Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Anulowanie faktur w świetle obowiązujących przepisów o VAT
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Anulowanie faktur w świetle obowiązujących przepisów o VAT

Poradnik VAT nr 4 (340) z dnia 20.02.2013

Obowiązek dokumentowania obrotu fakturami, wystawianymi przez podatników VAT, określony został w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Szczegółowe elementy, jakie powinna zawierać faktura, określa z kolei § 5 rozporządzenia w sprawie faktur.

W praktyce często występuje konieczność skorygowania wystawionej wcześniej faktury, np. na skutek popełnionego błędu, uznania reklamacji, udzielenia rabatu itp. Przypadki, w których jest wystawiana faktura korygująca, określone zostały w § 13 i 14 ww. rozporządzenia.

Natomiast gdy błąd jest mniej istotny - sam nabywca ma prawo do ich poprawienia, poprzez wystawienie noty korygującej (§ 15 rozporządzenia).

1. Kiedy można anulować fakturę?

W działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, iż sprzedawca wystawi fakturę dokumentującą transakcję, która w rzeczywistości nie miała miejsca. Jeżeli faktura taka nie została wysłana do klienta, to w praktyce jest ona anulowana przez wystawcę.

Wskazać jednak należy, że żaden z przepisów w zakresie VAT nigdy nie regulował kwestii anulowania faktur w przypadku, gdy zostały one wystawione przez pomyłkę i nie dokumentują rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Takich też regulacji nie ma również w obecnie obowiązujących (znowelizowanych) przepisach ustawy o VAT, ani w aktach wykonawczych.

Jednak organy podatkowe dopuszczają możliwość anulowania faktury poprzez dokonanie na wystawionych egzemplarzach stosownych adnotacji np. "anulowano dnia…" wraz z podpisem osoby uprawnionej do wystawiania faktur. Anulowana faktura nie powinna być wprowadzana do ewidencji VAT i wykazywana w deklaracji VAT, a jedynie przechowywana w dokumentach sprzedawcy.

Uwaga

Aby można było anulować fakturę, muszą być spełnione łącznie niżej wymienione warunki:

    • nie doszło do faktycznego wykonania usługi czy dostawy towarów,
       
    • faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego.
Przykład

Podatnik w dniu 4 lutego 2013 r. wystawił fakturę potwierdzającą sprzedaż towaru. W dniu 5 lutego br. zorientował się, że wystawił ją błędnie: pomyłkowo wpisał nazwę kontrahenta, który nie był stroną transakcji. Z uwagi na to, że był jeszcze w posiadaniu dwóch egzemplarzy faktury, anulował je, poprzez ich przekreślenie. Tak anulowaną fakturę pozostawił w swojej dokumentacji.


Kiedy można anulować fakturę?

2. Stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych

Organy podatkowe oraz sądy administracyjne dopuszczają możliwość anulowania faktury tylko w określonych sytuacjach.

Poniżej przytaczamy kilka interpretacji i wyroków dotyczących tego problemu. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, iż uzasadnienia dotyczą stanu prawnego sprzed 1 stycznia 2013 r., w związku z czym jest w nich mowa o oryginałach i kopiach faktur. Od 1 stycznia 2013 r. § 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur stanowi, że faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży. Do 31 grudnia 2012 r. przepis ten określał, iż oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Pomimo tego, zdaniem redakcji poglądy zaprezentowane w niżej przytaczanych wyjaśnieniach fiskusa mają również zastosowanie do obecnie obowiązującego stanu prawnego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2012 r., nr IBPP2/443-817/12/IK stwierdził, iż:

"(…) co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Jednakże w sytuacji, gdy wystawiona faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego poprzez jej przekazanie kontrahentowi - nie ma podstaw do poprawienia błędów poprzez wystawienie faktury korygującej - wówczas istnieje możliwość anulowania tej faktury. (…)"

Anulowanie faktury - według fiskusa - sprowadza się co do zasady do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonania na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.

Przy czym, jak podkreślają organy podatkowe, anulowanie faktury powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Ponadto podatnik powinien dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych. Zatem, anulowanie faktury dotyczy tylko tych przypadków, gdy faktura dokumentuje czynność niedokonaną.

Wskazać w tym miejscu również należy, że organy podatkowe dopuszczają również możliwość anulowania faktury, którą wprawdzie wysłano kontrahentowi, lecz została przez niego zwrócona. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2012 r., nr IBPP2/443-253/12/ICz, przy czym podkreślono, iż możliwe to jest tylko wówczas, gdy podatnik posiada zarówno oryginał, jak i kopię faktury.

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 czerwca 2011 r., nr ILPP1/443-364/11-4/KŁ. Według organu w przypadku faktur, które nie zostały przyjęte przez kontrahenta, brak jest podstaw do wystawienia faktur korygujących. Korekty bowiem wystawia się - co do zasady - do dokumentów posiadanych przez nabywcę, tj. faktur, które weszły do obiegu prawnego. Stwierdził ponadto, że: "(…) w przypadku anulowania błędnie wystawionych faktur VAT nie powinny zostać one wykazane w rozliczeniach Zainteresowanego z tytułu podatku VAT. Zatem, poprzez omyłkowe wykazanie pierwotnych faktur, które do czasu sporządzenia deklaracji VAT nie zostały skutecznie anulowane, Wnioskodawca w celu usunięcia błędu winien dokonać korekty deklaracji VAT za te miesiące, w których faktury VAT zostały rozliczone poprzez obniżenie odpowiednio kwoty zadeklarowanej podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. (…)"

Jeżeli natomiast faktura jest anulowana przed rozliczeniem VAT z faktury pierwotnej, wystawienie i anulowanie takiej faktury pozostaje bez wpływu na rozliczenia VAT.

Nie tylko organy podatkowe na zasadzie wyjątku dopuszczają możliwość anulowania faktur, ale także sądy administracyjne. Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w prawomocnym wyroku z dnia 23 sierpnia 2012 r., sygn. akt I FSK 1688/11: "(…) możliwość anulowania faktur (rachunków uproszczonych) (…) należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę «wycofania się» podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego.

Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur, rachunków uproszczonych), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia takich dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur (rachunków uproszczonych) na zasadach określonych przepisami. (…)"

Takie też wyjaśnienie wynika z uzasadnienia prawomocnego wyroku NSA z dnia 7 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 796/11.

Należy pamiętać, że mimo, iż zarówno organy podatkowe, jak i sądy akceptują anulowanie błędnie wystawionej faktury w przypadku gdy nie została ona wprowadzona do obrotu prawnego, anulowanie faktur powinno być traktowane przez podatnika w sposób wyjątkowy.


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.