A wyodrębniono spółkę B. Wraz z częścią majątku przekazano do tej spółki na podstawie art. 231 K.p. część pracowników. Strony zawarły jednak umowę o prowadzeniu wspólnej działalności socjalnej, w wyniku czego zaniechano podziału środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zakład A wypowiedział obecnie tę umowę i odmawia wydania części środków spółce B. Czy ma słuszność?

Przepisy pozwalające na prowadzenie wspólnej działalności socjalnej nie regulują sposobów gromadzenia środków na rachunku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, dalej Funduszu, prowadzonego przez więcej niż jeden zakład, a w przypadku zaprzestania wspólnej działalności socjalnej - ich podziału. Regulacje z tego zakresu powinny być przedmiotem uzgodnień stron, zawartych w umowie o wspólnej działalności socjalnej. Prawidłowość stanowiska strony odmawiającej przekazania części środków po zaprzestaniu tej działalności należy oprzeć na postanowieniach tego dokumentu.

W okolicznościach opisanych w pytaniu należy wyodrębnić dwa zdarzenia prawne, wymagające podjęcia odrębnych czynności przez strony. Po pierwsze dokonanie podziału środków Funduszu z powodu przekazania pracowników, a po drugie zawarcie umowy w sprawie wspólnej działalności socjalnej.

W razie przejścia części zakładu pracy na pracodawcę zobowiązanego do tworzenia Funduszu, Fundusz pracodawcy przejmującego zwiększa się, w części przypadającej na liczbę przejmowanych pracowników, o równowartość środków pieniężnych Funduszu pracodawcy przekazującego, skorygowanych odpowiednio o należności i zobowiązania Funduszu - według stanu na ostatni dzień miesiąca, w którym następuje przejście.

Tak wynika z art. 7 ust. 3b ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.), dalej ustawy.

Ważne: Przekazanie środków Funduszu w przypadku przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę na zasadach określonych w art. 231 K.p., powinno nastąpić w terminie 30 dni od daty przejścia części zakładu pracy, chyba że porozumienie pracodawców stanowi inaczej (art. 7 ust. 3d ustawy).

Sygnalizujemy, że w piśmiennictwie można spotkać pogląd, iż powołany przepis nie obliguje pracodawcy przekazującego pracowników do przekazania wraz z nimi części środków Funduszu. Z brzmienia przepisu wynika jedynie obowiązek zwiększenia Funduszu pracodawcy przejmującego o wskazaną w przepisie równowartość. Źródłem finansowania tego zwiększenia powinny być natomiast środki obrotowe pracodawcy przejmującego. Z opinią tą nie można się jednak zgodzić. Artykuł 7 ust. 3d ustawy regulując termin przekazania środków przesądza jednocześnie, iż operacja ta polega na wyodrębnieniu właściwej kwoty przez zainteresowanych pracodawców i jej przekazaniu. Potwierdza to także zagwarantowana w przepisie możliwość porozumienia się pracodawców w sprawie innego terminu przekazania środków Funduszu.

Przepisy nie regulują natomiast zasad postępowania w sytuacji, gdy pracodawca przejmujący część pracowników nie jest zobowiązany do tworzenia Funduszu. Z powyższego należy wywieść, że w takiej sytuacji środki nie są przekazywane.

Jeżeli pracodawca przejmujący był zobowiązany do tworzenia Funduszu, to należy uznać, że strony uchybiły dyspozycji zawartej w art. 7 ust. 3b ustawy. O ile bowiem przepisy ustawy pozwalają na pewne odstępstwa od przekazania części środków Funduszu, to tylko w zakresie terminu przekazania środków, a nie całkowitego zaniechania czynności. Chyba, że strony dokonały wyodrębnienia środków, a następnie na mocy umowy o wspólnej działalności socjalnej pozostawiły je na rachunku Funduszu zakładu A. Jak bowiem stanowi art. 9 ustawy, pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie. Umowa taka powinna przy tym określać w szczególności przedmiot wspólnej działalności, zasady jej prowadzenia, sposób rozliczeń oraz tryb jej wypowiedzenia i rozwiązania. Natomiast fakultatywnie - warunki odstąpienia od jej stosowania oraz odpowiedzialność stron z tego tytułu. Ocena prawidłowości postępowania pracodawców oraz rozstrzygnięcie kwestii spornych jest możliwe jedynie przy dogłębnej znajomości postanowień tej umowy.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.