Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poszerzył ofertę dofinansowania dla prosumentów o nowy program "Moja Elektrownia Wiatrowa", który ruszył 17 czerwca 2024 r. Celem programu jest rozwój energetyki prosumenckiej w obszarze mikroelektrowni wiatrowych. Wsparcie zakupu i montażu przydomowej siłowni wiatrowej lub wsparcie zakupu i montażu przydomowej siłowni wiatrowej wraz z magazynem energii elektrycznej przyczyni się do wzrostu udziału OZE w finalnym zużyciu energii, pozwoli na wzrost autokonsumpcji wytworzonej energii elektrycznej poprzez jej magazynowanie (magazyny energii elektrycznej) oraz przyczyni się do propagowania odnawialnych źródeł energii. Osoby indywidualne mogą uzyskać do 47 tys. zł dofinansowania na zakup i montaż mikroinstalacji wiatrowej z magazynem energii.
Z programu mogą skorzystać właściciele i współwłaściciele domów jednorodzinnych. Dotacje wynoszą do 30 tys. zł na jedną mikroinstalację wiatrową oraz do 17 tys. zł na magazyn energii elektrycznej. Pierwszy nabór wniosków potrwa do 16 czerwca 2025 r. (lub do wyczerpania alokacji środków). Refinansowane są inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe i magazyny energii elektrycznej realizowane od 30 czerwca 2023 r.
Dotacja NFOŚiGW przewiduje refundację do 50% kosztów kwalifikowanych poniesionych na inwestycję. Zainstalowana moc elektryczna siłowni wiatrowej może wynosić od 1 kW do 20 kW, przy czym program zakłada dofinansowanie nie więcej niż 5 tys. zł/1 kW. Natomiast dofinansowanie do magazynu energii o pojemności minimalnej 2 kWh wyniesie nie więcej niż 6 tys. zł/1 kWh. Kwalifikowalność kosztów w pierwszym naborze wniosków dotyczy okresu od 30 czerwca 2023 r. do 16 czerwca 2025 r.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wysokość konstrukcji małej turbiny wiatrowej nie może przekroczyć 30 m.
Efektywność produkcji energii z wiatru jest uzależniona od miejsca posadowienia turbin wiatrowych. Najlepsze warunki wietrzności są w północnym pasie kraju. Dobre warunki dla instalacji wiatrowych panują w województwach kujawsko-pomorskim i łódzkim, na północnym Mazowszu, w środkowej części Lubelszczyzny i na Przedgórzu Sudeckim.
Planując inwestycję, należy wziąć pod uwagę położenie działki, na której ma powstać przydomowa elektrownia wiatrowa. Ważne są ukształtowanie terenu, wysokość i zwartość zabudowy dookoła inwestycji oraz okoliczne zadrzewienia.
Źródło: www.gov.pl/web/nfosigw
Rozpoczął się okres wakacyjny. Osoby wybierające się na wycieczki do krajów, gdzie jest obowiązkowy paszport, muszą koniecznie sprawdzić, kiedy traci on ważność. Niektóre kraje wymagają określonego czasu, jaki pozostał do końca ważności tego dokumentu. Bardzo istotne jest, o czym często się zapomina, aby dane osobowe były aktualne. Gdy dochodzi do zmiany danych osobowych (np. nazwiska po ślubie), paszport traci ważność i należy wyrobić nowy. Dlatego warto już wcześniej sprawdzić ważność swoich dokumentów.
Każdy paszport ma swoją datę ważności, jednak są sytuacje, w których ten dokument straci ważność przed upływem tej daty. Nie każda osoba przy tego typu zdarzeniach pamięta, że musi wymienić dokument.
Paszport unieważnia się, gdy:
Paszport staje się nieważny z mocy prawa po 120 dniach od wprowadzenia zmiany imienia i nazwiska w rejestrze PESEL. Natomiast przy zmianie w rejestrze daty urodzenia, płci czy samego numeru PESEL - paszport jest nieważny od razu.
Aby wyrobić nowy dokument, należy udać się do urzędu paszportowego w kraju lub konsulatu za granicą. Niezbędne jest posiadanie ze sobą: aktualnej fotografii, dowodu opłaty (można opłacić na miejscu - jeśli urząd oferuje taką możliwość), zaświadczenia o konieczności noszenia okularów (gdy jest to wymagane). Nie trzeba składać wniosku. Urzędnik sam wypełnia wniosek na podstawie danych, które są gromadzone w rejestrach i przekazuje go do potwierdzenia i podpisania na specjalnym urządzeniu.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego na stronie www.gunb.gov.pl opisuje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 marca 2024 r., sygn. akt II OSK 1551/21, który dotyczy ważności decyzji o warunkach zabudowy po zmianie decyzji o pozwoleniu na budowę w zakresie podziału działki inwestycyjnej.
Sprawa dotyczyła udzielenia przez Prezydenta Miasta pozwolenia na budowę sześciu jednorodzinnych budynków mieszkalnych. Podstawą do udzielenia pozwolenia na budowę była m.in. wydana wcześniej decyzja o warunkach zabudowy dla działek inwestycyjnych. Dwa lata po udzieleniu pozwolenia na budowę jedna z działek inwestycyjnych została podzielona.
Prezydent Miasta zmienił pozwolenie na budowę w zakresie:
Dla zmienionej inwestycji nie została wydana nowa decyzja o warunkach zabudowy. Ponadto, rok po zmianie pozwolenia na budowę, gminie została sprzedana jedna z działek inwestycyjnych powstałych z podziału, z przeznaczeniem pod budowę drogi. Złożono wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji zmieniającej pozwolenie na budowę. Wnioskujący argumentowali m.in., że dla inwestycji powinna zostać wydana nowa decyzja o warunkach zabudowy. Decyzja zmieniająca pozwolenie na budowę dotyczy innych działek niż te wskazane w decyzji o warunkach zabudowy.
NSA w wyroku orzekł, że: "W postępowaniu w sprawie zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę przepisy Prawa budowlanego stosuje się odpowiednio. Oznacza to, że nie w każdym przypadku musi być wymagana nowa decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zależy to bowiem od zakresu zmian wprowadzonych do decyzji zmieniającej pozwolenie na budowę.
Decyzja ustalająca warunki zabudowy wydawana jest dla określonego terenu inwestycji, który obejmuje jedną lub więcej działek ewidencyjnych. Oznacza to, że ewentualny, późniejszy podział działek ewidencyjnych, które wchodzą w skład terenu inwestycji, nie ma wpływu na treść rozstrzygnięć zawartych w decyzji ustalającej warunki zabudowy. Odnoszą się one nie do poszczególnych działek, lecz terenu inwestycji jako całości".
|