Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Odprowadzanie odpisu i zwiększeń na ZFŚS
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Odprowadzanie odpisu i zwiększeń na ZFŚS

Gazeta Podatkowa nr 37 (869) z dnia 7.05.2012
Agata Barczewska

Odprowadzanie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych to coroczny obowiązek pracodawcy prowadzącego działalność socjalną w formie takiego Funduszu. Zasady odprowadzania odpisu wynikają z przepisów ustawowych i rozporządzenia, jednak nie obejmują one wszystkich nietypowych sytuacji, jakie mogą wyniknąć w trakcie roku w związku z ustalaniem odpisu. W takich przypadkach trzeba odpowiednio korzystać z regulacji ustawowych "dopasowując je" do określonych okoliczności.


Naliczenie odpisu przy rezygnacji z ZFŚS

Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przewiduje dwa graniczne terminy odprowadzenia odpisu na ZFŚS, tj. do 31 maja i do 30 września danego roku. W pierwszym terminie należy odprowadzić co najmniej 75% odpisu podstawowego na dany rok, natomiast w drugim pozostałą kwotę odpisu podstawowego oraz fakultatywnych zwiększeń.

Funkcjonowanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w danej firmie może się jednak zakończyć przed tymi datami. Niektórzy pracodawcy mogą bowiem zrezygnować z jego tworzenia w tracie roku kalendarzowego. Taką możliwość mają m.in. pracodawcy, którzy zatrudniają na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i posiadają przepisy zakładowe. Decyzję o rezygnacji z Funduszu wprowadzają oni do tych przepisów. Ponieważ ustawa o ZFŚS nie przewiduje żadnego terminu do dokonania tej czynności, dlatego wspomnianej rezygnacji można dokonać w dowolnym momencie danego roku. W takiej sytuacji odpis nalicza się na podstawie przeciętnego miesięcznego zatrudnienia w danym roku kalendarzowym, po uwzględnieniu miesięcy zerowych, tj. tych, za które w związku z rezygnacją z Funduszu odpisu się już nie odprowadza. W celu naliczenia odpisu pracodawca musi ustalić przeciętną liczbę zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym), w rozbiciu na poszczególne miesiące. Obliczone stany zatrudnienia następnie sumuje i dzieli przez 12.

Powyższy sposób ustalania odpisu obowiązuje w każdym przypadku, również wtedy, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na Fundusz na niepełny rok kalendarzowy (§ 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych). Co do terminu odprowadzenia tak naliczonego odpisu, to ustawa o ZFŚS nie reguluje tej kwestii. Wobec braku szczególnych unormowań należałoby więc przyjąć, że pracodawca nie ma obowiązku odprowadzenia odpisu w dacie rezygnacji z Funduszu, ale może z tym "poczekać" do terminów wskazanych w ustawie, tj. do końca maja i września danego roku.


Ustawowe terminy na odprowadzenie odpisu nie obowiązują pracodawcy tworzącego Fundusz dobrowolnie.


Zmiana statusu pracownika a odpis

Wysokości odpisów ustawowych są określone w sposób sztywny w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Odpis podstawowy to 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego (w zależności od tego, które było wyższe). Na niektóre grupy pracowników, wskazane w art. 5 ust. 2a i ust. 3 ustawy o ZFŚS, ustala się odpis w innej wysokości, m.in. w wysokości 50% w odniesieniu do pracowników pracujących w szczególnych warunkach lub wykonujących prace o szczególnym charakterze. W trakcie roku mogą jednak wystąpić sytuacje, w których pracownik straci status, z którym związana jest inna niż podstawowa wysokość odpisu. Przykładowo, pracownik pracujący w szczególnych warunkach może zakończyć wykonywanie takich prac, w związku z przeniesieniem go na inne stanowisko pracy. Wówczas odpada podstawa do stosowania wyższej kwoty odpisu. W razie wystąpienia takiej zmiany w trakcie miesiąca, może pojawić się wątpliwość co do tego, w jaki sposób naliczyć odpis. Pracodawca ma tutaj dwie możliwości - albo naliczy odpis w odpowiednich wysokościach odrębnie do dnia wystąpienia zmiany i po tym dniu albo, na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o ZFŚS, zdecyduje o wprowadzeniu innej (w tym dotychczasowej) wysokości odpisu. Ta druga możliwość dotyczy jednak tylko pracodawców zatrudniających na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.


Wyższy odpis na niepełnosprawnego

Oprócz obligatoryjnych odpisów podstawowych, pracodawca może dokonywać dobrowolnych zwiększeń tego odpisu - na pracowników o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz na emerytów i rencistów, nad którymi zakład pracy sprawuje socjalną opiekę. Obie te grupy uprawnionych mogą mieć zwiększony odpis o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego. Mimo jednakowej procentowo kwoty zwiększenia, będzie się ona jednak różnić w zależności od tego, czy zwiększenie będzie dokonane na niepełnosprawnego pracownika czy na emeryta lub rencistę. W przypadku wspomnianego pracownika kwotę odpisu (przy zastosowaniu dobrowolnego zwiększenia) stanowi suma odpisu podstawowego (37,5%), ustalanego na niepełnosprawnego z tytułu pozostawania w zatrudnieniu oraz zwiększenia. Natomiast jeżeli chodzi o emeryta i rencistę, to zwiększenie będzie wynosiło tylko 6,5% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ponieważ nie ma podstaw do naliczenia odpisu podstawowego. Trzeba zauważyć, że dodatkowe zwiększenia nie podlegają ewentualnej korekcie na koniec roku. Należy jej dokonać tylko w zakresie odpisu podstawowego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9.03.2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. nr 43, poz. 349)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.