W firmie stwierdzono straty w towarach handlowych. Wystąpienie i wartość strat potwierdza protokół. Czy można uznać taki dokument za dowód księgowy? Jak rozliczyć stratę w księdze?
Protokół strat w towarach handlowych może być podstawą zapisów w podatkowej księdze. Wartość straty wpisuje się do księgi w kolumnie 10 ze znakiem minus lub na czerwono. Gdy stanowi ona koszt podatkowy, jej wartość ujmuje się w kolumnie 13.
Zakup towarów handlowych ujmuje się w podatkowej księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu", co do zasady, na podstawie dokumentującej go faktury (rachunku). Z kolei w razie stwierdzenia straty w towarach, na tę okoliczność sporządza się protokół strat, który może być podstawą zapisów straty w księdze. Protokół stanowi dowód księgowy, jeżeli zawiera dane określone w § 11 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), a w szczególności: datę zdarzenia powodującego stratę, opis przyczyny powodującej stratę oraz wykaz i wycenę zniszczonych towarów, według cen zakupu lub nabycia. Dodatkowo, gdy strata jest wynikiem przestępstwa (np. kradzieży) lub zdarzenia losowego (np. pożaru), okoliczność ta powinna być uprawdopodobniona dokumentem wydanym przez właściwy organ.
Rozliczając stratę w towarach handlowych, jej wartość należy wpisać w podatkowej księdze w kolumnie 10 na czerwono lub ze znakiem minus niezależnie od tego, czy dotyczy ona towarów zakupionych w bieżącym roku podatkowym, czy w latach poprzednich. Jednocześnie gdy dowody potwierdzają, że strata nie została zawiniona i może być uznana za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 updof, jej wartość na podstawie protokołu należy ująć w kolumnie 13 "pozostałe wydatki".
|