Ministerstwo Cyfryzacji przestrzega przed fałszywymi ofertami noclegowymi i zakupami on-line.
Wskazuje na przestrzeganie pewnych zasad, aby chronić się przed oszustwami związanymi z wyłudzeniem pieniędzy i danych osobowych.
Podczas planowania wyjazdu istnieje ryzyko natknięcia się na oszustwa, takie jak fałszywe oferty noclegów, nieistniejące obiekty, nieprawdziwe oferty wyjazdowe oraz fałszywe wiadomości. Zakupy on-line, w tym te związane z urlopami, mogą być pułapką. Warto zachować ostrożność, szczególnie że 75% polskich internautów chętnie kupuje wakacje przez internet. Tymczasem w 2023 r. liczba fałszywych sklepów wzrosła o ponad 200% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Na rynku jest dostępnych wiele stron i aplikacji, dzięki którym można zarezerwować nocleg. Wszystko wydaje się proste: trzeba założyć konto, wprowadzić dane, zakupić interesujące oferty. Jednak chwila nieuwagi, pośpiech lub obawa przed utratą wymarzonej oferty mogą prowadzić do utraty pieniędzy. Oszuści często wykorzystują popularność aplikacji i serwisów internetowych, które umożliwiają szybkie porównywanie i wybór miejsc noclegowych.
Przed zakupem warto więc m.in. upewnić się, że strona, na której znajduje się oferta, to oficjalna strona obiektu. Ponadto wskazane jest sprawdzić, czy: można skontaktować się z obiektem np. telefonicznie, miejsce oferuje różne formy płatności. Ważna jest też informacja, czy można zmienić lub odwołać rezerwację.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja
Pomimo swobody przepływu towarów w UE istnieją przepisy regulujące przewożenie niektórych towarów konsumpcyjnych z jednego kraju UE do drugiego. Nieprzestrzeganie ustalonych limitów, które mogą różnić się w poszczególnych krajach, może się skończyć konfiskatą towarów, grzywną, a nawet postępowaniem karnym.
Podróżując po UE, można przewozić ze sobą wszelkie produkty mięsne lub mleczne, o ile są przeznaczone na użytek własny. To samo dotyczy kwiatów ciętych, owoców lub warzyw, o ile wyprodukowano je w kraju UE i są wolne od szkodników lub chorób. Zasady te mają również zastosowanie w przypadku przewożenia mięsa, nabiału lub produktów roślinnych w bagażu bądź zamawiania ich przez internet lub przesyłania pocztą.
Istnieją jednak limity dotyczące mleka dla niemowląt w proszku (do 10 kg), żywności dla dzieci, żywności przyjmowanej ze względów medycznych oraz specjalnej karmy dla zwierząt domowych.
Jeśli chodzi o alkohol i tytoń, można je przewozić, pod warunkiem że są przeznaczone do własnego użytku, a nie na sprzedaż. Każdy kraj UE może ustalić własne limity przywozu tych towarów.
Nie istnieją ogólnounijne przepisy dotyczące podróżowania z gotówką między krajami UE. Przed podróżą należy jednak zawsze sprawdzić na stronach krajowych organów celnych, czy w kraju wyjazdu, tranzytu i kraju docelowym obowiązują przepisy lokalne.
W trakcie podróży do UE z kraju nienależącego do UE nie można przywieźć ze sobą żadnych produktów mięsnych ani mlecznych. Można jednak przywieźć ograniczoną ilość owoców i warzyw, a także jajek, produktów jajecznych oraz miodu. Dopuszczalne są również ograniczone ilości ryb lub produktów rybnych.
Inspekcja Handlowa w 2023 r. przeprowadziła kontrole płatnych parkingów i myjni samochodowych w zakresie realizacji obowiązku dotyczącego informowania o cenie.
Skontrolowano 84 parkingi i 125 myjni samochodowych. Główne stwierdzone nieprawidłowości to brak cenników, niejednoznaczne lub nieczytelne ceny dla nadjeżdżających kierowców. Około 23% badanych nie dbało o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych usług.
Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen zostały stwierdzone w przypadku 26 parkingów i 22 myjni - łącznie u 48 przedsiębiorców. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdzono brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie "od..." lub "od... do...". Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta.
W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości, podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożono kary pieniężne na łączną kwotę około 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiono od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.
Źródło: uokik.gov.pl
|