Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2024 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Pełnienie w firmie obowiązków pracownika służby bhp
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Pełnienie w firmie obowiązków pracownika służby bhp

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 17 (371) z dnia 1.09.2014

W jaki sposób powinien wywiązać się z obowiązku utworzenia służby bhp pracodawca, który zatrudnia ponad 200 pracowników? Czy pracownik służby bhp może przeprowadzać instruktaż ogólny oraz szkolenia okresowe pracowników?

Mocą art. 23711 § 1 K.p. na pracodawcach zatrudniających więcej niż 100 pracowników ciąży obowiązek tworzenia służby bhp, ale nie każda firma zatrudniająca 101 i więcej osób musi go realizować w ten sam sposób.

Pracodawcy zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzą wieloosobową lub jednoosobową komórkę, albo zatrudniają w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Tak stanowi § 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 109, poz. 704 ze zm.), dalej rozporządzenia. Dopiero po przekroczeniu progu 600 zatrudnionych, przywołany przepis przewiduje w ustępie 4 obowiązek zatrudnienia w pełnym wymiarze co najmniej jednego pracownika służby bhp na każdych 600 zatrudnionych osób. Poza liczebnością załogi, wpływ na decyzję pracodawcy w zakresie wymiaru etatu pracownika służby bhp, powinny mieć również występujące w zakładzie warunki pracy i związane z nimi zagrożenia zawodowe, a także uciążliwość pracy (§ 1 ust. 2 rozporządzenia) oraz zapewnienie takiej organizacji i rozkładu jego pracy, by mógł w pełni zrealizować ciążące na służbie bhp zadania.

Wszystko to oznacza, że jeśli pracodawca zatrudnia między 200 a 600 pracowników, a w jego zakładzie nie występują szczególne zagrożenia zawodowe ani uciążliwość pracy i nie jest to firma wielooddziałowa, w której realizacja zadań służby wiąże się z przemieszczaniem po dużym obszarze, pracownik służby bhp może być zatrudniony na część etatu.

Zgodnie z przywołanym na wstępie przepisem art. 23711 § 1 K.p., celem istnienia tej służby jest pełnienie funkcji doradczych i kontrolnych w zakresie bhp. Szczegółowy zakres działania służby został określony w § 2 ust. 1 rozporządzenia w ramach 22 punktów. Jedynym z nich, który odnosi się do zagadnienia szkoleń bhp, jest punkt 16, stanowiący o współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników. Z tego przepisu trudno jednak wysnuć obowiązek przeprowadzania szkoleń bhp, z wyłączeniem instruktażu ogólnego, który zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 180, poz. 1860 z późn. zm.), przeprowadza pracownik tej służby. Analizując obowiązki służby bhp warto również mieć na uwadze fakt, iż zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż wynikające z omawianego wyżej wyliczenia, a wyjątek od tej zasady dotyczy jedynie pracowników zatrudnionych przy innej pracy, wykonujących zadania służby bhp w firmach zatrudniających do 100 osób. To zaś oznacza, że "dokładanie" obowiązków w ramach zatrudnienia w służbie bhp jest sprzeczne z tym przepisem, a pracownik ma prawo odmówić ich wykonania (art. 100 § 1 K.p.).

W przypadku firm zatrudniających do 600 pracowników, w których nie występują szczególne zagrożenia wynikające z warunków pracy, ani inne okoliczności uzasadniające zatrudnienie pracownika służby w pełnym wymiarze, rozwiązaniem problemu przeprowadzania szkoleń okresowych czy instruktaży stanowiskowych przez pracownika zatrudnionego w służbie bhp, może być zmniejszenie wymiaru zatrudnienia w ramach tej służby i podpisanie odrębnej umowy na pozostałą część etatu w dziale HR (human resources - zasoby kadrowe) czy kadr. W takim przypadku w ramach zatrudnienia w służbie bhp, pracownik ten będzie realizował wyłącznie obowiązki określone w § 2 rozporządzenia, z kolei w ramach równoległego zatrudnienia poza tą służbą, pracodawca będzie mógł zlecać mu pozostałe aktywności z dziedziny bhp, które nie należą do zakresu działania tej służby.

  Przykład  

Firma zatrudnia ponad 200 pracowników. Pracownik zatrudniony na stanowisku inspektora bhp, zgodnie z rozporządzeniem, może w ramach swoich obowiązków przeprowadzać jedynie szkolenia wstępne ogólne. Jeśli posiada zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne, zapewniające prawidłową realizację programów szkolenia, może przeprowadzać szkolenia okresowe innych pracowników na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej. Wiąże się z tym jednak ryzyko próby przekształcenia takiej umowy w stosunek pracy, z uwagi na podobieństwo do obowiązków realizowanych w zakresie pracowniczego zatrudnienia. Korzystniejszym rozwiązaniem byłoby zmniejszenie wymiaru zatrudnienia w ramach służby bhp np. do 7/8 etatu oraz jednoczesne podpisanie umowy na 1/8 etatu na stanowisku np. konsultanta ds. bhp, zgodnie z którą pracownik będzie wykonywał obowiązki niemieszczące się w zakresie zadań służby.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.