Firma może skorzystać ze zwolnienia z opłaty produktowej wnoszonej za opakowania. W związku z tym konieczne będzie złożenie dokumentów i informacji dotyczących pomocy de minimis. Jak w tym przypadku ustalana jest wartość zwolnienia?
Obowiązek uzyskania wymaganych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, w tym m.in. dotyczących opłaty produktowej, nie ma zastosowania w odniesieniu do przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań nieprzekraczającej 1 Mg (Dz. U. z 2018 r. poz. 150 ze zm.).
Zwolnienie z tej opłaty stanowi pomoc de minimis.
Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłaty produktowej, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań, o której mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, oraz 2% wartości netto opakowań, o których mowa w art. 19 ust. 4.
Przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia w tym zakresie zobowiązany jest złożyć marszałkowi województwa, w terminie do 15 marca każdego roku:
Dokumenty te można złożyć tradycyjnie lub drogą elektroniczną.
Warto przywołać stanowisko Departamentu Gospodarki Odpadami (www.mos.gov.pl) dotyczące sytuacji, gdy firma chcąca skorzystać ze zwolnienia nie złoży dokumentów i informacji dotyczących pomocy de minimis. Zdaniem Departamentu w takim przypadku mamy do czynienia ze skorzystaniem z pomocy niezgodnie z obowiązującymi przepisami. W takiej sytuacji podmiot udzielający pomocy powinien zażądać zwrotu udzielonej pomocy wraz z doliczonymi odsetkami. Z tym że przedsiębiorca powinien zwrócić wartość udzielonej pomocy de minimis z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej. Równocześnie Departament wskazuje, że z punktu widzenia zasady monitorowania pomocy de minimis spóźnienie z przekazaniem wymaganych dokumentów (przekroczenie terminu 15 marca) nie powinno mieć negatywnych konsekwencji, o ile przedsiębiorca złoży dokumenty i informacje po terminie i będą one aktualne na dzień złożenia. Przykładowo, gdy zostaną one złożone w dniu 18 marca, to np. oświadczenie o pomocy de minimis musi być aktualne na dzień 18 marca, a nie tylko na 15 marca. W opinii Departamentu w takim przypadku organ zakładając, że z dokumentów tych wynika, iż pomoc de minimis może zostać przedsiębiorcy udzielona, przyznaje mu ją z dniem złożenia wymaganych dokumentów.
Zasadniczo limit pomocy de minimis wynosi 200 tys. euro w okresie 3 lat podatkowych. Natomiast dla firm z sektora drogowego transportu towarów maksymalna kwota ustalona została na poziomie 100 tys. euro.
|