Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Spółki  »   W 2025 r. e-Doręczenia obowiązkowe dla przedsiębiorców z KRS
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

W 2025 r. e-Doręczenia obowiązkowe dla przedsiębiorców z KRS

Gazeta Podatkowa nr 2 (2190) z dnia 7.01.2025
Ewelina Mentel-Wyrzychowska

List polecony z urzędu przez internet to główny cel e-Doręczeń. Aby go osiągnąć, nadawca i odbiorca muszą mieć adres do e-Doręczeń. Obowiązek posiadania takiego adresu od 1 stycznia 2025 r. ustawodawca nałożył na większość podmiotów publicznych i część podmiotów niepublicznych, w tym na nowo powstających przedsiębiorców podlegających wpisowi do KRS. Podmioty niepubliczne z rejestru przedsiębiorców z KRS wpisane do tego rejestru przed dniem 1 stycznia 2025 r. mają jeszcze niecałe 3 miesiące na uzyskanie adresu do e-Doręczeń.

Podmioty z KRS a e-Doręczenia

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek korzystania z e-Doręczeń został nałożony na podmioty publiczne oraz określone podmioty niepubliczne, tj. na przedsiębiorców z KRS i CEIDG oraz przedstawicieli określonych zawodów zaufania publicznego. Kwestie te reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 ze zm.), zwana dalej ustawą. Z dniem 1 stycznia 2025 r. została ona znowelizowana ustawą z dnia 21 listopada 2024 r. (Dz. U. poz. 1841). Pisaliśmy o tym m.in. w GP nr 101 z 2024 r., na str. 14.

Spośród podmiotów z KRS ustawa o doręczeniach elektronicznych precyzuje, że obowiązek korzystania z e-Doręczeń obciąża podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców. Poza nim w skład Krajowego Rejestru Sądowego wchodzi także rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Jeśli podmiot wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji (...) podejmuje działalność gospodarczą, podlega obowiązkowi wpisu także do rejestru przedsiębiorców. Wynika tak z art. 50 ustawy o KRS (Dz. U. z 2024 r. poz. 979). Regulacje te oznaczają, że podmioty wpisane wyłącznie do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji (...) KRS nie muszą korzystać z e-Doręczeń. Mogą się na to dobrowolnie zdecydować. Natomiast podmioty wpisane do wspomnianego rejestru i jednocześnie rejestru przedsiębiorców KRS muszą wdrożyć e-Doręczenia.

Poza tym trzeba zwrócić uwagę, że podmioty z rejestru przedsiębiorców KRS w rozumieniu omawianej ustawy są, co do zasady, podmiotami niepublicznymi. Wyjątek od tej reguły dotyczy podmiotów, które spełniają kryteria z art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy. Podmiotem publicznym w świetle definicji z tej regulacji mogą być w szczególności spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa czy jednostek samorządu terytorialnego.

Niniejszy artykuł dotyczy podmiotów niepublicznych z rejestru przedsiębiorców KRS.

Terminy dla przedsiębiorców z KRS

Podmioty niepubliczne podlegające wpisowi do rejestru przedsiębiorców KRS są objęte e-Doręczeniami w dwóch terminach:

  • podmioty, które składają wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców KRS od 1 stycznia 2025 r., są zobowiązane uzyskać adres do e-Doręczeń podczas rejestracji,
  • podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed dniem 1 stycznia 2025 r. obowiązane są do posiadania adresu do e-Doręczeń w terminie 3 miesięcy od dnia 1 stycznia 2025 r., czyli najpóźniej 1 kwietnia 2025 r. (art. 151 ust. 1 ustawy - patrz ramka).

Adres do e-Doręczeń dla podmiotu niepublicznego wpisanego do KRS przed 1 stycznia 2025 r.

W przypadku gdy podmiot niepubliczny wpisany do KRS przed 1 stycznia 2025 r. zdecyduje się korzystać z adresu do e-Doręczeń powiązanego z publiczną usługą (PURDE), to może go uzyskać, składając wniosek on-line poprzez rządową stronę internetową poświęconą e-Doręczeniom (www.gov.pl/web/e-doreczenia). Opcja ta dotyczy w szczególności podmiotów, które nie składają wniosku o wpis zmian do KRS (wówczas uzyskanie adresu do e-Doręczeń jest możliwe przy okazji jego składania).

Wspomniana rządowa strona ma zakładki "ZŁÓŻ WNIOSEK" czy "Uzyskaj adres do e-Doręczeń". Korzystając z którejś z nich, osoba fizyczna może złożyć za podmiot niepubliczny z KRS wniosek o utworzenie adresu i skrzynki doręczeń. Aby mogła to zrobić, musi zalogować się, korzystając w szczególności ze swojego prywatnego profilu zaufanego czy aplikacji mObywatel.

