Ministerstwo Finansów przygotowuje projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw. Jest on ujęty w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów (nr UC56). Zmiany w ustawie o VAT mają wynikać z konieczności m.in. implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Rady (UE) 2020/285.
Obecne przepisy o VAT przewidują możliwość stosowania zwolnienia podmiotowego w VAT przez podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Jednocześnie przepisy ustawy o VAT wykluczają możliwość korzystania z tego zwolnienia przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej w Polsce. Oznacza to, że ci podatnicy od pierwszej sprzedaży dokonanej na terytorium Polski muszą zarejestrować się do celów VAT i wypełniać obowiązki związane z rozliczaniem tego podatku w każdym państwie UE, w którym VAT jest należny.
W celu zmniejszenia obciążeń związanych z VAT dla małych przedsiębiorstw, nowe regulacje implementujące dyrektywę 2020/285 mają zezwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT również przez małe przedsiębiorstwa mające siedzibę działalności gospodarczej w państwach UE innych niż to, w którym VAT jest należny.
Wprowadzenie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, zwanej "procedurą SME", dla podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej w państwie zwolnienia ma zlikwidować nieproporcjonalne obciążenia związane z przestrzeganiem przepisów, z którymi borykają się te przedsiębiorstwa.
Jak wyjaśniło MF, małe przedsiębiorstwa będą mogły korzystać ze zwolnienia pod warunkiem rejestracji w państwie siedziby działalności gospodarczej oraz składania kwartalnie informacji o obrotach osiąganych w każdym państwie UE. Dodatkowo podatnicy korzystający ze zwolnienia w państwie UE, w którym nie posiadają siedziby działalności gospodarczej, będą obowiązani - poza limitem krajowym zwolnienia - do przestrzegania także ogólnego limitu unijnego (100 tys. euro). Po przekroczeniu jednego z tych limitów prawo do zwolnienia przestanie przysługiwać.
Polska działająca jako państwo członkowskie siedziby działalności gospodarczej będzie obsługiwać sprawy polskich podatników ubiegających się lub korzystających ze zwolnienia w VAT w innych państwach UE w ramach "procedury SME". Jednocześnie Polska działająca jako państwo członkowskie zwolnienia będzie potwierdzać kwalifikację do zwolnienia podatnikom posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w państwie UE innym niż Polska.
Projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje również wprowadzenie zmian w ustawie o VAT mających na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2022/542 w zakresie, w jakim wprowadza regulacje dotyczące miejsca świadczenia usług oraz procedury szczególnej dotyczącej dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. We wskazanym zakresie jej przepisy powinny zostać zaimplementowane do krajowego porządku prawnego do 31 grudnia 2024 r. i zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.
Dyrektywa 2022/542 w zakresie zmiany reguł ustalania miejsca świadczenia niektórych usług zakłada bardziej precyzyjne odzwierciedlenie zasady opodatkowania usług podatkiem VAT w miejscu rzeczywistej konsumpcji usług.
Z kolei w procedurze szczególnej dotyczącej dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków ma mieć zastosowanie stawka podstawowa niezależnie od stawki VAT, jaka obowiązuje na dostawy tych towarów opodatkowanych na ogólnych zasadach. Ponadto zmianie ulegną reguły umożliwiające stosowanie procedury szczególnej do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, w przypadku gdy podatnik-pośrednik osobiście zaimportował te towary, oraz do dostawy dzieł sztuki dostarczonych podatnikowi-pośrednikowi przez ich twórców lub ich następców prawnych, lub przez podatnika innego niż podatnik-pośrednik. Zastosowanie procedury szczególnej będzie możliwe, jeżeli nie zastosowano obniżonej stawki VAT do dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków dostarczanych podatnikowi-pośrednikowi lub zaimportowanych przez podatnika-pośrednika.
|