Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Zmiany w zakresie kas fiskalnych w 2019 r.
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zmiany w zakresie kas fiskalnych w 2019 r.

Gazeta Podatkowa nr 4 (1566) z dnia 14.01.2019
Aleksandra Węgielska

Z uwagi na trwające prace związane z nowelizacją ustawy o VAT polegające na określeniu przepisów wprowadzających nowy rodzaj kas rejestrujących (tzw. kasy on-line) Minister Finansów przedstawił także projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (projekt z dnia 5 listopada 2018 r.).

Kasy on-line

Zmiany, które mają być wprowadzone do ustawy o VAT, zakładają, że kasy on-line będą stosowane obligatoryjnie przez podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie branżach, zidentyfikowanych jako szczególnie narażone na nadużycia. Kasy on-line mają być wyposażone w funkcjonalność połączenia z systemem teleinformatycznym CRK prowadzonym przez Szefa KAS, do którego będą przesyłane dane z tych kas. Jednocześnie, zgodnie z projektem ustawy nowelizującej, dopuszcza się stosowanie dotychczasowych kas. Podatnicy nadal będą mogli nabywać do prowadzenia ewidencji kasy rejestrujące starego rodzaju (czas, do kiedy będzie to możliwe, zostanie określony w przepisach ustawy). W związku z tym kasy dotychczasowe będą funkcjonowały obok kas on-line, aż do momentu ich wyeksploatowania się. W zależności od rodzaju działalności gospodarczej, do której jest używana dana kasa rejestrująca, będzie mogła ona funkcjonować nawet kilka lat. Docelowym jednak założeniem jest funkcjonowanie tylko kas on-line, a kasy dotychczasowe będą stopniowo wycofywane z rynku.

Na dzień dzisiejszy nadal trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o VAT, która ma wprowadzić przepisy dotyczące kas on-line.

Nowy słownik pojęć

W stosunku do starego rozporządzenia w słowniku pojęć, który zawarty będzie w nowym rozporządzeniu także w § 2 dokonano zmian, które dostosowano do wprowadzanych w projekcie rozporządzenia regulacji w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży oraz warunków używania kas on-line. Zakres pojęć w słowniku obejmuje zarówno kasy dotychczasowe (których stosowanie określało stare rozporządzenie), jak i nowe kasy on-line.

Do słownika wprowadzono nową definicję dokumentu fiskalnego (patrz ramka).

» Dokument fiskalny - to dokument wystawiany przez kasę zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy, obejmujący:
  a) w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny,
  b) w przypadku pozostałych rodzajów kas - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym raport fiskalny miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy.
» Dokument niefiskalny - to dokument wystawiany przez kasę, inny niż dokument fiskalny, zawierający w szczególności oznaczenie "NIEFISKALNY" i niezawierający logo fiskalnego.

Ewidencje korekt

Utrzymane zostaną dotychczasowe zapisy zawarte w § 3 starego rozporządzenia w zakresie zwrotów towarów i uznanych reklamacji oraz sposobu postępowania przy wystąpieniu oczywistej omyłki. Jedynie w ust. 1 tego przepisu, dotyczącym prowadzenia przez podatników ewidencji przy użyciu kas rejestrujących, zmodyfikowano w stosunku do zapisu starego rozporządzenia, aby objął on swoim zakresem kasy on-line oraz doprecyzowano, że wszystkie te kasy będą musiały posiadać potwierdzenie, o którym będzie mowa w znowelizowanym art. 111 ust. 6b ustawy o VAT (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) na dzień ich nabycia przez podatnika. Wskazano też, że ewidencja będzie musiała być prowadzona wyłącznie w trybie fiskalnym kasy.

Oprócz tego obowiązek wystawienia i wydania paragonu w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) uregulowany będzie w § 6 ust. 1 nowego rozporządzenia, a nie jak jest dotychczas w § 3 starego rozporządzenia.

Sposób ewidencjonowania sprzedaży

W § 6 nowego rozporządzenia doprecyzowano brzmienie przepisu regulującego obowiązek wystawiania i wydawania paragonu w stosunku do dokonanej sprzedaży oraz w stosunku do otrzymanych przed dokonaniem sprzedaży zaliczek.

