Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Spółki  »   Zmiany w prawie spółek, w tym dotyczące e-Doręczeń
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zmiany w prawie spółek, w tym dotyczące e-Doręczeń

Gazeta Podatkowa nr 101 (2184) z dnia 16.12.2024
Ewelina Mentel-Wyrzychowska

Wśród nadchodzących zmian w prawie spółek szczególną uwagę należy zwrócić na te w zakresie e-Doręczeń, gdyż dotyczą one zasad otrzymywania korespondencji od podmiotów publicznych, w tym w szczególności od urzędów. Podmioty publiczne objęte będą obowiązkiem stosowania e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 r. Przy tym ustawodawca wprowadza właśnie zmiany do ustawy o doręczeniach elektronicznych, na mocy których do końca 2025 r. obowiązywać będzie okres przejściowy w e-Doręczeniach. W okresie tym urząd będzie oceniał, czy ma możliwość wysłania korespondencji w ramach e-Doręczeń. Poza tym kontynuowane są prace legislacyjne nad przepisami mającymi na celu dopełnienie wdrożenia dyrektywy o restrukturyzacji i upadłości, zwanej też dyrektywą drugiej szansy. Trwają także prace nad innymi nowelizacjami dotyczącymi prawa spółek.

Cel e-Doręczeń i potrzeba zmian

W niedalekiej przyszłości korespondencja od podmiotów publicznych do przedsiębiorców czy obywateli ma być przekazywana przez e-Doręczenia. Aby było to możliwe, zostanie wprowadzony obowiązek korzystania z e-Doręczeń przez podmioty publiczne oraz określone podmioty niepubliczne, tj. przez przedsiębiorców z KRS i CEIDG oraz przedstawicieli określonych zawodów zaufania publicznego. Kwestie te reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045), zwana dalej ustawą. Weszła ona w życie, z licznymi wyjątkami, z dniem 5 października 2021 r. Dlatego też możliwość uzyskania adresu do e-Doręczeń działa. Jednak dla rozpowszechnienia tej drogi korespondencji ważne jest, kiedy podmioty publiczne będą obejmowane obowiązkiem stosowania e-Doręczeń. Terminy te określa art. 155 ustawy. Zgodnie z nim z dniem 1 stycznia 2025 r. zdecydowana większość podmiotów publicznych będzie objęta obowiązkiem korzystania z e-Doręczeń, a zatem będzie musiała wywiązać się z obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń (zwanego też ADE) i przyporządkowanej do niego skrzynki do e-Doręczeń oraz elektronicznego doręczania (wysyłania) korespondencji, która wymaga uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru. Korespondencja ta ma być doręczana z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE). Jeśli podmiot publiczny nie będzie mógł przekazać e-Doręczenia przy wykorzystaniu tej usługi (bo np. osoba fizyczna nie ma adresu do e-Doręczeń), będzie musiał nadać korespondencję z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej (PUH). Usługa ta oznacza, że urząd będzie przygotowywał e-korespondencję, która trafi na pocztę i tam będzie drukowana, pakowana automatycznie (maszynowo) i wysłana do adresata.

Wyjątek od zasady, że podmioty publiczne będą objęte e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 r., dotyczy w szczególności sądów, trybunałów, komorników, prokuratury, organów ścigania i Służby Więziennej (mają oni być objęci obowiązkiem e-Doręczeń od 1 stycznia 2029 r.). Natomiast w przypadku m.in. jednostek samorządu terytorialnego obowiązek e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 r. będzie dotyczyć głównej usługi, tj. PURDE, a dopiero od 1 stycznia 2029 r. będą musiały realizować także PUH.

Inaczej przedstawiają się obowiązki podmiotów niepublicznych. Tylko część z nich objęta będzie obowiązkiem posiadania adresu do e-Doręczeń i odbierania e-korespondencji z urzędu (patrz ramka).

e-Doręczenia w podmiotach niepublicznych

W świetle przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych istotny jest podział na podmioty publiczne i niepubliczne, gdyż nakłada ona na nie różne powinności. W przypadku podmiotów niepublicznych tylko określone z nich będą miały obowiązek korzystania z e-Doręczeń. Obowiązek ten ustawa nałoży na:

- przedsiębiorców, tj. podmioty niepubliczne wpisane zarówno do rejestru przedsiębiorców KRS, jak i do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- osoby wykonujące zawód adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego oraz notariusza.

