Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Postępowanie dyrektora szkoły po wypadku osób pozostających pod ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Postępowanie dyrektora szkoły po wypadku osób pozostających pod opieką placówki oświatowej

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 21 (399) z dnia 1.11.2015

Kilka dni temu w naszej szkole jeden z uczniów podczas przerwy złamał rękę. Udzieliliśmy mu pomocy, wezwaliśmy pogotowie ratunkowe i poinformowaliśmy rodziców o zdarzeniu. Dwa dni po wypadku do dyrekcji szkoły zgłosili się rodzice poszkodowanego ucznia i zażądali udostępnienia im dokumentacji powypadkowej z tego zdarzenia. Wiemy, że istnieje taka procedura w razie wypadków, jakim ulegli pracownicy, ale czy przepisy bhp regulują również tryb postępowania, gdy wypadkowi ulegnie uczeń?

Obowiązki dyrektora szkoły w zakresie postępowania powypadkowego uczniów zostały uregulowane przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 z późn. zm.), dalej rozporządzenia.

W myśl § 2 tego aktu prawnego, za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę poza obiektami do niej należącymi, odpowiada jej dyrektor. Jeżeli dochodzi do wypadku, w którym poszkodowanymi są uczniowie przebywający pod opieką takich placówek, należy wszcząć procedurę określoną w rozdziale 4 rozporządzenia.

Do najważniejszych obowiązków związanych z postępowaniem powypadkowym, spoczywających na pracownikach szkół, należy niezwłoczne zapewnienie poszkodowanemu opieki, a w szczególności sprowadzenie fachowej pomocy medycznej, w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy. Obowiązek ten dotyczy każdego pracownika (nie tylko kadry pedagogicznej), który powziął wiadomość o takim zdarzeniu.

Kolejny etap to zabezpieczenie miejsca wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie do niego osób niepowołanych do czasu dokonania oględzin przez zespół powypadkowy, powołany przez dyrektora szkoły. Z uwagi na specyfikę placówek edukacyjnych, o każdym wypadku należy niezwłocznie powiadomić:

  • rodziców lub opiekunów poszkodowanego,
     
  • pracownika służby bhp,
     
  • społecznego inspektora pracy,
     
  • organ prowadzący szkołę lub placówkę,
     
  • radę rodziców.

Ponadto w razie zdarzeń, które mogą być zakwalifikowane jako śmiertelne, ciężkie i zbiorowe, należy niezwłocznie zawiadomić prokuratora i kuratora oświaty. Natomiast o wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.

Wracając do zespołu powypadkowego, wyjaśniamy, że zespół ten powinien składać się z pracownika służby bhp oraz społecznego inspektora pracy, przy czym, jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu jednej z tych osób, dyrektor placówki powinien powołać w jej miejsce innego pracownika szkoły przeszkolonego w zakresie bhp. W przypadku, gdy w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bhp, ani społeczny inspektor pracy, w skład zespołu wchodzi dyrektor oraz pracownik szkoły przeszkolony w zakresie bhp.

Obowiązkiem zespołu jest przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie stosownej dokumentacji powypadkowej, w tym protokołu powypadkowego, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców.

W odróżnieniu od postępowania w razie wypadku pracownika, w przypadkach takich jak opisany, pracom zespołu przewodzi pracownik służby bhp (jeżeli nie ma go w składzie zespołu - społeczny inspektor pracy, a gdy i on nie uczestniczy w pracach zespołu - dyrektor szkoły). Jest to o tyle istotne, że w sprawach spornych ma on rozstrzygające stanowisko, a członek zespołu, który nie zgadza się z tym stanowiskiem, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.

Z treścią sporządzonej dokumentacji powypadkowej należy zaznajomić rodziców lub opiekunów małoletniego poszkodowanego, a także doręczyć im protokół powypadkowy, do którego mogą oni złożyć zastrzeżenia w ciągu 7 dni od dnia doręczenia, dotyczące w szczególności: niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego, sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.

Zastrzeżenia te rozpatruje organ prowadzący szkołę, który może:

  • zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych,
     
  • powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.

Podobnie jak w razie wypadku pracownika, każda placówka oświatowa obowiązana jest prowadzić rejestr wypadków uczniów, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.