Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Planowane zmiany w zakresie danych wykazywanych w JPK_VAT z deklaracją
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Planowane zmiany w zakresie danych wykazywanych w JPK_VAT z deklaracją

Poradnik VAT nr 7 (535) z dnia 10.04.2021

Zmiana PrawaW związku z licznymi wątpliwościami interpretacyjnymi w zakresie zasad wykazywania danych w JPK_VAT, na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl) zamieszczono projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 9 marca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (nr druku 316).

Według założeń, rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, przy czym część przepisów będzie obowiązywać od dnia 1 lipca 2021 r. Do dnia 6 kwietnia 2021 r. można było zgłaszać uwagi do ww. projektu rozporządzenia.

Propozycja zmian dotyczy wykazywania w JPK_V7M/V7K:

  • paragonów z NIP do kwoty 450 zł uznanych za faktury uproszczone zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT,
  • faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami,
  • oznaczeń w zakresie grup towarów i usług (kodów GTU) oraz stosowanych procedur,
  • zmniejszenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 19a ustawy o VAT.

» Paragony z NIP uznane za faktury uproszczone, faktury za przejazd autostradą oraz bilety jednorazowe

W świetle obowiązujących przepisów paragony fiskalne uznane za faktury uproszczone, wystawione zgodnie z ustawą o VAT do dnia 30 czerwca 2021 r. nie muszą być wykazywane odrębnie w JPK_VAT z deklaracją. Oznacza to, że po tym dniu podatnicy będą mieli obowiązek odrębnego ujmowania takich faktur uproszczonych w prowadzonej ewidencji VAT i w pliku JPK_VAT.

Proponuje się wprowadzenie przepisów polegających na możliwości zbiorczego wykazywania paragonów z NIP do kwoty 450 zł uznanych za faktury uproszczone, bez konieczności odrębnego wykazywania każdego takiego paragonu w ewidencji.

Ponadto w celu ułatwienia obowiązków ewidencyjnych w projekcie zakłada się zmianę brzmienia § 10 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie JPK_VAT z deklaracją poprzez wprowadzenie możliwości m.in. zbiorczego wykazywania w ewidencji faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami.

» Kody GTU i inne oznaczenia w ewidencji VAT

W § 10 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie JPK_VAT z deklaracją proponuje się zmianę sposobu oznaczeń z typu "01" do "13" na "GTU_01" do "GTU_13". Ponadto doprecyzowano przepisy dotyczące dodatkowych oznaczeń transakcji w JPK_V7M/V7K.

W tym zakresie w projekcie zaproponowano m.in., że:

  • oznaczenie GTU_01 dotyczyć będzie napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, oznaczonych kodami CN 2203-2208,
  • dostawa olejów opałowych, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT będzie podlegała wyłącznie oznaczeniu GTU_02,
  • dostawa folii typu stretch wymieniona w poz. 9 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, jeżeli - jak wynika z uzasadnienia do projektu - stanowić będzie odrębną dostawę poza dostawą urządzeń elektronicznych oraz części do nich, powinna być oznaczana kodem GTU_06,
  • oznaczenie GTU_07 będzie dotyczyło wszystkich pojazdów (nie tylko samochodowych), oraz części do tych pojazdów, które zostały wymienione wyłącznie w CN 8701-8708,
  • oznaczenie GTU_10 będzie dotyczyło również część budynków, budowli i gruntów i udziałów w prawie własności, a także odnoszących się do nich czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT,
  • do usług o charakterze niematerialnym oznaczonych symbolem GTU_12 będą przypisane odpowiednie symbole PKWiU 2015.

W celu uproszczenia obowiązków ewidencyjnych w zakresie stosowania procedur w projekcie ww. rozporządzenia zaproponowano, że:

  • czynności udokumentowane dokumentem zbiorczym wewnętrznym zawierającym sprzedaż z kas rejestrujących RO i dokumentem wewnętrznym WEW nie będą oznaczane symbolem GTU;
  • oznaczenie TP nie będzie miało zastosowania do transakcji z podmiotami powiązanymi na kwotę nieprzekraczającą 15.000 zł (lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej),
  • oznaczenie MPP będzie dotyczyło wszystkich transakcji zakupu/sprzedaży objętych split payment, tzn. nie tylko objętych obowiązkiem stosowania tego mechanizmu, ale również tych, w przypadku których jest on stosowany dobrowolnie,
  • oznaczenie procedur (np. TP, MPP, MR_UZ) nie będzie miało zastosowania do czynności wykazywanych w ewidencji na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego zawierającego sprzedaż z kas rejestrujących oznaczonego RO.

W § 10 ust. 4 rozporządzenia w sprawie JPK_VAT z deklaracją proponuje się dodanie ust. 4b i 4c, zgodnie z którymi za dostawę towarów lub świadczenie usług dla podmiotu powiązanego uznawać się będzie dokonane w ramach świadczeń wynikających z realizacji jednej umowy, niezależnie od ilości jednostkowych zamówień i wystawionych dowodów sprzedaży, dostawy towarów lub świadczenia usług, gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Ponadto, oznaczenia TP nie będzie się stosowało w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami.

Doprecyzowano również zapisy dotyczące wykazywania danych w zgłoszeniu celnym, rozliczeniu zamknięcia lub decyzji (zmiana w § 11 ust. 6 pkt 3 rozporządzenia w sprawie JPK_VAT z deklaracją).

W projekcie zaproponowano także wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą, zmniejszenie podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 19a ustawy o VAT (czyli dokonanie przez nabywcę korekty in minus) w ewidencji będzie mogło być wykazane na podstawie dokumentu wewnętrznego oznaczonego WEW.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.