Zakupiłem środek trwały, który częściowo został sfinansowany dotacją. Czy kwotę otrzymanej dotacji powinienem ująć w księdze podatkowej jako przychód w kolumnie 8 "Pozostałe przychody", czy jednak uwzględnić ją ustalając wartość początkową zakupionego środka trwałego?
W księdze podatkowej nie ujmuje się dotacji, które przedsiębiorca otrzymał na zakup środków trwałych, bo zasadniczo nie stanowią one przychodów z działalności gospodarczej. Środek trwały nabyty w drodze zakupu należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wartości początkowej, którą jest cena jego nabycia.
Jak wynika z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o pdof (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej. W związku z tym kwoty otrzymanej dotacji Czytelnik nie powinien ujmować w księdze podatkowej w kolumnie 8 "Pozostałe przychody". Jej wartość może dobrowolnie wpisać do księgi w kolumnie 17 "Uwagi", która nie jest uwzględniana przy ustalaniu dochodu.
Otrzymanej dotacji nie bierze się również pod uwagę przy ustalaniu wartości początkowej środka trwałego, który wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wartości początkowej, czyli w cenie nabycia. Stanowi o tym art. 22g ustawy o pdof. Odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego należy dokonywać z uwzględnieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdof., który określa, że kosztami uzyskania przychodów nie mogą być odpisy z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane (według zasad określonych w art. 22a-22o ustawy o pdof) od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom poniesionym na ich nabycie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że odpisy amortyzacyjne w części sfinansowanej dotacją nie są kosztami uzyskania przychodów. Dlatego w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" należy ujmować odpisy amortyzacyjne jedynie w części, którą podatnik pokrył z własnych środków.
Przykład W marcu 2020 r. podatnik zakupił obrabiarkę do metalu, która w 75% została sfinansowana dotacją. W tym samym miesiącu wprowadzono ją do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wartości początkowej 75.000 zł. Stawka amortyzacyjna dla obrabiarki wynosi 14%, więc miesięczny odpis amortyzacyjny to kwota 875 zł, tj. (75.000 zł × 14%) : 12 m-cy. W księdze podatkowej za kwiecień 2020 r. w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" podatnik ujmie pierwszy odpis amortyzacyjny w kwocie 218,75 zł, tj. 875 zł × 25%. |
|