Osoba składająca wniosek np. za spółkę handlową, w pierwszej kolejności musi odpowiedzieć na pytanie dotyczące tego, dla kogo zgłaszany jest wniosek, a potem dla kogo będzie zakładany adres do e-Doręczeń. W przypadku przedsiębiorcy z KRS będącego podmiotem niepublicznym trzeba wybrać opcję "Dla podmiotu niepublicznego". Poza tym osoba składająca wniosek musi wybrać, w jakiej roli występuje, tj. reprezentanta czy pełnomocnika.

Wniosek o utworzenie adresu i skrzynki do doręczeń elektronicznych dla podmiotu niepublicznego z KRS może złożyć jej reprezentant albo pełnomocnik. Przykładowo w spółce z o.o. wniosek taki może złożyć członek zarządu uprawniony do samodzielnej reprezentacji spółki, ewentualnie osoba wybrana przez zarząd na pełnomocnika. W tym przypadku należy udzielić pełnomocnictwa. Musi ono zawierać datę, miejsce sporządzenia i z jego treści powinno jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik jest upoważniony do dokonywania czynności związanych z e-Doręczeniami w imieniu podmiotu, którego dane znajdują się we wniosku. Załączane pełnomocnictwo musi być podpisane zgodnie ze sposobem reprezentacji obowiązującym w spółce.

Wypełniając wniosek, trzeba wskazać dane administratora skrzynki. Może być to osoba składająca wniosek bądź inna osoba. Składając wniosek za spółkę, warto dołączyć wydruk z KRS, a gdy wniosek składa pełnomocnik, to musi dołączyć także pełnomocnictwo oraz dowód uiszczenia opłaty za pełnomocnictwo.

Po utworzeniu adresu do e-Doręczeń powiązanego z PURDE konieczna będzie jeszcze aktywacja adresu do e-Doręczeń. Po czym nastąpi wpis adresu do BAE i ujawnienie go w KRS.

Na czym polega obowiązek?

Obowiązek korzystania przez podmioty niepubliczne z e-Doręczeń określa art. 9 ust. 1 ustawy i polega on na konieczności posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE), powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) albo komercyjną usługą określoną w ustawie jako kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (kwalifikowana usługa RDE).

Co ważne, wpis adresu do e-Doręczeń do bazy tych adresów (BAE) jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres (art. 7 ust. 1 ustawy). W związku z tym można stwierdzić, że obowiązki spółek handlowych będących podmiotami niepublicznymi są powiązane z odbieraniem korespondencji wysyłanej przez podmioty publiczne.

Dostawca publiczny albo komercyjny

W praktyce zatem podmiot niepubliczny z KRS (np. spółka handlowa) musi najpierw podjąć decyzję, czy chce mieć adres do e-Doręczeń powiązany z bezpłatną usługą publiczną (tj. PURDE), czy z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (por. art. 23-24 ustawy).

PURDE świadczy operator wyznaczony (obecnie jest nim Poczta Polska S.A.), a kwalifikowana usługa RDE jest świadczona przez podmioty komercyjne (odpłatnie) spełniające standardy świadczenia kwalifikowanej usługi RDE, w tym wymagania dotyczące bezpieczeństwa i wiarygodności realizowanej przez siebie usługi.

Nawet gdy dany podmiot zdecyduje się korzystać z adresu do e-Doręczeń powiązanego z PURDE, to w przyszłości będzie mógł zmienić swoją decyzję. Podmiot niepubliczny z rejestru przedsiębiorców KRS może zrezygnować z PURDE i powiązanej z nią skrzynki doręczeń, pod warunkiem zapewnienia możliwości doręczania mu korespondencji na adres do e-Doręczeń, powiązany z kwalifikowaną usługą RDE. Adres taki też musi być wpisany do BAE. Rezygnując z PURDE, podmiot niepubliczny może zachować swój dotychczasowy adres do doręczeń elektronicznych.

Poza tym podmiot niepubliczny z KRS obowiązany jest do wyznaczenia administratora skrzynki doręczeń (art. 19 ust. 1 ustawy). Administrator ją aktywuje (informację o tym, jak ma to zrobić, otrzyma w e-mailu). W wyniku aktywacji możliwe jest zarządzanie skrzynką doręczeń, w tym m.in.:

  • wysyłanie i odbieranie korespondencji,
  • zarządzanie korespondencją zgromadzoną w skrzynce doręczeń,
  • konfigurowanie skrzynki doręczeń.

