Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Redukcja kosztów zatrudnienia bez zwalniania pracowników
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Redukcja kosztów zatrudnienia bez zwalniania pracowników

Gazeta Podatkowa nr 9 (946) z dnia 31.01.2013
Agata Barczewska, Ewa Madejek

W sytuacji pogarszającej się koniunktury gospodarczej, redukcja kosztów działalności to konieczność, przed którą stoi wielu przedsiębiorców. Znaczną część tych kosztów generuje zatrudnianie pracowników, stąd pracodawcy dokonują cięć także i w tej sferze. Nie zawsze ich zamiarem są definitywne zwolnienia. Czasami firmy chcą jedynie przeczekać trudny czas, nie redukując liczebności załogi, ale stosując "oszczędnościowe" rozwiązania.


Pracownik z własną firmą

Koszty zatrudnienia pracowniczego to poważna pozycja w budżecie firmowym. Podatkowo-składkowe "narzuty" i obciążenia wynikające z prawa pracy są tak znaczne, że pracodawcy często rozważają zatrudnienie osoby, która będzie świadczyć pracę z pominięciem regulacji prawa pracy. Dobrym rozwiązaniem jest w takim przypadku nawiązanie współpracy z drobnym przedsiębiorcą, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Odpowiednim kandydatem do takiej współpracy z punktu widzenia firmy jest jej były pracownik, sprawdzony już w toku zatrudnienia pracowniczego. Dlatego w praktyce często dochodzi do sytuacji złożenia przez pracodawcę propozycji samozatrudnienia się jego pracownika lub pracowników. Taka propozycja, ewidentnie podyktowana chęcią oszczędzenia na kosztach pracy, z formalnego punktu widzenia jest dopuszczalna na gruncie prawa pracy.

Pod pozorem współpracy na zasadach cywilistycznych nie może jednak ukrywać się typowy stosunek pracy, ze wszystkimi jego charakterystycznymi cechami. W szczególności chodzi tu o podporządkowanie pracownicze i świadczenie pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Niestety, zatrudniający często tak właśnie wyobrażają sobie dalszą współpracę z samozatrudnionym. Inspektor pracy, który wykryje takie praktyki, z całą pewnością je zakwestionuje. Nie można bowiem zatrudniać pracownika wykonującego swoje obowiązki tak jak na etacie, jednak w ramach własnej firmy.


Zabrać wszystko, co przekracza kodeks

Tradycyjnym sposobem redukcji kosztów płacowych związanych z zatrudnianiem pracowników jest obniżenie wynagrodzenia za pracę - poprzez wypowiedzenie zmieniające lub porozumienie stron. Oba rozwiązania mają swoje minusy, wypowiedzenie warunków płacowych trwa bowiem przez określony czas, a do zawarcia porozumienia (potocznie zwanego aneksem do umowy) potrzebna jest zgoda pracownika. Tymczasem prawo pracy przewiduje bardzo korzystne dla pracodawcy rozwiązanie, dopuszczające możliwość zawieszenia przepisów zakładowych, a nawet postanowień umowy o pracę (art. 91 i 231a K.p.). Oczywiście nie jest to uprawnienie nieograniczone, zawieszenie nie obejmuje bowiem przepisów powszechnie obowiązujących, tj. ustaw (w tym Kodeksu pracy) i rozporządzeń. Przedmiotem zawieszenia może być wyłącznie "nadwyżka" uprawnień pracowniczych ponad ustawowy poziom, wynikająca z przepisów zakładowych lub z umowy o pracę.

W celu skorzystania z zawieszenia pracodawca musi zawrzeć porozumienie z zakładową organizacją związkową lub, w razie jej braku, z przedstawicielami załogi wybranymi w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie. W czasie obowiązywania porozumienia (maksymalnie przez 3 lata), pracownicy z mocy prawa pozbawieni są tych uprawnień, które wynikały z zawieszonych postanowień. Nie trzeba więc dokonywać wypowiedzeń zmieniających czy zawierać aneksów do umów.


Porozumienie o zawieszeniu zapisów prawa zakładowego lub umowy o pracę przekazuje się okręgowemu inspektorowi pracy.


