Od niedawna prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, dochód ustalam na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Na początku września 2017 r. zawarłam umowę ubezpieczenia firmowego majątku (środków trwałych) wykorzystywanego w prowadzonej działalności. Polisa ubezpieczeniowa wystawiona została w dniu 4 września br. i obejmuje okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2018 r. Składka ubezpieczeniowa na cały rok została przeze mnie zapłacona jednorazowo. Czy koszt ubezpieczenia mogę ująć w księdze podatkowej pod datą płatności?
NIE. Termin zapłaty składki ubezpieczeniowej nie ma wpływu na ujęcie wydatku z tego tytułu w księdze podatkowej. Sposób ewidencji kosztu ubezpieczenia firmowego majątku w księdze uzależniony jest natomiast od wybranej przez podatnika metody ujmowania kosztów.
Podatnicy prowadzący księgę podatkową mogą ewidencjonować w niej koszty według metody uproszczonej lub metody memoriałowej. W przypadku metody uproszczonej wskazanej w art. 22 ust. 4 ustawy o pdof koszty uzyskania przychodów są generalnie ewidencjonowane w księdze w okresie ich poniesienia. Za dzień poniesienia kosztów u podatników prowadzących księgę podatkową uznaje się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (por. art. 22 ust. 6b ustawy o pdof). W sytuacji gdy Czytelniczka przyjęła tę metodę do ewidencji kosztów w księdze, to powinna wpisać do niej wartość składki na ubezpieczenie majątku firmowego za lata 2017-2018 jednorazowo w dacie wystawienia polisy ubezpieczeniowej, tj. we wrześniu 2017 r.
Inaczej ewidencjonuje się koszt ubezpieczenia obejmującego dwa lata podatkowe u podatników prowadzących księgę metodą memoriałową. Metoda memoriałowa ujmowania kosztów w księdze określona w art. 22 ust. 5-5c i 6 ustawy o pdof zakłada, że koszty pośrednio związane z przychodami, wśród których można wyróżnić np. ubezpieczenia majątkowe, również są zasadniczo potrącane w dacie poniesienia. Jednak gdy koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, to wtedy stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Stosując tę metodę, istotne jest bowiem, aby księga podatkowa była prowadzona w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego.
Oznacza to, że gdy np. polisa ubezpieczeniowa odnosi się do dwóch lat podatkowych, to niezbędne jest proporcjonalne rozliczenie składki do okresów, których dotyczy. Gdyby Czytelniczka stosowała metodę memoriałową ujmowania kosztów w księdze, to część składki ubezpieczeniowej przypadającej na 2017 r. (tj. za okres wrzesień-grudzień) powinna uznać za koszt uzyskania przychodów i wpisać do księgi pod datą wystawienia polisy ubezpieczeniowej, czyli we wrześniu br. Natomiast tę część kosztów, które odnoszą się do 2018 r. (tj. za okres styczeń-sierpień), należałoby zaewidencjonować w księdze podatkowej jednorazowo w styczniu 2018 r.
Koszt ubezpieczenia wpisuje się do księgi podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" - niezależnie od przyjętej metody ewidencji kosztów.
Przykład Podatniczka prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą zawarła umowę ubezpieczenia firmowego majątku (środków trwałych) na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2018 r. Wysokość rocznej składki wyniosła 1.920 zł. Polisa została wystawiona w dniu 4 września 2017 r., a opłacono ją jednorazowo w dniu 6 września br. Wariant 1 Jeżeli koszty w księdze podatkowej są przez podatniczkę ewidencjonowane metodą uproszczoną, to w księdze podatkowej za wrzesień 2017 r. w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" należy ująć całą kwotę składki w wysokości 1.920 zł - pod datą 4 września 2017 r. Wariant 2 Gdy podatniczka wpisuje do księgi koszty zgodnie z metodą memoriałową, to powinna:
|
|