Inne podmioty niepubliczne, np. osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami i niewykonujące żadnego z wymienionych zawodów czy też podmioty wpisane wyłącznie do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych (...) KRS, mogą korzystać z e-Doręczeń, o ile się na to zdecydują, ale nie mają takiego obowiązku. Wynika tak z art. 9-10 ustawy.

Spółki handlowe w rozumieniu omawianej ustawy są, co do zasady, podmiotami niepublicznymi. Obowiązek korzystania przez nie z e-Doręczeń określa art. 9 ust. 1 ustawy i polega on na konieczności posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE), powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) albo komercyjną usługą określoną w ustawie jako kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (kwalifikowana usługa RDE). Co ważne, wpis adresu do e-Doręczeń do bazy tych adresów (BAE) jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres (art. 7 ust. 1 ustawy). W związku z tym można stwierdzić, że obowiązki spółek handlowych będących podmiotami niepublicznymi są (będą) powiązane z odbieraniem korespondencji wysyłanej przez podmioty publiczne.

Wyjątek od zasady, że spółki handlowe to podmioty niepubliczne w rozumieniu ustawy, dotyczy spółek, które spełniają kryteria z art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy. Podmiotem publicznym w świetle definicji z tej regulacji mogą być w szczególności spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa czy jednostek samorządu terytorialnego. Więcej na ten temat pisaliśmy w GP nr 93 z 2023 r., na str. 17.

Ministerstwo Cyfryzacji, mając na uwadze niewystarczającą gotowość po stronie podmiotów obowiązanych, w tym podmiotów publicznych, do korzystania z e-Doręczeń, przygotowało plan naprawczy i w jego ramach nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych (na dzień oddania GP do druku ustawa nowelizująca czeka na publikację w Dzienniku Ustaw).

Zmiany w prawie w zakresie e-Doręczeń

Omawiana nowelizacja dotyczy przede wszystkim obowiązków podmiotów publicznych i wprowadzenia okresu przejściowego, który ma trwać do końca 2025 r.

Przewiduje ona zmiany w art. 155 ustawy. Mimo to nie zmienia ona zasady, że większość podmiotów publicznych powinna mieć adres do e-Doręczeń od dnia 1 stycznia 2025 r. Jednak w okresie przejściowym podmiot publiczny ma kierować korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do e-Doręczeń - jeśli odbiorca taki adres posiada - zgodnie z obowiązującymi przepisami K.p.a. i Ordynacji podatkowej. Przy tym w ustawie zamieszczono regulację, zgodnie z którą do dnia 31 grudnia 2025 r. nie stosuje się przepisów nakładających na podmioty publiczne obowiązek nadawania korespondencji przez e-Doręczenia (tj. art. 4 i art. 5 ustawy) ze względu na przesłanki organizacyjne. Ich istnienie ma oceniać nadawca. Zatem to np. urząd będzie oceniał, czy ma możliwość wysłania korespondencji w ramach e-Doręczeń. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu nowelizacji zmiana ta stanowi odpowiedź na apele jednostek samorządu terytorialnego, które potrzebują więcej czasu na przygotowanie się do e-Doręczeń, w tym także na wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów, tj. na wdrożenie systemów klasy EZD.

Prace nad innymi zmianami w prawie spółek

Na dzień oddania GP do druku na etapie rządowego procesu legislacyjnego są dwa projekty ustaw:

  • projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo restrukturyzacyjne oraz ustawy - Prawo upadłościowe (druk nr UC43 z wykazu RCL),
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz niektórych innych ustaw (druk nr UD38 z wykazu RCL).

Pierwszy z wymienionych projektów opracowało Ministerstwo Sprawiedliwości. Ma on na celu dopełnienie wdrożenia dyrektywy o restrukturyzacji i upadłości, zwanej też dyrektywą drugiej szansy. Dyrektywa drugiej szansy to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności (...). Weszła ona w życie z dniem 16 lipca 2019 r., a państwa członkowskie zobowiązane były do przyjęcia implementujących je przepisów do dnia 17 lipca 2022 r. Termin ten zatem już minął. Dyrektywa w znacznej mierze znajduje już odzwierciedlenie w przepisach ustawy - Prawo restrukturyzacyjne oraz ustawy - Prawo upadłościowe, jednak niezbędne jest jeszcze wprowadzenie określonych zmian, m.in. w celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych.