Oszczędzić na Funduszu albo odpisie

W firmach, w których występuje zakładowy fundusz socjalny, pracodawca musi wygospodarować pewną pulę środków na jego funkcjonowanie. Odprowadzanie odpisu, administrowanie Funduszem i inne wydatki związane z działalnością finansowaną z jego środków generują koszty po stronie pracodawcy. Można je jednak ograniczyć lub całkiem zniwelować poprzez rezygnację z ZFŚS albo obniżenie wysokości odpisu. Obie te możliwości (zastrzeżone dla sfery pozabudżetowej) przewiduje art. 3-4 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.). Tryb rezygnacji jest zróżnicowany w zależności od stanu zatrudnienia w danym zakładzie, a obniżenie odpisu ograniczone jest do określonej grupy pracodawców (patrz tabelka).

Rodzaj
pracodawcy

Rezygnacja
z ZFŚS

Zmiana wysokości
odpisu na ZFŚS

Pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty

Rezygnacja z ZFŚS następuje w układzie zbiorowym pracy lub, w razie jego braku, w regulaminie wynagradzania. Wprowadzenie postanowienia o rezygnacji wymaga uzgodnienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników, jeżeli w zakładzie nie występują związki

Pracodawca może dowolnie ukształtować wysokość odpisu na ZFŚS (także go obniżyć). Przepisy ustawy o ZFŚS nie wprowadzają dolnej granicy obniżenia odpisu. Zmiana wysokości odpisu następuje poprzez wprowadzenia postanowienia o tym do układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania. Zmiana musi być zaakceptowana przez zakładową organizację związkową lub przedstawicieli pracowników

Pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników (osobowo), ale mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty

Zasady rezygnacji z ZFŚS są takie same jak w przypadku pracodawcy zatrudniającego na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty

Brak możliwości zmiany wysokości odpisu

Pracodawcy zatrudniający na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników

Rezygnacja z ZFŚS następuje poprzez przekazanie pracownikom informacji o tym fakcie, w ciągu pierwszego miesiąca danego roku kalendarzowego. Rezygnacja dotyczy danego roku kalendarzowego

Brak możliwości zmiany wysokości odpisu


Zatrudnienie na staż

Jedną z form aktywizacji zawodowej bezrobotnych, określoną w art. 53 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jest staż. Bezrobotnemu w czasie jego odbywania wypłacane jest stypendium z Funduszu Pracy na warunkach określonych w powołanej ustawie. W celu przyjęcia stażysty pracodawca (organizator stażu) składa do starosty wniosek o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu. We wniosku tym może wskazać imiennie określonego bezrobotnego.

Pracodawca, który jest organizatorem stażu, nie ponosi kosztów badań wstępnych stażysty, jego wynagrodzenia oraz związanych z nim składek ZUS. Stażysty nie dotyczą też regulacje Kodeksu pracy odnośnie nawiązywania i wypowiadania umów o pracę. Pracodawca musi natomiast przestrzegać programu stażu i warunków jego odbywania, określonych w umowie zawieranej ze starostą. Obowiązuje go też rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych.

Staż jest rozwiązaniem generalnie korzystnym, jeżeli chodzi o koszty zatrudnienia. Nie bez znaczenia jest też zmniejszenie skali wymogów formalnych, które przy zatrudnieniu etatowym są znacznie większe. Na organizatorze stażu ciążą jedynie takie obowiązki, jak m.in. zapoznanie stażysty z programem stażu oraz jego obowiązkami i uprawnieniami czy zapewnienie stażyście warunków bhp, w tym odzieży i obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej oraz szkolenia bhp.


Praca tymczasowa przez agencję

Sposobem na pozyskanie "tanich" pracowników jest zatrudnienie pracowników tymczasowych. Pracodawcą dla takich osób jest agencja pracy tymczasowej, a podmiot lub osoba, na rzecz którego świadczą pracę, to jedynie pracodawca użytkownik. Może on korzystać z pracy pracownika tymczasowego przez okres łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy. Wykonywanie pracy tymczasowej może być wydłużone nawet do 36 miesięcy, jeżeli praca świadczona jest w sposób ciągły na rzecz tego samego podmiotu (osoby) i obejmuje zadania należące do nieobecnego pracownika.

