Poszukujemy dwóch nowych pracowników do firmy. Chcielibyśmy złożyć ofertę w tym zakresie do powiatowego urzędu pracy. Czy to prawda, że urząd może odmówić jej przyjęcia?
TAK. Zasady przyjmowania ofert pracy przez powiatowe urzędy pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy o nazwie ePraca reguluje art. 83 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
Na mocy tych regulacji powiatowy urząd pracy może nie wprowadzić oferty pracy do ePracy, jeżeli pracodawca w okresie 365 dni przed dniem zgłoszenia oferty pracy został prawomocnie ukarany za wykroczenie lub prawomocnie skazany za przestępstwo przeciwko przepisom prawa pracy albo jest objęty postępowaniem dotyczącym naruszenia przepisów prawa pracy lub w innych uzasadnionych przypadkach.
PUP w ramach weryfikacji pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy może pozyskać:
1) z systemu teleinformatycznego ZUS dane, o których mowa w art. 50 ust. 14a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350 ze zm.), w celu ustalenia, czy pracodawca ma zaległości z tytułu niepłacenia składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz wpłat na PFRON, o ile był obowiązany do ich opłacania,
2) od organów Krajowej Administracji Skarbowej informacje o zaległościach podatkowych pracodawcy,
3) z systemu teleinformatycznego KRUS informacje o zaległościach pracodawcy z tytułu niepłacenia składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne.
Co istotne, każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie. W razie stwierdzenia zaległości urząd samodzielnie rozstrzyga, czy są one wystarczające do odmowy publikacji oferty pracy w ePracy, czy też nie stanowią przeszkody i oferta może zostać uwidoczniona.
|