Decyzje te (co do dostawcy usługi i administratora skrzynki doręczeń) należy podjąć w spółkach zgodnie z zasadami prowadzenia spraw spółki, a zatem stosowne uchwały podejmują np. wspólnicy spółki jawnej czy zarząd spółki z o.o. Przed ich podjęciem trzeba uwzględnić kwestie organizacyjne i techniczne związane z wielkością podmiotu, ilością osób odpowiedzialnych za obieg korespondencji i tego, czy np. spółka posiada system informatyczny do obsługi korespondencji.

W sytuacji gdy spółka zdecyduje się korzystać z adresu do e-Doręczeń powiązanego z kwalifikowaną usługą RDE, wówczas należy postępować zgodnie z instrukcjami podmiotu świadczącego taką usługę.

Gdy podmiot wybierze PURDE

Utworzenie adresu do e-Doręczeń powiązanego z PURDE oraz przyporządkowanie do niego skrzynki doręczeń w przypadku podmiotów z KRS może nastąpić na podstawie wniosku albo automatycznie na skutek wymiany danych pomiędzy KRS (a od 1 czerwca 2025 r. także pomiędzy operatorem wyznaczonym) a ministrem właściwym ds. informatyzacji. Wynika tak z art. 11 ustawy, uwzględniając powołaną wcześniej nowelizację.

Ministerstwo Sprawiedliwości w odpowiedzi z dnia 2 grudnia 2024 r. na pytanie naszego Wydawnictwa wskazało, że system eKRS, w tym podsystemy eFormularze PRS i S-24, jest przygotowany do realizacji obowiązków związanych z e-Doręczeniami wynikającymi z przepisów wchodzących w życie 1 stycznia 2025 r. Z tym dniem zaczął obowiązywać m.in. art. 19f ustawy o KRS. Reguluje on zasady podawania danych dotyczących adresu do e-Doręczeń we wniosku o wpis do KRS. Stanowi on, że składając wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców KRS, wnioskodawca - który nie ma adresu do e-Doręczeń i zamierza korzystać z PURDE - musi wskazać dane niezbędne do utworzenia adresu do e-Doręczeń, tj. adres do korespondencji i informacje dotyczące administratora skrzynki doręczeń (w tym m.in. jego imię i nazwisko oraz adres poczty elektronicznej).

W przypadku gdy wnioskodawca korzysta z kwalifikowanej usługi RDE i ma już adres do e-Doręczeń, który nie jest wpisany do BAE, wówczas, składając wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców KRS, musi wskazać adres do e-Doręczeń powiązany z kwalifikowaną usługą RDE oraz oznaczenie dostawcy tej usługi. Ewentualność taka może dotyczyć spółki z o.o. w organizacji, która uzyskała adres do e-Doręczeń na wniosek, ale nie został on jeszcze wpisany do BAE.

W przypadku gdy wnioskodawca składający wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców posiada adres do e-Doręczeń wpisany do BAE oraz dane w tym zakresie są aktualne, wówczas wnioskodawca składa oświadczenie o posiadaniu adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych i aktualności danych zamieszczonych w tej bazie (art. 19f ust. 2 ustawy o KRS).

Dane z wniosku o wpis do KRS po dokonaniu wpisu zostaną przekazane do ministra właściwego ds. informatyzacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (art. 16 ust. 1 ustawy). Także po dokonaniu zmiany danych podmiotu lub jego wykreślenia z KRS, dane objęte treścią wpisu zostaną przekazane w ramach jednego okienka do ministra właściwego ds. informatyzacji w celu dokonania aktualizacji danych (art. 20 ust. 1c ustawy o KRS).

Aktywacja adresu

Po utworzeniu adresu do e-Doręczeń powiązanego z PURDE minister właściwy ds. informatyzacji przesyła informację o jego utworzeniu na adres poczty elektronicznej administratora skrzynki doręczeń. On powinien ją aktywować zgodnie z instrukcjami otrzymanymi w e-mailu. Aktywacja skrzynki umożliwi zarządzanie nią.

Po aktywacji minister właściwy ds. informatyzacji wpisze adres do e-Doręczeń powiązany z PURDE do bazy adresów elektronicznych i prześle bezpłatnie informację o tym wpisie już na adres do e-Doręczeń, którego dotyczy wpis (art. 16 ust. 2-4 ustawy).

Dane o adresie do e-Doręczeń z bazy tych adresów (BAE) zostaną przekazane do KRS, a wpis w przedmiocie adresu do e-Doręczeń polega już tylko na jego automatycznym zamieszczeniu w KRS. Wpis ten nie podlega opłacie sądowej i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (art. 20 ust. 1aa i ust. 1d ustawy o KRS).

Spółki - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.