Pracownicy tymczasowi mogą wykonywać pracę czasową tylko jeżeli jej przedmiotem są zadania:

  • o charakterze sezonowym, okresowym lub doraźnym,
     
  • których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe,
     
  • których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego, "stałego" pracownika.

Na agencji pracy tymczasowej ciąży zdecydowana większość obowiązków związanych z zatrudnianiem pracownika tymczasowego, w tym z jego rekrutacją, prowadzeniem akt osobowych, naliczaniem wynagrodzenia, odprowadzaniem składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy. Agencja, z uwagi na swój status pracodawcy, dokonuje też zwolnienia pracownika (i wystawienia świadectwa pracy). Pracodawca użytkownik zobowiązany jest natomiast zapewnić pracownikowi tymczasowemu m.in. odzież i obuwie robocze, środki ochrony indywidualnej, napoje i posiłki profilaktyczne oraz przeszkolić go w zakresie bhp.

Pracownik tymczasowy ma też prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 2 dni za każdy miesiąc pracy tymczasowej. Przy czym obowiązek jego udzielenia przez pracodawcę użytkownika powstaje dopiero przy co najmniej półrocznym okresie tej pracy, a wcześniej tylko wtedy, jeżeli tak ustali pracodawca użytkownik i agencja.


Po 36 miesiącach pracy tymczasowej następuje co najmniej taka sama przerwa w zatrudnieniu u danego pracodawcy użytkownika.


Korzyści z zatrudniania pracowników 50+

Pracodawca może w pewnym stopniu skorzystać na zatrudnieniu starszego pracownika, tj. co najmniej 50-letniego. Oszczędności na kosztach zatrudnienia występują w takim przypadku w zakresie wynagrodzenia chorobowego, które przysługuje takiemu pracownikowi tylko przez 14 dni choroby w ciągu roku kalendarzowego (art. 92 § 1 K.p.). Począwszy od 15. dnia ma on już prawo do zasiłku chorobowego. Regulacja ta dotyczy przy tym niezdolności do pracy przypadającej po roku kalendarzowym, w którym pracownik ukończył 50 lat.

Za pracowników, którzy ukończyli 50 lat, pracodawca nie opłaca też składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - przez okres 12 miesięcy, licząc od pierwszego miesiąca po zawarciu umowy o pracę. Dla skorzystania z takiego zwolnienia wymagane jest jednak, aby w okresie 30 dni przed zatrudnieniem pracownik pozostawał w ewidencji bezrobotnych. Takie regulacje zawierają art. 104b ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz art. 9b ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2006 r. nr 158, poz. 1121 ze zm.). Ponadto obowiązek opłacania składki na FP i FGŚP jest bezterminowo zniesiony wobec osób, które osiągnęły wiek wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn.

Pracodawca zatrudniający osoby w wieku 50+ w ramach prac interwencyjnych może również otrzymać refundację części związanych z tym kosztów. Refundacja obejmuje wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne i dokonywana jest na zasadach określonych w art. 59 ustawy o promocji zatrudnienia.

Przykład aneksu do regulaminu wynagradzania w sprawie obniżenia wysokości odpisu na ZFŚS
Zakład Wyrobów Garmażeryjnych
"Maspol" Sp. z o.o.
ul. Morelowa 22/1
65-434 Zielona Góra
Zielona Góra, dnia 16 stycznia 2013 r.

Aneks nr 1 do regulaminu wynagradzania

Do regulaminu wynagradzania z dnia 1 stycznia 1998 r., obowiązującego w Zakładzie Wyrobów Garmażeryjnych "Maspol" Sp. z o.o., ul. Morelowa 22/1 w Zielonej Górze, w rozdziale III tego regulaminu, po § 27 dodaje się § 28 w brzmieniu:

  1. Wysokość odpisu podstawowego na jednego zatrudnionego wynosi 25,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.
     
  2. Aneks nr 1 do regulaminu wynagradzania wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2013 r.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)

Ustawa z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.)

Ustawa z dnia 9.07.2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. nr 166, poz. 1608 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20.08.2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych (Dz. U. nr 142, poz. 1160)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.