Zgodnie z nowymi przepisami podatnik będzie miał obowiązek wystawienia i wydania paragonu, bez żądania nabywcy, przed przyjęciem należności, bez względu na formę płatności (§ 6 ust. 1 pkt 1). Tak więc podatnik będzie musiał wydać paragon przed zapłatą w formie karty płatniczej lub w formie gotówkowej, czy w formie przelewu lub w innej formie bezgotówkowej. Jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu do projektu omawianego rozporządzenia, z wymagań technicznych dla kas rejestrujących (zarówno off-line, jak i on-line) nie wynika, aby kasa mogła wystawić paragon wyłącznie po zakończeniu płatności, w tym także w przypadku płatności realizowanej kartą płatniczą. W związku z tym planuje się wprowadzić omawiany wymóg, aby klient miał pewność, że transakcja została zarejestrowana w kasie.

W nowych przepisach także odrębnie uregulowano obowiązki podatnika związane z wystawieniem i wydaniem paragonu w stosunku do otrzymanych zaliczek przed dokonaniem sprzedaży. Jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów, z uwagi na dotychczas pojawiające się wątpliwości w zakresie ewidencji na kasie rejestrującej zaliczek otrzymanych na rachunek podatnika, obowiązek wystawienia i wydania paragonu uregulowano odrębnie dla zaliczek otrzymanych w gotówce i dla zaliczek bezgotówkowych otrzymanych za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK-u na rachunek podatnika:

a) w przypadku zaliczki otrzymanej w gotówce (przez zapłatę w gotówce rozumie się również płatność kartą płatniczą) - podatnik będzie miał obowiązek wystawić i wydać paragon z chwilą jej otrzymania (§ 6 ust. 1 pkt 2 lit. a),

b) w przypadku zaliczki otrzymanej za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK-u, na rachunek podatnika - podatnik będzie miał obowiązek wystawić i wydać paragon niezwłocznie po uznaniu tej należności na rachunku, jednak nie później niż z końcem miesiąca, w którym należność ta została uznana na jego rachunku, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania (§ 6 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Zdaniem Ministerstwa proponowana zmiana w obowiązkach wystawienia i wydania paragonu fiskalnego (§ 6 ust. 1 pkt 1 i 2 projektu) jest powiązana z nakładanym na podatnika obowiązkiem zapoznania osób prowadzących u niego ewidencję z przepisami w zakresie prawidłowego wystawiania i wydawania paragonu fiskalnego, a także o skutkach niewykonywania tych obowiązków. W związku z tym osoba prowadząca u podatnika ewidencję składać będzie oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami rejestrowania sprzedaży i wystawiania paragonu fiskalnego oraz z konsekwencjami nieprzestrzegania tych zasad określonymi w przepisach. Oświadczenie będzie składane przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przez te osoby, a egzemplarz oświadczenia będzie przekazywany również osobie je składającej. W załączniku nr 1 do rozporządzenia określony będzie wzór tego dokumentu (§ 6 ust. 5 projektu).

W § 6 ust. 1 pkt 5 lit. a)-f) wprowadzono obowiązek oznaczenia literowego od "A" do "G" do właściwych stawek podatku przypisanych, odpowiednio do nazw towarów i usług, nie tylko jak dotychczas wyłącznie do litery A. W stosunku do tego obowiązku wprowadzono przepisy przejściowe (§ 59 nowego rozporządzenia) pozwalające na wprowadzenie obowiązku sztywnego przypisania stawek VAT do oznaczeń literowych zawartych w kasie zgodnego z wymogami określonymi w § 6 ust. 1 pkt 5 nowego rozporządzenia - w terminie od 1 lutego 2019 r., tj. po upływie miesiąca od proponowanego terminu wejścia w życie nowego rozporządzenia.

Ponadto dodano obowiązek udostępniania, podczas transakcji, kupującemu wyświetlacza kasy dla możliwości weryfikacji wprowadzanego do ewidencji na kasie kupowanego asortymentu i jego wartości.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.