Drugi z wymienionych projektów przygotowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Dotyczy on wprowadzenia możliwości składania wniosków o wpis w CEIDG tylko on-line i rezygnację z postaci papierowej. Te zmiany mają być wprowadzane stopniowo, przy uwzględnieniu potrzeb obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych. Planowane jest także zapewnienie dostępu do danych zawartych w CEIDG oraz realizacji usług przez przedsiębiorców za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Poza tym w projekcie ujęto także regulacje dotyczące uproszczenia procedury rejestracji spółki cywilnej. Ma to nastąpić poprzez zapewnienie elektronicznej wymiany informacji pomiędzy urzędami/rejestrami, tak aby przedsiębiorca mógł dopełnić niezbędnych formalności w oparciu o jeden wniosek, w ramach usługi świadczonej drogą elektroniczną. Ministerstwo chce także stworzyć jedno miejsce, gdzie będzie prezentowana pełna informacja na temat spółki cywilnej wraz z historią zmian. Na zmiany dotyczące spółek cywilnych przyjdzie jednak poczekać, gdyż według projektu mają one wejść w życie z dniem 1 czerwca 2028 r.

Poza tym rząd szykuje zmiany dotyczące zniesienia obowiązku publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wpisów do KRS. Obecnie podmioty, składając wniosek o wpis do KRS czy o zmianę wpisu w KRS, mają, co do zasady, obowiązek uiszczenia opłaty za ogłoszenie w MSiG wpisu do KRS. Koszt tego ogłoszenia to 100 zł. Ministerstwo Sprawiedliwości uznało, że wobec powszechnej dostępności do danych w KRS jest zasadne zniesienie tego obowiązku. Dzięki temu ma dojść do zmniejszenia kosztów, które ponoszą podmioty z KRS. Zmiana ta przewidziana ma być w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Ujęty jest on w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów (nr UD50). Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów został przesunięty z III kwartału 2024 r. na I kwartał 2025 r. (stan na dzień oddania GP do druku).

Termin objęcia podmiotów niepublicznych1) obowiązkiem korzystania z e-Doręczeń
Przedsiębiorcy z KRS Przedsiębiorcy z CEIDG
- nowo rejestrowane podmioty w rejestrze przedsiębiorców KRS od dnia 1 stycznia 2025 r. - będą zobowiązane uzyskać adres do e-Doręczeń podczas rejestracji
- osoby fizyczne rejestrujące działalność gospodarczą w CEIDG od dnia 1 stycznia 2025 r. - będą zobowiązane uzyskać adres do e-Doręczeń podczas rejestracji
- podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed dniem 1 stycznia 2025 r. - obowiązane będą do posiadania adresu do e-Doręczeń w terminie 3 miesięcy od dnia 1 stycznia 2025 r., czyli najpóźniej 1 kwietnia 2025 r. (art. 151 ust. 1 ustawy); innymi słowy można stwierdzić, że muszą mieć adres od 1 kwietnia 2025 r.
- indywidualni przedsiębiorcy wpisani do CEIDG przed dniem 1 stycznia 2025 r. - będą musieli uzyskać adres do e-Doręczeń przy okazji składania od 1 lipca 2025 r. wniosku o zmianę wpisu; stosownie bowiem do art. 152 ust. 2 ustawy przedsiębiorcy wpisani do CEIDG do dnia 31 grudnia 2024 r., składający w okresie od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 września 2026 r. wniosek o zmianę wpisu, muszą wywiązać się z obowiązków związanych z e-Doręczeniami na zasadach wskazanych w tej regulacji
- pozostali przedsiębiorcy z CEIDG2) - będą obowiązani uzyskać wpis adresu do e-Doręczeń i wpis tego adresu do bazy adresów elektronicznych w terminie do dnia 30 września 2026 r.
Osoby wykonujące zawód adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego oraz notariusza
- będą zobowiązane do posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 r.
1) Podmioty niepubliczne mogą wybrać, czy chcą mieć adres do e-Doręczeń powiązany z publiczną czy kwalifikowaną (komercyjną) usługą (por. art. 23-24 ustawy).
2) Indywidualni przedsiębiorcy wpisani do CEIDG przed dniem 1 stycznia 2025 r., którzy nie składali wniosku o zmianę wpisu od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 września 2026 r.

Spółki - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.