Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Likwidacja środka trwałego a VAT
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Likwidacja środka trwałego a VAT

Poradnik VAT nr 24 (336) z dnia 20.12.2012

Likwidacja środka trwałego stanowi całkowite zaniechanie jego użytkowania, w szczególności z powodu zużycia, kradzieży, uszkodzenia lub utraty przydatności w wykonywanej działalności gospodarczej. Ze względu na fakt, że w wyniku likwidacji następuje zaprzestanie używania środka trwałego na potrzeby prowadzonej działalności, pojawia się na gruncie podatku od towarów i usług kilka zagadnień budzących wątpliwości. Problem stanowi przede wszystkim sytuacja, gdy podatnik w chwili nabycia środka trwałego dokonuje odliczenia podatku naliczonego od zakupu środka trwałego służącego działalności opodatkowanej, a po pewnym czasie środek ten staje się nieprzydatny do prowadzonej działalności (np. dochodzi do złomowania samochodu lub wyburzenia budynku), a zatem przestaje istnieć związek z czynnościami opodatkowanymi. Czy w takim przypadku podatnik powinien skorygować wcześniej odliczony VAT z tytułu zakupu środka trwałego, czy likwidacja środka stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a także czy podatnikowi przysługuje uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej likwidację środka trwałego?

1. Korekta podatku naliczonego

W praktyce organów podatkowych można spotkać się z poglądami, w myśl których likwidacja środka trwałego powoduje obowiązek korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego, w trybie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Przepis ten nakazuje skorygowanie odliczonego VAT, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W świetle zacytowanego przepisu wydaje się nieuzasadniona teza, że w związku z likwidacją środka trwałego następuje zmiana jego przeznaczenia. Względy praktyczne i ekonomiczne bowiem decydują o nieprzydatności tego środka w dalszej działalności i powodują konieczność jego likwidacji, a zatem nie można mówić w tej sytuacji o zmianie przeznaczenia środka trwałego. Takie stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lutego 2009 r., nr IPPP2/443-1737/08-2/Asi, w której stwierdzono, że w przepisach art. 91 ustawy o VAT utrata lub zużycie środków trwałych nie zostały wymienione jako przesłanki powodujące obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego. Należy jednak pamiętać, iż dla celów dowodowych zużycie środka trwałego powinno być przez podatnika należycie udokumentowane.

Warto również zwrócić uwagę na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 października 2012 r. w sprawie C-234/11, w którym uznano, że art. 185 ust. 1 dyrektywy w sprawie VAT należy interpretować w ten sposób, że zniszczenie kilku budynków przeznaczonych do wytwarzania energii i zastąpienie ich nowocześniejszymi budynkami o tym samym przeznaczeniu nie stanowi zmiany czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia dokonanego po złożeniu deklaracji podatkowej, a tym samym nie skutkuje obowiązkiem korekty tego odliczenia. Nabycie nieruchomości, a następnie ich zniszczenie w celu ich modernizacji może być uważane za szereg powiązanych czynności, których przedmiotem jest dokonanie czynności podlegających opodatkowaniu na tej samej podstawie, co zakup nowych nieruchomości i ich bezpośrednie wykorzystanie.


2. Czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT

Można się zastanawiać również nad tym, czy zlikwidowanie środka trwałego stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym, czy wypełnia dyspozycję art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Organy podatkowe stoją na stanowisku, że czynność taka nie może być uznana za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, ani też za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Uwaga

Czynność polegająca na zlikwidowaniu środka trwałego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lutego 2011 r., nr IPPP2/443-961/10-3/KG. Zdaniem organu w sytuacji, gdy spółka zobowiązana była do usunięcia na własny koszt wszelkich poczynionych w lokalach nakładów stanowiących inwestycję w obcych środkach trwałych, po czym usunęła je z ewidencji środków trwałych, nie ciążył na niej obowiązek dokonania jakiejkolwiek korekty naliczonego podatku VAT. Dokonanie takich czynności stanowi bowiem likwidację tego środka trwałego, a zatem czynność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług.


3. Odliczenie podatku naliczonego z faktury dotyczącej likwidacji środka trwałego

Ustawodawca, przyznając podatnikowi w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego, wskazał na podstawową przesłankę, jaka musi zostać spełniona, aby skorzystać z tego prawa. A mianowicie warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku jest, co do zasady, istnienie bezpośredniego i niezwłocznego związku pomiędzy daną transakcją "wejściową" (z którą związany jest podatek naliczony) a daną "wyjściową" transakcją opodatkowaną (wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98). Ustanowienie prawa do odliczenia podatku naliczonego ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie bądź zapłaconego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia zatem całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu na jej cel lub rezultaty, pod warunkiem że ona sama podlega co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT (ww. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 18 października 2012 r.).

W kontekście powyższego, aby udzielić odpowiedzi na pytanie, czy podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktury dokumentującej czynności związane z likwidacją środka trwałego (np. z faktury dotyczącej zakupu usługi wyburzenia budynku) należy zbadać, czy istnieje związek między likwidacją tego środka a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 lutego 2011 r., nr IBPP3/443-887/10/IK). W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś, istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 kwietnia 2011 r., nr ILPP1/443-83/11-4/KŁ).

Warto w tym miejscu wskazać również na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 października 2012 r., nr IPPP2/443-686/12-7/BH, w której wnioskodawca (gmina) zwrócił się z zapytaniem, czy przysługuje mu uprawnienie do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej usługę rozbiórki budynków na działce będącej w przyszłości przedmiotem sprzedaży. Rozbiórka budynków ma na celu przygotowanie nieruchomości do sprzedaży oraz jej uatrakcyjnienie dla potencjalnych nabywców. W interpretacji tej organ podatkowy uznał, że gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT z ww. faktury, gdyż nabycie usługi rozbiórki budynków ma związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez gminę jako podatnika podatku VAT.

Zdaniem organu podatkowego w każdym przypadku należy badać, czy istnieje związek między czynnością polegającą na likwidacji środka trwałego a czynnościami opodatkowanymi. Jeśli ten związek nie występuje, wówczas podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego z faktury dotyczącej likwidacji środka trwałego.


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.